niedziela, 17 lipca 2022

Węgiel na wodach polskiego morza w dniu 17.07.2022

Sztandarowym tematem artykułów na MORSKOŚCI!! jest oczywiście LNG na morzu, ale tym razem pojawiła się stosowna okazja na przerywnik, ale również morsko-energetyczny w charakterze.

Nie trzeba nikomu przypominać o tym, jak dużą bolączką dla Polski i jej obywateli jest od kilku miesięcy dostępność węgla (i jego cena) na rynku. A tymczasem w temacie węgla wożonego po polskich wodach morskich dzieje się, co owocuje ciekawymi obserwacjami w VesselFinder czy MarineTraffic.

Nie, to już nie te czasy (które autor niniejszego wpisu zna tylko z literatury i opowieści osób starszych od siebie), kiedy to polskie masowce PŻM i PLO, zbudowane w Gdańsku, Gdyni czy Szczecinie, pod polską banderą, woziły górnośląski czy wałbrzyski węgiel przez Świnoujście, Gdynię czy Gdańsk w daleki świat, nawet do Japonii. Teraz węgiel do Polski przybywa z dalekich krajów, czasem tak egzotycznych, że (mówiąc żartobliwie i używając starodawnego słownictwa) można go nazwać towarem kolonialnym.

Do portu w Świnoujściu przybył dziś przed południem Orient Cavalier (IMO 9436460, bandera Cypru) z ładunkiem 95824 t (według raportu dyspozytora ZMPSiŚ) węgla. Z historii w VF wynika, że węgiel pochodzi z Australii i załadowany został w Gladstone (stan Queensland) w dniach 20-23 maja. W dopchnięciu kolosa o długości 255 m do Nabrzeża Górników pomogły Fairplay XVIII, Fairplay-70 i Heros.

Jako ciekawostkę warto dodać, że Gladstone jest także ważnym portem wywozowym LNG – na pobliskiej Wyspie Curtisa znajdują się aż 3 zakłady skraplające gaz ziemny (właściwie metan z pokładów węgla – ang. CBM – Coalbed Methane , inaczej zwany także CSGCoal Seam Gas). Eksport LNG z Gladstone trafia niemal wyłącznie do krajów Dalekiego Wschodu.

Orient Cavalier przy Nabrzeżu Górników. Niestety, zrzut zrobiłem dopiero po zacumowaniu, nie w trakcie manewrów z holownikami Fairplay Towage Polska. Stojący przy sąsiednim Nabrzeżu Hutników 245-metrowy masowiec Cielo d’Italia (IMO 9539274, bandera liberyjska) jest pod załadunkiem 66850 ton koksu (wg danych dyspozytora portu).

W tym samym czasie, na redzie Gdańska jest jeszcze ciekawiej: czeka sobie na kotwicy 7 masowców które mają w ładowniach węgiel, wnioskując po historii w AIS i szybkim przeszukaniu Internetu w poszukiwaniu informacji o tychże portach.

Pozycje statków na redach nr 4 i 5 Gdańska w dniu 17.07.2022 o godz. 13.24.

