To 7-my debiut metanowca kl. 200/HHI z 8-miu będących w eksploatacji, a już płynie do nas 1-szy zbudowany LNGC kl. 200/DSME. Więcej szczegółów o 3-ciej największej i najnowszej grupie metanowców wkrótce.
Zarazem była to 13-ta realizacja dostawy przez tą grupę nowoczesnych metanowców. Załadunek nastąpił w Ingleside w dn. 08-10., jako 30 ładunek od tego wytwórcy. To nadal nasz 3-ci wielkościowo wytwórca importowanego LNG, oczywiście po Ras Laffan i Sabine Pass.
Najistotniejszą jednak kwestią tego zawinięcia jest
… 150-ty debiut LNGC w Gazoporcie Świnoujście.
Ilości wszystkich pływających masowych metanowców
(bez FSRU i FSU) jest trudno precyzyjnie oszacować, za sprawą grupy wiekowych
LNGC, będących na stendbaju* (w oczekiwaniu
na sporadyczne zlecenie/przebudowę/kasację), oraz sporej ilości nowych
jedn. sukcesywnie oddawanych do eksploatacji. Ale z wystarczającym oszacowaniem
można przyjąć, że obecna światowa flota LNGC to ok. 800 jednostek. Czyli co 6-ty
LNGC (doliczając
te, które w tej dekadzie zakończyły swoje pływanie) odwiedził Gazoport w
okresie 10-ciu lat! Ilość debiutów w kolejnych latach funkcjonowania Term.
Świnoujście → zestawienie.
Zadebiutował z 1,5 dobowym opóźnieniem 29.10./h1625
i odpłynął 31.10./h0705 z kol. pół-dobowym opóźnieniem. Sztormowe wiatry. Rozładował
1133 GWh - to 17-ty
ładunek >1100 GWh dowieziony przez metanowiec spoza kl. Q-Flex i 5-ty wśród
nich największy.
Statystyka [396.] dostawy: 67-ma
tegoroczna, 204-ta wytworzona w 8-miu amerykańskich terminalach. Na
początku rozładunku tej dostawy, Terminal Świnoujście odebrał 70-ciomilionowy
kubik LNG! [wymiar w
tonach → w PS] + [po wytwórcach: 49% z
Kataru, 45% z USA (8 terminali), 6% Reszta Świata (z 7-miu terminali)]
Zachęcam do zapoznania się z artykułem:
„Połączmy
bilansowanie rynku gazu z bilansowaniem na rynku energii” - Piotr
Syryczyński.
Artykuł o zbliżającym się czasie, koniecznego i szczegółowego
bilansowania rynku gazu ziemnego, w efekcie rozbudowy gazowego systemu
wytwarzania energii elektrycznej (elektrownie gazowe), oraz w konsekwencji o
konieczności powiązania krajowych rynków gazu i energii.
Gaz ziemny/LNG importujemy dla kWh, nie dla różnych
kubików i ton!
Wacław Sałaban, październik 2025 roku.
PS Tym samym 150-ty debiut nastąpił przed historycznie 400-ną dostawą.
*
np. Arctic Princess (Mitsubishi Nagasaki - 01/2006)! Lider w ilości zawinięć do Gazoportu (x6) wśród
metanowców ze zbiornikami sferycznymi. Król
Kłajpedy - 47 zawinięć, a ostatnie było
w II-2025, jako 212-ta masowa dostawa dla FSRU Independence! Czyli dwie
dowózki na 9 odbiorów w okresie 10-ciu lat! Kolejne metanowce najczęściej
goszczące w Kłajpedzie; Arctic Aurora x29, Arctic Voyager x24, Arctic
Discoverer x23.
Co do tego klasycznego metanowca (zbiorniki sferyczne,
napęd turbinowy), niestety mam złe podejrzenia obserwacyjne … . Po rozładunku w
Dapeng - Chiny (30.06.- 01.07.) dostawy z Arzew - Algeria (09-12.05.), Arctic
Princess przepadł! Przez ponad 3 miesiące, od min 20.07. kotwiczy na
odległej redzie Phuket - Tajlandia z 1-nym krótkim wypadem na redę Singapuru
(01-02.09.). Co dalej? Na pewno w zbiornikach ma już wyłącznie gaz … po samoregazyfikacji!



Skoro już wiemy, żr 150 debiut wyprzedził dostawę nr 400 to teraz mamy kolejne zawody co będzie pierwsze, debiut nr 160 czy dostawa nr 500 😁
OdpowiedzUsuńZapraszam do obstawiania
Zdecydowanie „160” przed „500”!
OdpowiedzUsuńAle czy „190” przed „500”?!