sobota, 28 września 2019

Zawinął Duhail, przypłynie Al Ruwais

Po 24 dobach przerwy pomiędzy dostawami LNG, debiutująco do świnoujskiego gazoportu zawinął metanowiec Duhail. O tym Q-Flex pisałem szczegółowo we wpisie Debiut Duhail.

Ostatnim poprzedzającym ładunkiem był spot (hiszpański reeksport?) dostarczony w dniach 01-02.09. przez Hoegh Giant z Sabine Pass. Natomiast przerwa pomiędzy katarskimi dostawami trwała aż 35 dni - od zakończenia rozładunku Al Aamriya w dniu 22.08., co przy nominalnych dwóch dostawach w miesiącu jednoznacznie potwierdza rezygnację z kolejnego ładunku katarskiego.
Przyczyną tak znacznego rozrzedzenia dostaw były względy techniczne w terminalu. Serwis, przegląd, remont, awaria, naprawa, są powodami do wyboru, gdyż brak jest publicznej informacji o przyczynach 10-cio dobowego wstrzymania regazyfikacji w terminalu, w tym okresie*.

Operacje wpłynięcia i cumowania Duhail w świnoujskim gazoporcie odbyły się typowo. Przyjęcie pilota na redzie odbyło się o h0630, czyli 30’ później od klasycznej pory, pewnie w wyniku jesiennego opóźnienia świtu - wymóg pierwszego zawijania w porze dziennej. Natomiast sam rozładunek został przedłużony ok. 10h, odcumowanie i wypłynięcie nastąpiło późno, tuż przed północą 27.09.
  




Była to dostawa 69. ogółem i 52. katarska, objętościowo (energetycznie 1372 GWh) minimalnie, ale druga najmniejsza katarska! To efekt rodowodu tego Q-Flex ze stoczni DSME.

* * *
Po serii kolejno następujących debiutów - pierwszych zawinięć: Al Aamriya, Hoegh Giant, Duhail, tym razem z 70. dostawą ogółem i 23. tegoroczną przypłynie Al Ruwais, w swoim trzecim zawinięciu na Zatokę Pomorską. Uprzednio był 2 lata temu w VI i X 2017 - wtedy zrealizował drugie w historii nocne wejście do gazoportu.
Jest jednym z najstarszych Q-Flex, jednym z czterech pierwszych oddanych do eksploatacji (nastąpiło to w X-XI 2007), zarazem jest jednym z dwóch pierwszych ze stoczni Daewoo (wraz z Al Safliya), spośród 16-tu jednostek tam wybudowanych (na 31). Pierwszą czwórkę uzupełniają Al Gattara (stocznia HHI) i Tembek (SHI) - oba już gościły w Świnoujściu.


Al Ruwais wypłynął z Ras Laffan 11.09., po drodze kotwiczył przez 3 doby (23-26.09.) na redzie Malty, skąd odpłynął z komunikatem w AIS port docelowy: DK SKA i ETA 04.10.
Al Ruwais płynie w peletonie 11 jednostek Q-Flex podążających do Europy, większość z nich już deklaruje konkretne porty: Milford Haven x4, Zeebrugge x2 oraz Revithoussa (nowy istotny odbiorca nie tylko katarskich ładunków LNG) i Świnoujście. Dla porównania w ubiegłorocznym wrześniu z Ras Laffan wyekspediowano tylko 4 Q-Flex do Europy - po 2 do Świnoujścia i Zeebrugge.

Wacław Sałaban, wrzesień 2019 r.

* ostatni zamieszczony komunikat na stronie internetowej Spółki Polskie LNG S.A. z 30.04.2019 dotyczy … komarów i nietoperzy (!): „Spółka Polskie LNG, która jest właścicielem i operatorem terminalu skroplonego gazu ziemnego wypowiada wojnę uciążliwym krwiopijcom. Broń jest ekologiczna. To nietoperze, których powinno się pojawić w Świnoujściu więcej. Spółka Polskie LNG zakupiła kilkadziesiąt budek dla tych pożytecznych ssaków. W porozumieniu z najwybitniejszymi chiropterologami (czyli naukowcami zajmującymi się badaniem nietoperzy) zawieszono je wzdłuż tras wytyczonych w okolicy terenów sprzyjających namnażaniu się owadów w prawobrzeżnej części miasta. To pierwszy etap akcji „BAT na komary”, jaki zainicjowało Polskie LNG w tym roku.” > więcej.

2 komentarze:

  1. Gaslog Warsaw płynie do Altamiry(Mex) nie do Polski jak chciałaby większość śledzących LNG.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obserwuję :-) Tak, debiut GW jest mało ambitną dowózką :-)
      Po tej samej stronie Zat.Meksykańskiej – jedynie na drugą stronę granicy amerykańsko-meksykańskiej.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,