… 17-tu zawinięć Q-Flex do Świnoujścia bez powtórzeń, trwającą od XII 2020 roku, od zawinięcia Al Sadd z dostawą [112.] i 75 katarską. Obecnie, w swoim 5 zawinięciu (ETA 18.11.), dostarczy [143.] / 92. Potwierdziło się przypuszczenie, że zanurzenie jest kluczowym wskaźnikiem obserwacyjnym.
Dotychczas Al Oraiq dowiózł 37./65./74./83., a teraz dostarczy 92. ładunek katarski. Czy od 2-go pobytu jest jakiś ciąg/szereg determinujący jego kolejne zawinięcia na Bałtyk? W swych dowózkach dostarczył: 1376/1368/1371/1375 GWh i ma na koncie 2-gi oraz 4 najmniejszy katarski ładunek - zdecydowanie zaniża średnią dostaw zrealizowanych przez Q-Flex/DSME = 1376 GWh.
Po październiku
z jedną dostawą (od IX 2018 nie było takiej sytuacji!), listopad będzie
obfity w min 3 ładunki: z Freeport - Corcovado
LNG (zawinął 05.11.) i z Ras Laffan - Al
Kharaitiyat (ETA 09.11.) oraz Al
Oraiq (ETA 18.11.). W 3 dekadzie XI będzie jeszcze czas na ewentualną 4
dostawę.
W
pierwszej dekadzie listopada nastąpi zagęszczenie dostaw z odstępem 4-dobowym (05
- 09.11.). Podobna sytuacja w historii Terminalu Świnoujście była dwukrotnie.
Pierwsza też w XI; 07-09.11.2019 roku, z odstępem
tylko 2 dób: [72.] dostawa z Melkøya,
częściowa/połówkowa, tj. współdzielona z terminalem Revithoussa (najmniejsza
w historii terminalu), oraz [73.]
z Kataru.
Drugą
parę, [79.] i [80.] w odstępie 10 - 14.01.2020, tworzyły małe dostawy z Cove Point
i Melkøya, a ich zagęszczenie spowodowane było 1-dobowym opóźnieniem zawinięcia
BW Pavilion Leeara (przed Arctic Princess) przez mgłę**.
Mimo
tych zagęszczeń dostaw, na koniec rozładunku obu par ładunków, wypełnienie
zbiorników lądowych w terminalu było wysokie, ale dalekie od rekordowego z
09/10.01.2018 roku (po [25.] / Al Gattara), które wtedy osiągnęło 1986,88
GWh, tj. < 300 tys.m3 LNG, przy nominalnym maksimum 2x 160
tys. m3 LNG (łączne max to 2131 GWh). Podobnie odlegle od
rekordowego będzie tym razem***.
Al Oraiq realizuje dostawę: [143.] ogółem, 92 katarską, 30 tegoroczną ogółem, 17 katarską w 2021.
Skończyło
się kibicowanie rosnącemu ciągowi zrealizowanych dostaw z Ras Laffan,
przez kolejne Q-Flex bez ponownego zawinięcia. Ale pozostało obserwacyjne wyczekiwanie,
czy rok 2021 zamknie się 18 dostawami, czy też będzie szczególnie
nietypowym względem lat 2018-2020? Czy
stanie się rekordowym w ilości
dostaw katarskich?
Wacław Sałaban, listopad 2021 roku.
* W MarineTraffic zdjęcie jest opisane: AL ORAIQ /
Umiejscowienie zdjęcia Świnoujście, 53.907°, 14.269° / Data wykonania 2021-04-28
/ Przesłane 2021-05-12. Znajoma flota holowników na zdjęciu generalnie
potwierdza lokalizację. Oświetlenie wskazuje poranną porę - zdjęcie nie jest lustrzanym
odbiciem (napisy!), tym samym jest to wpływanie do Świnoujścia. Potwierdza to
też zanurzenie metanowca - z ładunkiem. Podana pozycja geograficzna wskazuje
prawy skraj Świny, tuż przy przeprawie promowej Warszów - tam metanowce nie
bywają, ale to jest drobiazg. Natomiast podane daty są całkowicie błędne: 28.04.2021
(h1500 CEST) Al Oraiq wypływał z Ras Laffan. Do gazoportu wpływał 21.05.2021
(dokładnie o h0830 CEST), a wypłynął popołudniem 22.05.2021 roku. I mało istotne,
że w dn.12.05.2021 roku, będąc w drodze na
Bałtyk, był w okolicach Gibraltaru, ale nie wiem po której stronie.
** Miałem pecha z nietrafionym wyjazdem na obserwację
tego zawinięcia, komunikat o wstrzymaniu wpływania zastał mnie na falochronie
centralnym.
*** Od momentu rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji terminalu,
czyli w dotychczasowym okresie prawie 2000 dób (5,5 lat), napełnienie
zbiorników >1650 GWh (>75%) trwało sumarycznie około 100 dni (20% czasu).
… teraz zrozumiałem pojęcie ministra …cnót niewieścich.
***** ***
Na zdjęciu Jest AL GATTAR tak jak pisałem nie miałem okazji złapać AL ORAIQ na meila wysłałem listę gazowców jakie złapałem do tej pory
OdpowiedzUsuńHmm, ale powstał bałagan!
UsuńTo nie jest Al Gattara! Ma inny kształt czołowej ściany osłony zbiorników, tzn. nie ma jej dziobowego zukosowania/zwężenia charakterystycznego dla Q-Flex ze stoczni DSME. Sam powstał w HHI.
Też nie jest to Al Oraiq - tak go nieopacznie określiłem, zasugerowany opisem w MarineTraffic i lokalizacją zdjęcia w katalogu „Al Oraiq”.
Na zdjęciu jest …Al Khattiya, i dla tego LNGC zgadzają się; data wykonania (28.04.2021) i lokalizacja wykonania zdjęcia (wpływanie do Świnoujścia), a przede wszystkim …nazwa, dość łatwa do odczytania. Al Khattiya też powstał w DSME.
I jeszcze jedna różnica:
Usuń- malowanie komina metanowca na zdjęciu potwierdza stały czarter Al Khattiya przez Qatargas.
- Al Oraiq ma komin malowany na biało, pozostałość po pływaniu w czarterze RasGas.
Patrząc w telefonie mogłem się pomylić, ale dobrze że wszystko się wyjaśniło,ponieważ wiem kiedy zdjęcia są robione ponieważ prowadzę pełna dokumentację z gazowców które złapię, pozdrawiam
OdpowiedzUsuń