Patris [173400 m3, stocznia DSME 2018, "K" Line
LNG Shipping/Chandris] stale zatrudniony jako dowozowiec (latem z Sabetta) i
jako rozwozowiec (zimą z portów przeładunkowych w Europie) jamalskiego LNG, niespodziewanie
po ostatnim rozładunku w Bilbao (27.08.), popłynął na drugą stronę Atlantyku.
Tam na redzie Sabine Pass, w oczekiwaniu na załadunek, przepuścił nadpływający
bezpośrednio ze Świnoujścia FSRU Hoegh Giant (więcej o tym poniżej). Załadunek
Patris odbył się 18-19.09.: zacumował o h0200, odcumował przed h2400. Po wypłynięciu,
na redzie Sabine Pass (20.09.), zakomunikował port docelowy Świnoujście z ETA
19. LISTOPADA (!!!) 2019 h0700.
Ten termin zawinięcia na Bałtyk
sugeruje, że jest to zapowiadana na początek (!) listopada dostawa
amerykańskiego LNG dla Ukrainy. Ale tak wczesny załadunek (60 dni przed!)
sugeruje odbycie po drodze …przeglądu i remontu klasowego :-) Dziwne, tym
bardziej, że jako rozwozowiec o objętości 173,4 tys.m3 jest
jednostką optymalną do bezpośredniego przejmowania ładunków (statek-statek)* od
jednostek floty Yamalmax (po 172 tys.m3).
Po debiutującym zawinięciu FSRU Hoegh Giant do Świnoujścia
kontynuowałem szczegółową obserwację dalszej marszruty tego metanowca, w celu
zweryfikowania moich szacunków niezbędnego czasu na realizację okrężnej
podróży, nowoczesnym metanowcem, pomiędzy terminalami obsługującymi wywóz i
dowóz, bez zbędnego wyczekiwania jednostki na załadunek i wyładunek. Takimi
modelowymi są eksportowy terminal w Sabine Pass i importowy w Świnoujściu.
Przypomnę chronologię tej
podróży FSRU Hoegh Giant. Wypłynięcie po załadunku z portu wysyłki w Zatoce
Meksykańskiej nastąpiło 18.08. o h2300 (wszystkie czasy CEST), zawinięcie bez
żadnej zwłoki i wypłynięcie bezpośrednio po rozładunku w Świnoujściu, nastąpiło
w dniach 01-02.09. Ponowne zawinięcie, prosto z marszu, na załadunek w Sabine
Pass nastąpiło w południe 17.09., natomiast wypłynięcie po rozładunku nastąpiło
18.09. o h1500. Prawdopodobnie kolejnym portem rozładunku jest terminal w
Europie.
Tym samym okrężna podróż Zatoka
Meksykańska ↔ Bałtyk, trwała jeden miesiąc bez 8h. Przy czym był to miesiąc
złożony z 31 dób. Nie było w tej podróży redowych oczekiwań na załadunek lub
rozładunek, nie było przedłużonych operacji ładunkowych, piloci na Bałtyku byli
przejmowani i zdawani w biegu, nie było wymiany załóg, bunkrowania i załadunku
zaopatrzenia. 31 dób (-8h) to czas wyłącznie operacyjny netto (bez tary). Oczywiście
taka eksploatacja jest niemożliwa przez cały rok. Ewentualne odbycie 11-tu
takich podróży w roku byłoby bardzo efektywnym wynikiem eksploatacyjnym
metanowca.
A oto inna ciekawostka bałtycka.
Stena Clear Sky [173600 m3,
stocznia DSME 2011, Stena Bulk] debiutującym zawinięciem 17.09. do Kłajpedy
(zarazem 60. ładunek ogółem) przywiózł LNG z Montoir. W tym francuskim porcie
jest terminal importowy, ale ze znacznie rozszerzoną usługą magazynowania i
przeładunkową typu statek-statek. Poza regularnym rozładunkiem>przeładunkiem
dostaw rosyjskich z Sabetty (projekt Jamal LNG), również przyjmuje ładunki z
USA, a następnie je reeksportuje na rynku europejskim. Wzmiankowana dostawa
była inauguracją zapowiadanego kontraktu z francuskim TOTAL, będącym współudziałowcem
w projekcie Jamal LNG. Francja staje się rosnącym reeksporterem LNG. Ciekawe
czy prześcignie liderującą od lat Hiszpanię?
Obecnie Stena Clear Sky, jako
typowy metanowiec spotowy, po wypłynięciu z Bałtyku skierował się do
najbliższego terminala eksportującego – do …norweskiego na wyspie Melkøya.
Z polskiego rynku energetycznego.
Polska Grupa Energetyczna operująca na ścianie
wschodniej, konkretnie spółka PGE Obrót,
w ramach Programu Rozwoju Biznesu i
Innowacji, wprowadziła inteligentne
długopisy i gogle
VR, …umożliwiające
gromadzenie i digitalizację danych wraz z wykorzystaniem techniki wirtualnej
rzeczywistości, usprawniające przebieg procesu sprzedażowego,
np. …przyjmowanie i rejestrowanie oświadczeń umożliwiających zwrot kosztów
wyższych rachunków za energię (zamrożenie cen),
… po daniu szansy przez
Ministerstwo Energii na złożenie owych dokumentów przez mikro i małe przedsiębiorstwa,
szpitale i jednostki sektora finansów publicznych, w tym samorządy.
…Zarazem jest to częścią odpowiedzi PGE na stale rosnące oczekiwania tzw. klienta
przyszłości, wraz
z wyznaczaniem kierunku w digitalizacji, która jest jednym z megatrendów w rozwoju całego rynku sprzedaży energii.
Uff… .
Wacek Sałaban, wrzesień 2019 r.
* Został
jako pierwszy na dłużej zatrudniony do takich rozwózek. Debiutował jako nówka, przejmując ładunek
(statek-statek) w Montoir, w dniach 05-07.02.2018 (zdjęcie↑) od Yamalmax-a Fedor Litke.
Była to 7. ogółem dostawa z Jamal LNG (Sabetta). Patris zawiózł ten ładunek
docelowo do hinduskiego Dahej na 23-24.02.2018 r. (tabela
i odnośnik 2).
My wam damy kaskę,
wy (towarzysze) dajcie nam
waadzę!
Hmm. Zerknąłem na Vesselfinder.com -> Patris i widzę, że zadeklarował Cape Town 11 października. Info widnieje z datą 20.09.2019 06:38 UTC. Sprzedali?
OdpowiedzUsuńTeż to zaobserwowałem :-) Na razie trudno to złożyć w logiczną całość. Obserwujmy. Moje info o Patris > Świnoujście przed edeycją wpisu zweryfikowałem w trzech portalach AIS.
UsuńAktualnie Patris deklaruje brazylijski Salvador. Pytanie tylko, czy to ostateczny cel podróży ;)
OdpowiedzUsuńNa górze w pierwszym akapicie: " ...zakomunikował port docelowy Świnoujście z ETA 19. LISTOPADA (!!!) 2019 h0700." - ma czas na opłynięcie Świata :-)
Usuń