Typowa dostawa spotowa a wielowątkowy jej opis.
Kolejny debiut (133) i kolejne zawinięcie
nowego (IV-2024*) metanowca (kl. 174/SHI). Armator Orion Global Transport
France i jest to 3-cia odwiedzająca Świnoujście jednostka spod tego znaku armatorskiego
- kominowego. Były Orion Sea / VI-2024 / [293.] z Freeport, oraz Orion
Sun / X-2024 / [318.] z Sabine Pass. Oba kl. 174/SHI-2022.
Obecna dost. spotowa jest z Hackberry, historycznie
16-ta i zrównująca z liczbą ładunków z Melkøya. Energetycznie dominuje
Hackberry i nastąpiło to już po 15-tej dostawie z terminala Cameron LNG. To
efekt 12-tu maławych (śr. ok. 933 GWh) norweskich ładunków zrealizowanych
sferycznymi Arcitic+.
1-sza zapowiedź (ZMPSiŚ) tej dostawy - jej
zawinięcia, nastąpiła 24.02. po h1400 (dowózkarz był na wejściu do Skagerraku),
czyli 42h przed planowanym wpłynięciem do Świnoujścia - 26.02. ok. h0840.
Stacja Pilotów wywiązała się zapowiedzią ok. 2h później. Nie ma więcej
oficjalnych i dostępnych źródeł informacji o planowanych zawinięciach
metanowców do świnoujskiego Gazoportu. Będące 3-cim: UM Sz. podaje dane: Aktualizacja z dnia
2024-12-17 14:03:39.
Czekam na bezwzględny rekord w min przedczasowej
zapowiedzi, tj. całkowite
… pominięcie pobytu LNGC w Gazoporcie przez oficjalne źródła zapowiedzi. Przy 2-ch stanowiskach rozładunkowych
nastąpi to niebawem!
Ową krótkość czasową zapowiedzi zneutralizowała - istotnie wydłużyła mgła (i … humbak uwolniony z sieci!), opóźniając moment zawinięcia o 57h do 28.02./h1730. Czyli wyprzedzenie czasowe zapowiedzi do planowanego zawinięcia to 42h, a opóźnienie zawinięcia 57! Przy czym ostatnie 24h opóźnienia, to nie mgła, tylko uwolniony wieloryb w Zatoce Pomorskiej tłumaczy! Tym samym zapowiedź nastąpiła >4 doby przed faktycznym zawinięciem. Ufff!
Wypłynął 01.03./h2225 - po kilkukrotnej zmianie
terminu odcumowania (h1730/1900/2030/2100/2200).
Rozładował 1079 GWh.
Statystyka dostawy: [342.] w tym 133
debiuty metanowców (to 38,888…888…889 %).
13-ta tegoroczna w tym 7-ma
spotowa + 6 planowo kontraktowych: 4 od CMI i 2
od QE.
Braki od Venture Global na koniec II-2025: 4 z Calcasieu
Pass (48 łącznie od 01.01.2023)** i … 10*** z Plaquemines -
liczone tylko od 01.01.2025 roku!
Pomimo zawinięcia/wpłynięcia do Gazoportu wieczorem 28.02./h1730, rozładunek do końca doby terminalowej, tj. do h0600 w dn. 01.03. wyniósł tylko 316 GWh i raczej technologicznie rozładunek rozpoczęto się ok.północy 28.02/01.03. Natomiast zasadniczą część ładunku (763GWh) rozładowano w dobie terminalowej 01.03. (od h0600). Była to dostawa spotowa w formule DES (pośrednik handlowy + jego realizacja dowozowa), czyli momentem odbioru tej dostawy było zakończenie rozładunku…w III ! Zabrakło przestępności w 2025 roku!
W Terminalu Świnoujście była już jedna podobna
sytuacja i dotyczyła przełomu … kwartałów - II /
III kw. 2023 - [236.], ale:
- (mało istotne) proporcja rozładunkowa w dobach
terminalowych 30.06.- 01.07. wyniosła 658 : 355 GWh,
- (kluczowe) była to dostawa spotowa
realizowana „naszym” LNGC, czyli w formule FOB i momentem odbioru tego ładunku było zakończenie załadunku w terminalu
wytwórczym Freeport, w dn. 17.06.!
