piątek, 20 września 2019

Patris płynie z Sabine Pass do Świnoujścia

Patris [173400 m3, stocznia DSME 2018, "K" Line LNG Shipping/Chandris] stale zatrudniony jako dowozowiec (latem z Sabetta) i jako rozwozowiec (zimą z portów przeładunkowych w Europie) jamalskiego LNG, niespodziewanie po ostatnim rozładunku w Bilbao (27.08.), popłynął na drugą stronę Atlantyku. Tam na redzie Sabine Pass, w oczekiwaniu na załadunek, przepuścił nadpływający bezpośrednio ze Świnoujścia FSRU Hoegh Giant (więcej o tym poniżej). Załadunek Patris odbył się 18-19.09.: zacumował o h0200, odcumował przed h2400. Po wypłynięciu, na redzie Sabine Pass (20.09.), zakomunikował port docelowy Świnoujście z ETA 19. LISTOPADA (!!!) 2019 h0700.

Ten termin zawinięcia na Bałtyk sugeruje, że jest to zapowiadana na początek (!) listopada dostawa amerykańskiego LNG dla Ukrainy. Ale tak wczesny załadunek (60 dni przed!) sugeruje odbycie po drodze …przeglądu i remontu klasowego :-) Dziwne, tym bardziej, że jako rozwozowiec o objętości 173,4 tys.m3 jest jednostką optymalną do bezpośredniego przejmowania ładunków (statek-statek)* od jednostek floty Yamalmax (po 172 tys.m3).


 Montoir 05.02.2018 r.

Po debiutującym zawinięciu FSRU Hoegh Giant do Świnoujścia kontynuowałem szczegółową obserwację dalszej marszruty tego metanowca, w celu zweryfikowania moich szacunków niezbędnego czasu na realizację okrężnej podróży, nowoczesnym metanowcem, pomiędzy terminalami obsługującymi wywóz i dowóz, bez zbędnego wyczekiwania jednostki na załadunek i wyładunek. Takimi modelowymi są eksportowy terminal w Sabine Pass i importowy w Świnoujściu.
Przypomnę chronologię tej podróży FSRU Hoegh Giant. Wypłynięcie po załadunku z portu wysyłki w Zatoce Meksykańskiej nastąpiło 18.08. o h2300 (wszystkie czasy CEST), zawinięcie bez żadnej zwłoki i wypłynięcie bezpośrednio po rozładunku w Świnoujściu, nastąpiło w dniach 01-02.09. Ponowne zawinięcie, prosto z marszu, na załadunek w Sabine Pass nastąpiło w południe 17.09., natomiast wypłynięcie po rozładunku nastąpiło 18.09. o h1500. Prawdopodobnie kolejnym portem rozładunku jest terminal w Europie.
Tym samym okrężna podróż Zatoka Meksykańska ↔ Bałtyk, trwała jeden miesiąc bez 8h. Przy czym był to miesiąc złożony z 31 dób. Nie było w tej podróży redowych oczekiwań na załadunek lub rozładunek, nie było przedłużonych operacji ładunkowych, piloci na Bałtyku byli przejmowani i zdawani w biegu, nie było wymiany załóg, bunkrowania i załadunku zaopatrzenia. 31 dób (-8h) to czas wyłącznie operacyjny netto (bez tary). Oczywiście taka eksploatacja jest niemożliwa przez cały rok. Ewentualne odbycie 11-tu takich podróży w roku byłoby bardzo efektywnym wynikiem eksploatacyjnym metanowca.  

A oto inna ciekawostka bałtycka.

Stena Clear Sky [173600 m3, stocznia DSME 2011, Stena Bulk] debiutującym zawinięciem 17.09. do Kłajpedy (zarazem 60. ładunek ogółem) przywiózł LNG z Montoir. W tym francuskim porcie jest terminal importowy, ale ze znacznie rozszerzoną usługą magazynowania i przeładunkową typu statek-statek. Poza regularnym rozładunkiem>przeładunkiem dostaw rosyjskich z Sabetty (projekt Jamal LNG), również przyjmuje ładunki z USA, a następnie je reeksportuje na rynku europejskim. Wzmiankowana dostawa była inauguracją zapowiadanego kontraktu z francuskim TOTAL, będącym współudziałowcem w projekcie Jamal LNG. Francja staje się rosnącym reeksporterem LNG. Ciekawe czy prześcignie liderującą od lat Hiszpanię?
Obecnie Stena Clear Sky, jako typowy metanowiec spotowy, po wypłynięciu z Bałtyku skierował się do najbliższego terminala eksportującego – do …norweskiego na wyspie Melkøya.

Z polskiego rynku energetycznego.

Polska Grupa Energetyczna operująca na ścianie wschodniej, konkretnie spółka PGE Obrót, w ramach Programu Rozwoju Biznesu i Innowacji, wprowadziła inteligentne długopisy i gogle VR, …umożliwiające gromadzenie i digitalizację danych wraz z wykorzystaniem techniki wirtualnej rzeczywistości, usprawniające przebieg procesu sprzedażowego,
np. …przyjmowanie i rejestrowanie oświadczeń umożliwiających zwrot kosztów wyższych rachunków za energię (zamrożenie cen),
po daniu szansy przez Ministerstwo Energii na złożenie owych dokumentów przez mikro i małe przedsiębiorstwa, szpitale i jednostki sektora finansów publicznych, w tym samorządy.
…Zarazem jest to częścią odpowiedzi PGE na stale rosnące oczekiwania tzw. klienta przyszłości, wraz z wyznaczaniem kierunku w digitalizacji, która jest jednym z megatrendów w rozwoju całego rynku sprzedaży energii.
Uff… .

Wacek Sałaban, wrzesień 2019 r.

* Został jako pierwszy na dłużej zatrudniony do takich rozwózek. Debiutował jako nówka, przejmując ładunek (statek-statek) w Montoir, w dniach 05-07.02.2018 (zdjęcie↑) od Yamalmax-a Fedor Litke. Była to 7. ogółem dostawa z Jamal LNG (Sabetta). Patris zawiózł ten ładunek docelowo do hinduskiego Dahej na 23-24.02.2018 r. (tabela i odnośnik 2).


My wam damy kaskę, wy (towarzysze) dajcie nam waadzę!

4 komentarze:

  1. Hmm. Zerknąłem na Vesselfinder.com -> Patris i widzę, że zadeklarował Cape Town 11 października. Info widnieje z datą 20.09.2019 06:38 UTC. Sprzedali?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też to zaobserwowałem :-) Na razie trudno to złożyć w logiczną całość. Obserwujmy. Moje info o Patris > Świnoujście przed edeycją wpisu zweryfikowałem w trzech portalach AIS.

      Usuń
  2. Aktualnie Patris deklaruje brazylijski Salvador. Pytanie tylko, czy to ostateczny cel podróży ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na górze w pierwszym akapicie: " ...zakomunikował port docelowy Świnoujście z ETA 19. LISTOPADA (!!!) 2019 h0700." - ma czas na opłynięcie Świata :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,