poniedziałek, 7 września 2020

Dalsze dołowanie

W nocy 06/07.09. na wodach europejskich przebywała ponownie mała liczba Q-Flex/Max. Poprzednio było tak w nocy 05/06.08., kiedy to na akwenie wokółeuropejskim przebywały tylko 3 jednostki typu Q-Flex/Max. Tym razem były 4 takie jednostki. Q-Flexy: Al Huwaila czekający na redzie Skagen (od 06.09. h1630) na upływ czasu do rozładunku w Świnoujściu (północ 08/09.09. to planowany moment przejęcia pilotów na redzie gazoportu), oraz Al Nuaman, Al Sadd i Q-Max Lijmiliya (bunkrujący w Gibraltarze) - wszystkie 3 powracające po rozładunku w walijskim Milford Haven.


Analizując obie sytuacje, te z nocy 05/06.08 i 06/07.09., można napisać, że tylko MY i Brytole trwale importujemy w okresach dołowania (spadku) dostaw katarskiego LNG do Europy.
Bo MY jesteśmy POTEGĄ odbiorczą LNG i to w czasie, gdy nasz sojusznik z zza Atlantyku, wypiął się na nas i od prawie trzech miesięcy nic nam nie dosyła, po stosownie niskich cenach rządzących obecnie światowym handlem LNG. 

Oczywiście trwają stałe dostawy katarskie do Europy (zasadniczo do Włoch) mniejszymi i starszymi metanowcami, ale tego ruchu ładunków nie obserwuję, poza jednym wyjątkiem: mniejszy metanowiec ale nówka, Global Energy, właśnie na redzie Livorno od trzech dni oczekuje na pierwszy swój rozładunek w Europie (debiut).  

Inna obserwacja:
Kłajpeda przyjęła 82. dostawę ogółem, dostarczoną po raz kolejny przez Arctic Aurora (11 zawinięcie). Ta jednostka w 2020 roku odbyła 4 podróże Melkøya - Kłajpeda, z tego ostatnie 3 nie były przedzielane realizacją dowózki do innego odbiorcy. Rozładunki w dniach: 04-05.07. / 29-31.07. / 30-31.08. Natomiast były przedzielane krótszymi/dłuższymi postojami na redzie Skagen.
Ale 83 dostawę wiezie lider w liczbie zawinięć do Kłajpedy (będzie 28) Arctic Princess. ETA 11.09.

Al Nuaman (wymieniony w pierwszej części wpisu) jest kolejnym przykładem metanowca, ostatnio realizującym marszruty uwiązane do stałych terminali załadunku/rozładunku, które w odniesieniu do pary terminali Melkøya/Kłajpeda są zlokalizowane na przeciwnym krańcu Europy - terminal importowy Milford Haven i na przeciwnym kierunku eksportu - terminal Ras Laffan.
Al Nuaman właśnie zrealizował 4 dostawę pod rząd Ras Laffan >< Milhord Haven*, wszystkie te 4 dostawy nie były przedzielone zawinięciem do innego terminalu.

Od kilku miesięcy obserwuję w logistyce metanowców Q-Flex nowe zjawisko powtarzanych dowózek (raz za razem) do konkretnego odbiorcy tym samym Q-Flex. Uprzednio metanowce tej grupy wręcz naprzemiennie pływały Daleki Wschód/Europa, czasami przedzielane dostawami do Kuwejtu lub na Środkowy Wschód. Był to wręcz wyróżnik podpowiadający przewidywalność kolejnej podróży, przykładowy model: Ras Laffan > DW > RL > Europa > RL > Kuwejt v ŚW > RL i ponownie na DW.

Wacław Sałaban, wrzesień 2020 roku.

* zawinięcia w dniach: 06.05. / 10.06. / 24.07. / 30.08. [240; 265; 284; 298]

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,