Po załadunku w Ras Laffan (23-24.09.), jeszcze
przed wypłynięciem z terminala na redę, ok. h1130 /24.09. ogłoszono w AIS:
Świnoujście ETA 02.11. Czyli zapowiedziano z wyprzedzeniem aż 39* dób!
Kotwicowisko na redzie Ras Laffan Al Huwaila opuścił
dwie doby później 26.09./h1900.
Od poprzedniego pobytu w XII-2024 roku, z [325.]
i zarazem ze 150-tą katarską dostawą,
przez 11 miesięcy zrealizował powrót ze Świnoujścia, oraz dowózki do: Chiny / Kuwejt / Indie /
Chinyx2 / Rovigo / Chiny
i do Świnoujścia - w tym są 4 marszruty dookoła
Afryki! To dobra efektywność logistyczna zarządcy operacyjnego Nakilat.
Zawinął 02.11./h0845, odpłynął 03.11./h1530. Ładunek
o wymiarze 1414 GWh.
Statystycznie: [397.] dostawa, 165-ty
ładunek katarski. To dopiero 14-ta tegoroczna dostawa katarska i
listopad już jest 9-tym miesiącem w 2025 roku z pojedynczą dostawą z
Zatoki Perskiej. Z kolejną, 15-tą płynie Al
Thumama ETA 06.12.
W 2024 r. odebraliśmy rekordowe 20 ładunków
zamiast 18-tu. Do domknięcia w XII-2025 2-lecia 2024-2025 (nominalnie łącznie
36 dost.), brakuje 1-go ład. Musi wypłynąć z Ras Laffan do 25/26.11. Datą odbioru dostawy w
formule DES jest dzień zakończenia rozładunku w porcie importera.
Al
Huwaila tym
zawinięciem:
- detronizuje Al Nuaman w liderowaniu wśród
Q-Flex (od zawsze!), w liczbie pobytów w Gazoporcie!
- zrównuje się z Maran Gas Apollonia w ilości
zawinięć do Gazoportu! Po x11.
- jako 1-szy metanowiec, łącznym wymiarem swoich ład.
dla Term. Świnoujście przekracza 15 TWh i to z przytupem: 15587**GWh!
Wacław Sałaban, listopad 2025 roku.
* W podobnych okolicznościach, zapowiedzi zawinięć Al Thumama dokonywano z wyprzedzeniem 37-miu dób (debiut) i 35-ciu (płynąca).
** Odliczając zwózkę dokonaną przez Al Huwaila (11 ładunków!) od
całego naszego importu z Kataru, nadal ów import przeważa nad całym naszym importem
LNG wytworzonym we wszystkich terminalach USA (8 terminali). Takie porównanie,
ukazuje nadal dominację zakupionego LNG z Kataru nad wytworzonym dla nas w USA.
A tym bardziej sprzedażowo (!) - odebraliśmy wiele spotów reeksportowanych z
USA i nabytych z pośrednictwem handlowym. Ta dominacja trwa pomimo małej ilości
tegorocznych dostaw z Ras Laffan (x14) i kolosalnej ich ilości z USA (x52).
Natomiast odnosząc obecną różnicę importów do
średniej dostawy amerykańskiego LNG, przewaga importu z Zatoki Perskiej nad
importem z Zatoki Meksamerykańskiej (+ terminale Cove Point i Elba-Savannah)
ma wymiar ok. 18 ładunków.






A tu ciekawy cytat z attykułu na wnp
OdpowiedzUsuń"63. dostawa dotarła w zbiornikach metanowca Lech Kaczyński. Pływająca pod francuską banderą jednostka należy do tzw. floty Orlenu. To niespełna dziesięć jednostek obsługujących głównie nasz gazoport."
A to ciekawe 😁😁😁
Cały artykuł
https://www.wnp.pl/energia/wyjatkowa-dostawa-gazu-do-polski-takiego-osiagniecia-nasz-terminal-lng-nie-zanotowal-jeszcze-nigdy,993021.html
A nizej jest o zbiornikach tego lngc. Bycze są 😁😁😁
UsuńW sumie trudno dię dziwić
Usuńwnp - wiadomości niekoniecznie prawdziwe
A propos "naszych" , które "obsługują gł9wmie nasz gazoport "
OdpowiedzUsuńWacławie, czy będzie podsumowanie po dostawie numer 100 "naszym" aby móc ocenić stopień obsługi naszego gazoporu w jakim stopniu jest on " głównym " kierunkiem ich marszrut ?
Cała seria ↑ „prowokujących” komentarzy.
Usuń1. wg. wierszówkowca(-ów) „każdy pisać może”!
2. 100-ka dokonań „naszymi”, przy ich trwającej efektywności logistycznej, pęknie w … II-2026. Wątpię, czy do tego czasu ulegnie istotnej poprawie, z obecnych niecałych 30% na rzecz Term. Świnoujście (+ ew. obsługa „reeksportowa” kilku naszych odbiorów).
Takowe podsumowanie będzie iluzoryczne, gdyż z samych obserwacji kiedy/skąd-dokąd dla obcych realizacji, trudno coś wywnioskować, w czyim było to władaniu. A to jest interesujące!
3. Zatrudnienie w 2026 roku „naszych” (6 jednostek +1,5 /8-my oddany w połowie 2026):
- 22 odbiory rocznie z Calcasieu Pass (1,5 mln t/r), dają stałe zaangażowanie dla 2-ch „naszych” w żegludze promowej: Calcasieu Pass ↔ Świnoujście (ew. Kłajpeda).
- powyższe 22 odbiory + 21 dostaw od Cheniere +18 z Kataru, daje jeszcze przepustowość na ok. 20 rozładunków spotów w Świnoujściu (przy założeniu ok. 80 odbiorów w roku). Ile z nich dowiozą „nasze”? 10? Czyli to może wykonać 1 „nasz”. Razem, może 40% (oby!) czasowej zajętości dla nas przez „nasze”.
- tym samym pozostałe 4 „nasze”, mogą przez cały rok 2026 (+8-my po oddaniu do eksploatacji) robić w Zat. Pomorskiej na kotwicowisku przy pławie N-1 za FSU! To jest skala innego wymiaru wyruchania nas przez Venture Global na kontrakcie z Plaquemines (59 odbiorów rocznie = 4 mln t/r).
4. Na koniec:
łącznie oba kontrakty (formuła FOB) z Venture Global mają rocznie wymiar 81 odbiorów przez metanowce kl. 174/HHI/HSHI/DSME (Calcasieu Pass 22 odb., tj. 1,5 mln t/r + Plaguemines 59 odb., tj. 4 mln t/r). I są do obsłużenia przez 8 „naszych” wyczarterowanych metanowców.
Zarazem 81, to ilość „zapowiadanych” tegorocznych odbiorów przez Terminal Świnoujście.
To powyżej jest do zapamiętania przez … wierszówkowców!
Czy o takie chodziło podsumowanie?