środa, 17 listopada 2021

Al Mafyar a … Świnoujście

Al Mafyar nie płynie do Świnoujścia*, płynie do Rotterdamu ETA 24.11. Będzie to największe zbliżenie jednostki Q-Max, tj. jednego z 15-tu największych metanowców (14 Q-Max** + 1 FSRU) do Bałtyku w ostatnich 5 latach.

Zawinięcia metanowców klasy Q-Max (14 największych LNGC) do Europy obserwuję od przełomu lat 2016/2017, tj. od wypłynięcia Al Mafyar w XII 2016 z Ras Laffan, do Milford Haven z rozładunkiem w dn. 06-07.01.2017 roku. Czyli dłużej o 16 miesięcy od obserwacji: Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji.
W tych już prawie 5 latach, wszystkie 14 Q-Max odbyły (2 trwają) w sumie 141 podróży europejskich (czasami dookoła Afryki***) i jest to znaczna dysproporcja do ilości podróży Q-Flex do Europy (> 380 od IV 2018). Podróże europejskie Q-Max są wybitnie zdeterminowane portem docelowym Milford Haven, w którym równocześnie z budową klasy Q-Max (2008-2010) powstał Terminal LNG South Hook (20.03.2009 dostawy zainaugurował Q-Flex Tembek) z głównym celem - obsługa największych na Świecie metanowców. W walijskim Milford Haven jest drugi terminal importowy Dragon LNG (powstał równocześnie) ale bez możliwości przyjmowania jednostek większych od Q-Flex.  

Statystyka 141 dostaw do Europy (I 2017 - XI 2021) metanowcami Q-Max (14 jednostek):

- MH/South Hook: 109,5 ładunków /110 zawinięć (dowóz dostaw współdzielonych był sporadyczny: 4 w 141),

Dalej jest przepaść, pozostałe 31,5 ładunków odebrało 10 europejskich terminali importowych:
- Isle of Grain:     10
- Dunkierka:          5  (19-20.11.2017 - debiut Q-Max / Al Dafna)
- Fos-sur-Mer        4
- Sagunto              3 /4 zawinięcia
- Barcelona          2,5 /3
- Zeebrugge         2,5 /3  (21-22.07.2019 - debiut Q-Max / Al Dafna, 2-ga część ład. współdzielonego z Milford Haven)
- Kartagena         1,5 /2
- Montoir                (05-06.10.2020 - debiut Q-Max / Al Mayeda)
- LNG Croatia       1 /2 (27-28.07.2021 - debiut Q-Max / Al Dafna, 1-sza część ładunku współdzielonego z Sagunto)
- Rotterdam          1   (po ponad 4 latach nie zawijania - przed rokiem 2017 bywały zawinięcia Q-Max)
- Bilbao  - jest na liście terminali z możliwością przyjmowania Q-Max, ale jako ostatni**** w Europie jeszcze ich nie gościł.

Al Mafyar jest w grupie 4 Q-Max najczęściej zawijających na akweny wokółeuropejskie - po x12-13. Na drugim biegunie jest Al Ghuwairiya - tylko 7-krotnie. Al Mafyar w swoich 13 pobytach w Europie, poza Milford Haven (x9), zawijał do: Fos-sur-Mer, Dunkierki, LNG Croatia/Sagunto i teraz Rotterdam, do którego płynie z niepełnym zanurzeniem 11,4 m.

Ładunek współdzielony: przy FSRU - LNG Croatia 28-29.10. ↑ - ↓ 02-03.09. w Sagunto.

Wacław Sałaban, listopad 2021 roku.

* Zawiniecie Q-Max do Świnoujścia jest od początku powstania Gazoportu Świnoujście wykluczone, ale nie głębokością/ zanurzeniem, nie wymiarami basenu gazoportu (możliwość obrotu) i nie zasobami floty holowników. Zacumowanie wyklucza za wąskie rozstawienie dalb cumowniczych przy stanowisku rozładunkowym. Obecnie, możliwe, że zawinięcie Q-Max dodatkowo uniemożliwia budowa/powstanie 2-go mola rozładunkowo-załadunkowo-przeładunkowego, którego lokalizacja geometrycznie uniemożliwia bezpieczny obrót metanowca w gazoporcie (?).  

** przypomnę: określenie klasy LNGC Q-Max (po klasach Q-Fleet i Q-Flex) informuje o ich maksymalnej wielkości umożliwiającej operowanie z terminalu Ras Laffan - załadunek jest tam możliwy przy 3 najbardziej zewnętrznych z 6 stanowisk załadunkowych.

*** 21 przypadków marszrut z opływaniem Afryki - liczone łącznie: 8 z ładunkiem i 13 pod balastem. W tym 6 podróży odbyto z równoczesnym opływaniem Afryki (do i powrót). Były efektem konfliktu polityczno-dyplomatycznego Kataru z Egiptem za sprawą macho Trumpa i Arabii Saudyjskiej, oraz po zaszpuntowaniu Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.

**** pewne źródło podaje, że terminal LNG Mugardos, też może przyjmować Q-Max, ale mam spore wątpliwości. Dużą sensacją był tam debiut (25.04.2017) Q-Flex Al Utouriya. Od tego czasu nie było powtórnego zawinięcia Q-Flex do tego terminalu specjalizującego się małoskalowym obrotem LNG.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,