W nocy 06/07.09. na wodach
europejskich przebywała ponownie mała liczba Q-Flex/Max. Poprzednio było tak w
nocy 05/06.08., kiedy to na akwenie wokółeuropejskim przebywały
tylko 3 jednostki typu Q-Flex/Max. Tym razem były 4 takie jednostki.
Q-Flexy: Al Huwaila
czekający na redzie Skagen (od 06.09. h1630) na upływ czasu do rozładunku w
Świnoujściu (północ 08/09.09. to planowany moment przejęcia pilotów na redzie
gazoportu), oraz Al Nuaman, Al Sadd i Q-Max Lijmiliya (bunkrujący w Gibraltarze) - wszystkie 3 powracające po
rozładunku w walijskim Milford Haven.
Analizując obie sytuacje, te z
nocy 05/06.08 i 06/07.09., można napisać, że tylko MY i Brytole trwale
importujemy w okresach dołowania (spadku) dostaw katarskiego LNG do Europy.
Bo MY jesteśmy POTEGĄ odbiorczą
LNG i to w czasie, gdy nasz sojusznik z zza Atlantyku, wypiął się na nas i od
prawie trzech miesięcy nic nam nie dosyła, po stosownie niskich cenach
rządzących obecnie światowym handlem LNG.
Oczywiście trwają stałe dostawy katarskie do Europy (zasadniczo do Włoch) mniejszymi i starszymi metanowcami, ale tego
ruchu ładunków nie obserwuję, poza jednym wyjątkiem: mniejszy metanowiec ale
nówka, Global
Energy, właśnie na redzie Livorno od trzech dni oczekuje na pierwszy
swój rozładunek w Europie (debiut).
Inna obserwacja:
Kłajpeda przyjęła 82.
dostawę ogółem, dostarczoną po raz kolejny przez Arctic Aurora (11 zawinięcie). Ta jednostka w 2020 roku odbyła 4
podróże Melkøya - Kłajpeda, z tego ostatnie 3 nie były przedzielane realizacją
dowózki do innego odbiorcy. Rozładunki w dniach: 04-05.07. / 29-31.07. /
30-31.08. Natomiast były przedzielane krótszymi/dłuższymi postojami na redzie
Skagen.
Ale 83 dostawę wiezie lider w
liczbie zawinięć do Kłajpedy (będzie 28) Arctic
Princess. ETA 11.09.
Al Nuaman (wymieniony w pierwszej części wpisu) jest
kolejnym przykładem metanowca, ostatnio realizującym marszruty uwiązane do
stałych terminali załadunku/rozładunku, które w odniesieniu do pary terminali
Melkøya/Kłajpeda są zlokalizowane na przeciwnym krańcu Europy - terminal
importowy Milford Haven i na przeciwnym kierunku eksportu - terminal Ras Laffan.
Al Nuaman właśnie zrealizował 4 dostawę pod rząd Ras
Laffan >< Milhord Haven*, wszystkie te 4 dostawy nie były przedzielone
zawinięciem do innego terminalu.
Od kilku miesięcy obserwuję w
logistyce metanowców Q-Flex nowe zjawisko powtarzanych dowózek (raz za razem)
do konkretnego odbiorcy tym samym Q-Flex. Uprzednio metanowce tej grupy wręcz
naprzemiennie pływały Daleki Wschód/Europa, czasami przedzielane dostawami do
Kuwejtu lub na Środkowy Wschód. Był to wręcz wyróżnik podpowiadający
przewidywalność kolejnej podróży, przykładowy model: Ras Laffan > DW > RL
> Europa > RL > Kuwejt v ŚW > RL i ponownie na DW.
Wacław Sałaban, wrzesień 2020 roku.
* zawinięcia
w dniach: 06.05. / 10.06. / 24.07. / 30.08. [240;
265; 284; 298]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,