1. True Champion - IMO 9403528, bandera Liberii, L=292 m (zatem nomen omen, prawdziwy zwycięzca pod względem wielkości w grupie masowców oczekujących na redzie), załadowany 28-31.05 w Richards Bay (RPA). Po drodze „odwiedził” Rotterdam-Maasvlakte, możliwe że był to rozładunek częściowy. Obecnie w AIS raportowane 14,6 m zanurzenia. Na redzie Gdańska od 15.07.
2. Robert Oldendorff - IMO 9463645, bandera Liberii, L=260 m, załadowany między 31 maja a 03 czerwca w kanadyjskim Vancouver (węgiel najprawdopodobniej z USA). Pokonał Kanał Panamski, na redzie Gdańska od 12.07.
3. Peter Oldendorff, IMO 9464663, bandera Liberii, L=255 m, na redzie Gdańska od 14.07. Przybył przez redę nr 4 w Singapurze (na której obecny był 6-7 czerwca) i Kanał Sueski. Według Portalu Morskiego, przywiózł węgiel indonezyjski – z portów Muara Berau (zał. 15-26.05) i Muara Pantai (zał. 27.05-01.06.)
4. Medi Kazahaya, IMO 9764037, bandera Singapuru, L=229 m, załadowany 5-7 czerwca w Richards Bay (RPA), na redzie Gdańska od 08.07.
5. Jal Kalp, IMO 9907835, bandera Wysp Marshalla, L=229 m, załadowany 27-28 maja w Nacala (Mozambik); po drodze również pobyt na redzie nr 4-West Rotterdamu (28.06-10.07) i w dniach 10-12.07. Rotterdam-Maasvlakte. Na redzie Gdańska od 16.07.
6. GCL Leader, IMO 9902550, bandera Liberii, L=229 m.  Masowiec ten przybył 12.07. z francuskiej Dunkierki, skąd wypłynął 08.07. Przez AIS ogłasza 10,2 m zanurzenia – ma jedynie niewiele ładunku, co podpowiada że lwią część ładunku wyładowano we Francji. Pierwotnym portem początkowym był australijski Hay Point (stan Queensland) – załadunek 13-14 maja.

A za „przystawkę-ciekawostkę”, robią: JS Jaguar (IMO 9578024), oraz Eco Dominator  (IMO 9789532) - małe propanowce, ze szwedzkim LPG (odpowiednio z: Brofjorden i Karlshamn). Drugi z tej dwójki przybył pod koniec dnia. Szwecja i jej rafinerie ropy naftowej to jedno ze źródeł LPG dla Polski, alternatywnych względem Rosji.

Z kolei poza redą 4 i 5 znajdują się:

7. Oceanmaster, IMO 9641340, bandera Liberia, L=190 m, załadowany 25-27.06 w Hampton Roads (USA, stan Wirginia; VF pokazuje w historii Newport News, najbliższe miasto). Na redzie Gdańska od 12.07.
8. Newport Eagle, IMO 9603063, bandera Wysp Marshalla, L=189 m, załadowany 18-21.06. również w Hampton Roads / Newport News. Na redzie Gdańska od 08.07, pod wyładunkiem od 16.07

Pamiętajmy jednak, że nabywcą węgla nie muszą być podmioty z Polski – towar może być też zamówiony przez kontrahentów z np. Czech, Słowacji czy Węgier. A dodatkowo, węgiel węglowi nierówny! Mamy typ płomienny, do np. palenisk domowych czy elektrowni, ale mamy też i koksujący, który jak sama nazwa wskazuje, służy do wytwarzania kosku np. hutniczego. Takiego węgla bez przeróbki wręcz nie wolno wrzucać do domowego pieca.

Wracając do samego tematu dostępności węgla i uzupełnienia luki na polskim rynku po węglu rosyjskim – niestety, geografia i technika morska nie są sprzymierzeńcami. Dostarczenie ładunku węgla z Australii zajmuje dobrych 1,5 miesiąca. Jeżeli polskie firmy energetyczne kupują „na gwałt” czarne złoto teraz, to jego ładunki zobaczymy w polskich portach dopiero po wakacjach.

Dodatkowo, masowce nie są szczególnie szybkimi jednostkami – dla nich „naprzód” to typowo około 12 węzłów, podczas gdy metanowce często płyną z szybkością >15 kn. Rekordzistą spośród metanowców które jak dotąd obserwowałem, jest Cool Runner – opływając Florydę po załadunku w amerykańskim Freeport, osiągał momentami aż 23,5 kn. Wożąc węgiel czy rudę nie trzeba się specjalnie spieszyć – nie mamy zjawiska samoregazyfikacji, które działa na niekorzyść odbiorcy towaru i załogi która go wozi.

Źródła:
www.vesselfinder.com
en.wikipedia.org
https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/zegluga/51499-ile-statkow-z-weglem-plynie-w-tej-chwili-do-polski

Piotr Kosz, lipiec 2022 r.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,