Al Mafyar nie płynie do Świnoujścia*, płynie do Rotterdamu ETA 24.11. Będzie to największe zbliżenie jednostki Q-Max, tj. jednego z 15-tu największych metanowców (14 Q-Max** + 1 FSRU) do Bałtyku w ostatnich 5 latach.
Zawinięcia
metanowców klasy Q-Max (14
największych LNGC) do Europy obserwuję od przełomu lat 2016/2017, tj. od
wypłynięcia Al Mafyar w XII 2016 z
Ras Laffan, do Milford Haven z
rozładunkiem w dn. 06-07.01.2017 roku. Czyli dłużej o 16 miesięcy od
obserwacji: Zawinięcia
Q-Flex do Europy i Turcji.
W
tych już prawie 5 latach, wszystkie 14 Q-Max odbyły (2 trwają) w sumie 141 podróży europejskich (czasami
dookoła Afryki***) i jest to znaczna dysproporcja do ilości podróży Q-Flex do
Europy (> 380 od IV 2018). Podróże europejskie Q-Max są wybitnie
zdeterminowane portem docelowym Milford
Haven, w którym równocześnie z budową klasy Q-Max (2008-2010) powstał Terminal LNG South Hook (20.03.2009 dostawy
zainaugurował Q-Flex Tembek) z
głównym celem - obsługa największych na Świecie metanowców. W walijskim Milford
Haven jest drugi terminal importowy Dragon
LNG (powstał równocześnie) ale bez możliwości przyjmowania jednostek większych
od Q-Flex.
Statystyka 141 dostaw do Europy (I 2017 - XI 2021) metanowcami Q-Max (14 jednostek):
- MH/South
Hook: 109,5 ładunków /110
zawinięć (dowóz dostaw współdzielonych był
sporadyczny: 4 w 141),
Dalej
jest przepaść, pozostałe 31,5
ładunków odebrało 10 europejskich
terminali importowych:
- Isle
of Grain: 10
- Dunkierka: 5 (19-20.11.2017
- debiut Q-Max / Al Dafna)
- Fos-sur-Mer 4
- Sagunto 3 /4 zawinięcia
- Barcelona 2,5
/3
- Zeebrugge 2,5
/3 (21-22.07.2019 - debiut Q-Max / Al Dafna, 2-ga część ład. współdzielonego
z Milford Haven)
- Kartagena 1,5
/2
- Montoir 1 (05-06.10.2020
- debiut Q-Max / Al Mayeda)
- LNG
Croatia 1 /2 (27-28.07.2021 - debiut Q-Max / Al Dafna, 1-sza część ładunku
współdzielonego z Sagunto)
- Rotterdam 1 (po ponad 4 latach nie zawijania - przed rokiem
2017 bywały zawinięcia Q-Max)
- Bilbao - jest
na liście terminali z możliwością przyjmowania Q-Max, ale jako ostatni**** w
Europie jeszcze ich nie gościł.
Al Mafyar jest w grupie 4 Q-Max najczęściej zawijających na akweny wokółeuropejskie - po x12-13. Na drugim biegunie jest Al Ghuwairiya - tylko 7-krotnie. Al Mafyar w swoich 13 pobytach w Europie, poza Milford Haven (x9), zawijał do: Fos-sur-Mer, Dunkierki, LNG Croatia/Sagunto i teraz Rotterdam, do którego płynie z niepełnym zanurzeniem 11,4 m.
Wacław Sałaban, listopad 2021 roku.
* Zawiniecie Q-Max do Świnoujścia jest od początku
powstania Gazoportu Świnoujście wykluczone, ale nie głębokością/ zanurzeniem,
nie wymiarami basenu gazoportu (możliwość obrotu) i nie zasobami floty
holowników. Zacumowanie
wyklucza za wąskie rozstawienie dalb cumowniczych przy stanowisku
rozładunkowym. Obecnie, możliwe, że zawinięcie Q-Max dodatkowo uniemożliwia
budowa/powstanie 2-go mola rozładunkowo-załadunkowo-przeładunkowego, którego
lokalizacja geometrycznie uniemożliwia bezpieczny obrót metanowca w gazoporcie
(?).
** przypomnę: określenie klasy LNGC Q-Max (po klasach
Q-Fleet i Q-Flex) informuje o ich maksymalnej wielkości umożliwiającej
operowanie z terminalu Ras Laffan - załadunek jest tam możliwy przy 3
najbardziej zewnętrznych z 6 stanowisk załadunkowych.
*** 21 przypadków marszrut z opływaniem Afryki - liczone
łącznie: 8 z ładunkiem i 13 pod balastem. W tym 6 podróży odbyto z równoczesnym
opływaniem Afryki (do i powrót). Były efektem konfliktu
polityczno-dyplomatycznego Kataru z Egiptem za sprawą macho Trumpa i
Arabii Saudyjskiej, oraz po zaszpuntowaniu Kanału Sueskiego przez kontenerowiec
Ever Given.
****
pewne źródło podaje, że terminal LNG
Mugardos, też może przyjmować Q-Max, ale mam spore wątpliwości. Dużą sensacją
był tam debiut
(25.04.2017) Q-Flex Al Utouriya.
Od tego czasu nie było powtórnego zawinięcia Q-Flex do tego terminalu
specjalizującego się małoskalowym obrotem LNG.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,