„Flota
gazowców Grupy Orlen będzie liczyć łącznie 8 statków. Każdy może przetransportować
ładunek LNG, który odpowiada ok. 105 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie
lotnym.
Rozmiar
gazowców został tak wybrany, aby
zapewnić im odpowiednio dużą ładowność, a jednocześnie możliwość zawijania do
niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie.”
A jaki był wybór innej klasy metanowców? Metanowce
Q-Max i Q-Flex nie są budowane! Natomiast nowopowstające LNGC klasy „200”, są
optymalniejsze od „naszych” zbudowanych/budowanych w ramach klasy „174”HHI/HSHI
!
Nie podejrzewam, aby decydenci wybierający klasę „naszych”
metanowców rozważali czarter Saam FSU* z DSME (IMO 9915090; MMSI 352001554), o wymiarach 400x60 m
i poj. nom. 360 tys. m3LNG (tj. ok. 210 mln. m3 g.zm.).
Które to terminale istotne w światowym handlu (eksporcie/imporcie)
obsługują wyłącznie inne LNGC spoza jednostek z grupy 170-180 m3LNG?
Cytowanie i powielanie bezsensownych głupot to
całkowity brak profesjonalizmu!
Pisać każdy może, czytać nikt nie musi, a powielać bezwiednie
i bezkrytycznie … .
Kolejne chciejstwo, raczej dyletanctwo marketingowe, to pisanie o:
105 mln m3 gazu ziemnego jako wielkość dowożonego ładunku LNG przez LK/GG Knutsen OAS!
105 mln m3 g.zm.(w stanie lotnym, tj. po
regazyfikacji!); ~181 000 m3 LNG; ~78 000 ton LNG; ~1200 GWh.
- poza klasą Q-Flex i Q-Max, żadnej (!) z tych
wielkości, żaden (!) metanowiec nie dostarczy.
- dotyczy to również nowo powstającej klasy „200” z nominalną poj.
200 000 m3 LNG, gdyż w celu zapewnienia schładzania zbiorników
do czasu ponownego załadunku, LNGC nie rozładowuje się do dna! Dostarczany
ład. jest o 10-12% mniejszy od maksymalnego/nominalnego wożonego załadunku.
100 mln m3 g.zm. po regazyfikacji (strata raty gazu na ogrzanie!), może dowożą LNGC klasy „200”?
95 mln m3 g.zm. mogą osiągać (ciut przekraczać) LNGC kl.”180” ze zwiększonym współczynnikiem napełnienia zbiorników i z rodowodem ze stoczni SHI (istotne!). Oba te warunki nie spełniają 2 „nasze” LNGC/HHI i również nie spełnią kolejne „nasze” z HSHI!
LK i GG Knutsen OAS -
oba kl. „174”/HHI i kolejne „nasze” kl. „174”HSHI, tj. Saint Barbara(?) oraz
Ignacy Łukasiewicz**(?) będą zwozić do:
93 000 000 kubików g.zm. po regazyfikacji ~160 000 m2 LNG ~70 000 ton LNG ~1070 GWh.
Uwaga:
„nasze” nowoczesne metanowce nie … tankują na
Orlenie i zasadniczo pływają na gazie ziemnym pozyskanym z wiezionego ładunku
LNG, tym samym ich dostawy po trawersowaniu Atlantyku są ciut skonsumowane. Owe
zużycie szacuję nawet na ok. 40 GWh (tj. ok. 6000 kubików LNG).
Średnia z 3 dotychczasowych dostaw zrealizowanych
przez LK Knutsen OAS, to tylko 1012 GWh. Jest < od średniej
z 11-tu dowózek (1016 GWh) 8 lat starszego Maran Gas Apollonia/HSHI-2014.
Wozi się LNG „naszą” czarterówką … dla … bezpieczeństwa
narodowego.
Wacław Sałaban, koniec czerwca 2023 roku.
* 2-gim potężnym FSU będzie Koryak FSU (IMO 9915105; MMSI 352002553),
jest w końcowym etapie budowy.
**
o niestosowności (adekwatne określenie!) tej
nazwy, napiszę innym razem!
Mała literówka/ znaczenie to samo: Saint Barbara -nie Santa
OdpowiedzUsuńp.s. Ignacy też chyba będzie nie po polsku -'Lukasiewicz'- zresztą jak 2 poprzednie
OdpowiedzUsuńDzięki.
OdpowiedzUsuńO IL(Ł) innym razem.