Podsumowując; prawnie / właścicielsko / księgowo
/ finansowo, w owej sytuacji małoczęściowy faktycznie rozładunek w kolejnej
dobie / miesiącu / kwartale można doliczyć do poprzedzającej doby / miesiąca
/ kwartału!
Luty będąc chudym w
odb. (x4 nie 5), przy tłustym
styczniu (x8), potwierdza, że rekordowa grubość
I-2025, była wynikiem odchudzeniem XII-2024 i II-2025 do planowo po 5 odbiorów. Tym samym w roku 01.03.2024-28.02.2025
(nie przestępnym!) odebraliśmy 66 ładunków. W rekordowym 2023 były 62 odbiory. Ale nie
kalkuluję nowego rekordu na koniec 2025 roku.
Mimo znacznej dysproporcji w okresie I-II 2025 w
liczbie dostaw 2:10, pomiędzy głównymi
kierunkami naszego importu Katar - USA (wytwórczo - nie sprzedażowo!) i
zmieniającej historyczną proporcję dostaw na 153 : 162, to
zrównanie wymiarów wielkościowych z tych głównych kierunków importu długo nie nastąpi:
213 594 : 167 012 GWh (56 : 44%).
A co
w III-2025?
Kontraktowo - typowo! ↓
W formule DES:
- 2 ładunki od QatarEnergy z Ras Laffan: Al
Hamla/9 ETA 06.03.+ Al
Ghashamiya/9 ETA 28.03.
- 2 ład. od Cheniere Marketing International: GasLog
Galveston/2 ETA 11.03. + Clean Cajun/2 ETA 16.03. (zapowiedziany jeszcze
przed załadunkiem!) - oba z Sabine Pass.
W formule FOB:
- gówno od Venture Global z Calcasieu
Pass - typowo w rolowaniu** od 01.01.2023 roku!
- gówno od Venture Global z Plaquemines!
Spotowo może 3 spoty w celu neutralizacji rolowania nas z obu umów przez
Venture G.:
- 1-szy zawinął 28.02., rozładowany i odebrany
01.03. (opisywany↑)
- 2-gi już wpłynął
dzisiaj rano - Hellas Diana ładunek z Freeport.
- 3-ci skądś, od kogoś?
Łącznie 6 odbiorów na pewno, +1 możliwy.
W III-2025 były już 2 debiuty, płyną 4 wozigazy,
które zawiną do Gazoportu po raz 2-gi (x2) i 9-ty(x2).
Orion Spirit po rozładuku i wypłynięciu, mija przy pławie N1 kotwiczący Hellas Diana, będący w oczekiwaniu na przyjęcie pilota o h0600. Nie, pilot wyprowadzający Orion Spirit, po późno wieczornej kawie nie przesiadł się na wczesnoporanną na pokładzie Hellas Diana.
Wacław Sałaban, marzec 2025 roku.
* Orion
Spirit był 500-nym
metanowcem powstałym w Płd. Korei i oddanym do eksploatacji na 30-tą rocznicę
wybudowania 1-go LNGC w 1994 roku. Obecnie po morzach pływa ok. 730 metanowców.
** Niektóre źródła donoszą, że ruchanie stałych klientów na odbiorach z
terminala Calcasieu Pass zakończy się w poł.2025, za sprawą poważnych
konsekwencji dla ruchającego Venture Global. Nie, nie, NIE - to nie
Orlen/PGNiG zerwie zawarty kontrakt długoterminowy!
*** przypomnę, że wymiar kontraktu z VG z Plaquemines, to 4 mln ton/rok =
59 ładunków LNGC kl. 174-HHI/HSHI, czyli 5 odbiorów miesięcznie! I ów kontrakt powinien
trwać wg. początkowych założeń od 2023 roku!
Jałta 2,0
WYTRAMPIAĆ!
i
+
[Szczyt
Trump-Putin w Helsinkach - 15-16 VII 2018 r. - 3,5 roku przed
najazdem kacapów z rosji na Ukrainę]
Właśnie jeden metanowiec ubył.
OdpowiedzUsuńIMO 9075333
ale zdążył jeszcze nadać ostatnie sygnały ais