sobota, 6 listopada 2021

Al Oraiq przerwie serię …

17-tu zawinięć Q-Flex do Świnoujścia bez powtórzeń, trwającą od XII 2020 roku, od zawinięcia Al Sadd z dostawą [112.] i 75 katarską. Obecnie, w swoim 5 zawinięciu (ETA 18.11.), dostarczy [143.] / 92Potwierdziło się przypuszczenie, że zanurzenie jest kluczowym wskaźnikiem obserwacyjnym.

Dotychczas Al Oraiq dowiózł 37./65./74./83., a teraz dostarczy 92. ładunek katarski. Czy od 2-go pobytu jest jakiś ciąg/szereg determinujący jego kolejne zawinięcia na Bałtyk? W swych dowózkach dostarczył: 1376/1368/1371/1375 GWh i ma na koncie 2-gi oraz 4 najmniejszy katarski ładunek - zdecydowanie zaniża średnią dostaw zrealizowanych przez Q-Flex/DSME = 1376 GWh.

Udane i bardzo ładne ujęcie podczas poprzedniego zawinięcia! Ale …*

Po październiku z jedną dostawą (od IX 2018 nie było takiej sytuacji!), listopad będzie obfity w min 3 ładunki: z Freeport - Corcovado LNG (zawinął 05.11.) i z Ras Laffan - Al Kharaitiyat (ETA 09.11.) oraz Al Oraiq (ETA 18.11.). W 3 dekadzie XI będzie jeszcze czas na ewentualną 4 dostawę.
W pierwszej dekadzie listopada nastąpi zagęszczenie dostaw z odstępem 4-dobowym (05 - 09.11.). Podobna sytuacja w historii Terminalu Świnoujście była dwukrotnie. Pierwsza też w XI; 07-09.11.2019 roku, z odstępem tylko 2 dób: [72.] dostawa z Melkøya, częściowa/połówkowa, tj. współdzielona z terminalem Revithoussa (najmniejsza w historii terminalu), oraz [73.] z Kataru.
Drugą parę, [79.] i [80.] w odstępie 10 - 14.01.2020, tworzyły małe dostawy z Cove Point i Melkøya, a ich zagęszczenie spowodowane było 1-dobowym opóźnieniem zawinięcia BW Pavilion Leeara (przed Arctic Princess) przez mgłę**.
Mimo tych zagęszczeń dostaw, na koniec rozładunku obu par ładunków, wypełnienie zbiorników lądowych w terminalu było wysokie, ale dalekie od rekordowego z 09/10.01.2018 roku (po [25.] / Al Gattara), które wtedy osiągnęło 1986,88 GWh, tj. < 300 tys.m3 LNG, przy nominalnym maksimum 2x 160 tys. m3 LNG (łączne max to 2131 GWh). Podobnie odlegle od rekordowego będzie tym razem***.

Al Oraiq realizuje dostawę: [143.] ogółem, 92 katarską, 30 tegoroczną ogółem, 17 katarską w 2021.
Skończyło się kibicowanie rosnącemu ciągowi zrealizowanych dostaw z Ras Laffan, przez kolejne Q-Flex bez ponownego zawinięcia. Ale pozostało obserwacyjne wyczekiwanie, czy rok 2021 zamknie się 18 dostawami, czy też będzie szczególnie nietypowym względem lat 2018-2020? Czy stanie się rekordowym w ilości dostaw katarskich?

Wacław Sałaban, listopad 2021 roku.

* W MarineTraffic zdjęcie jest opisane: AL ORAIQ / Umiejscowienie zdjęcia Świnoujście, 53.907°, 14.269° / Data wykonania 2021-04-28 / Przesłane 2021-05-12. Znajoma flota holowników na zdjęciu generalnie potwierdza lokalizację. Oświetlenie wskazuje poranną porę - zdjęcie nie jest lustrzanym odbiciem (napisy!), tym samym jest to wpływanie do Świnoujścia. Potwierdza to też zanurzenie metanowca - z ładunkiem. Podana pozycja geograficzna wskazuje prawy skraj Świny, tuż przy przeprawie promowej Warszów - tam metanowce nie bywają, ale to jest drobiazg. Natomiast podane daty są całkowicie błędne: 28.04.2021 (h1500 CEST) Al Oraiq wypływał z Ras Laffan. Do gazoportu wpływał 21.05.2021 (dokładnie o h0830 CEST), a wypłynął popołudniem 22.05.2021 roku. I mało istotne, że w dn.12.05.2021 roku, będąc w drodze na Bałtyk, był w okolicach Gibraltaru, ale nie wiem po której stronie.

** Miałem pecha z nietrafionym wyjazdem na obserwację tego zawinięcia, komunikat o wstrzymaniu wpływania zastał mnie na falochronie centralnym.

*** Od momentu rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji terminalu, czyli w dotychczasowym okresie prawie 2000 dób (5,5 lat), napełnienie zbiorników >1650 GWh (>75%) trwało sumarycznie około 100 dni (20% czasu).

… teraz zrozumiałem pojęcie ministra …cnót niewieścich.

*****  ***


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,