poniedziałek, 9 września 2019

Wrześniowo

Trwa przewidywana bryndza w dostawach LNG do Polski, ostatnią [68.] zrealizował w dniach 01-02.09. Hoegh Giant z Sabine Pass, kolejną z Ras Laffan wiezie Duhail z ETA 26.09.
Natomiast w świnoujskim terminalu trwają wakacje i trzecią dobę wstrzymana jest regazyfikacja! Nie wiem, czy to jest planowy przegląd technologiczny po ponad 3 latach faktycznej eksploatacji (raczej), czy awaria i remont?

Kilka wiadomości uzupełniających:

            FSRU Hoegh Giant w dniach:
- 17-18.08. był w Sabine Pass na załadunku dostawy do Polski,
- 01-02.09. był w Świnoujściu na rozładunku,
- 17.09. to ETA powrotu na redę Sabine Pass i po kolejny ładunek.
Tym sposobem metanowiec uniknął huraganu Dorian!
Czy spotka się w Zatoce Meksykańskiej z GasLog Warsaw?

            W USA uruchomiono piąty terminal eksportowy LNG: Sabine Pass, Cove Point, Corpus Christi, Cameron LNG w Hackberry i teraz Freeport LNG. Pierwszy ładunek wywozi LNG Jurojin (155 300 m3) do … Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zdjęcie poniżej. Nie jest to mister piękności.


            Do Europy z Zatoki Perskiej zmierza Al Safliya z ładunkiem LNG do/dla (?). Będzie to pierwsze zawinięcie tego Q-Flex do Europy po 11 miesiącach niebytności. W poprzedzającym czasie był jednym z częstszych gości, w okresie koniec maja 2018 - początek listopada 2018 dowiózł do nas (Europejczyków) 4 ładunki do: Zeebrugge x3 (27.05./19.07./01.11.) i Barcelony (04.09.). Podczas tej 11-miesięcznej nieobecności intrygująco opłynął Świat i jako pierwszy Q-Flex, oraz nadal jedyny, przepłynął Kanał Panamski.
Generalnie kurs dostaw katarskich zmienił kierunek na Daleki Wschód, ale trwa jeszcze intensywna zwózka katarskiego LNG jednostkami Q-Max dla Brytoli, chcących mieć ciepłą wodę po brexicie. We IX będzie 3 do 6(!) takich dostaw: Al Ghuwairiya z rozładunkiem w dniach 01-03.09., Al Mafyar 07-08.09., Bu Samra ETA 10.09. oraz płyną do Suezu Rasheeda, Mekaines i Al Mayeda bez sprecyzowanego portu docelowego.

            Tymczasem na bliższym akwenie, z terminalu Melkøya, wypłynął GDF Suez Point Fortin, jeden z nielicznych metanowców spoza grupy ARCTIC+, będący tam nieczęstym gościem. Po załadunku 50-go tegorocznego ładunku w tym norweskim terminalu, płynie na Morze Śródziemne. Tu przypomnę, że Norwegowie regularnie rok w rok eksportują po około 75 (+/- 2) ładunków LNG.
Możliwe, że jest to sezonowy ładunek spekulacyjny, który na redzie Malty (a może Singapuru!) poczeka na stosowną zwyżkę cen LNG :-) W ubiegłym roku GDF Suez Point Fortin wypłynął 28.04. z terminalu Melkøya, powoli dopłynął do Malty, tam kotwiczył grubo ponad tydzień, zawrócił w kierunku Gibraltaru z komunikatem North Atlantic, ale na Morzu Alborańskim ponownie zawrócił w kierunku Malty i na jej trawersie (27.05.) w sygnale AIS zakomunikował Suez! Na redzie Port Said zakomunikował …Chiny 20.06.2018 r.
Wcześniejszy tegoroczny ładunek [49.] z norweskiego terminalu zawinął (rano 09.09.) na Arctic Voyager do Kłajpedy, kolejny ładunek, mało-jubileuszowy, jako 60. ogółem w Kłajpedzie, prawdopodobnie dowiezie Arctic Princess około 16.09.

Wacek Sałaban, wrzesień 2019 r.


Stawił czoła huraganowi Dorian! Nie mylić z …Adrianem!

A zniesienie wiz dla mieszkańców Podhala w pis..!
Prawdziwi Polacy, NIC się nie stało!
Mamy urodziwą Panią Ambasador USA.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,