Świnoujście ETA 16.07. Zawinie na Bałtyk dopiero 2-gi raz. Debiutował 17.10.2021 roku z [140.] i 90 dostawą katarską - teraz z [177.]/103.To był do teraz ostatni debiut Q-Flex w Świnoujściu. Pora na następny! Tuż za Al Kharsaah z Ras Laffan wypłynął Al Sahla (23-24.06.) też do Europy, ale nie będzie to debiut na Bałtyku.
Al Kharsaah powstał w stoczni SHI i należy do grupy najbardziej pakownych Q-Flex, co potwierdził w debiucie. Obecnie płynie z rokującym zanurzeniem.
Od przełomu lat 2021/2022 radykalnie następuje
zmiana w proporcjach zawinięć Q-Flex : inne LNGC.
Odbywa się to dwutorowo:
- w efekcie znacznego wzrostu importu spotowego z
amerykańskich wytwórni LNG - zasadniczo z Sabine Pass i ostatnio z Calcasieu
Pass, oraz
- w efekcie ograniczenia(!) liczby dostaw z Ras
Laffan - zamiast typowych 9 ładunków w półroczu (↓), w pierwszej
połowie 2022 było tylko 7! Zasadniczo ten spadek dotyczy maja i
czerwca.
Tegoroczny VII będzie 2-gim w historii Terminalu Świnoujście (po VII 2018) z 2 dostawami katarskimi: Al Huwaila i Al Kharsaah. Czy to początek odróbki zaległości w ładunkach katarskich powstałej w miesiącach V i VI?
Kolejną niekorzystną cechą obserwacyjną obecnych
zawinięć Q-Flex, jest zawężenie grupy jednostek delegowanych na Bałtyk do tych
już wielokrotnie (po 4-5 razy) zawijających do Świnoujścia. Płynący Al
Kharsaah jest wyjątkiem wśród 7 Q-Flex tegorocznie odwiedzających
Świnoujście.
Także w przypadku dostaw spotowych następuje, i
nastąpi całkowita, monopolizacja dowózek przez jednostki wyczarterowane do
realizacji dostaw w formule FOB. Taki będzie efekt czarterowania LNGC w
okresach średnio/długoterminowych.
Również częściowej zmianie ulega taktyka obserwacyjna!
Poza wyszukiwaniem który LNGC i skąd do Świnoujścia, nastaje obserwowanie dokąd
na załadunek ze … Świnoujścia! Na razie dotyczy to Maran Gas Apollonia -
należy oczekiwać jego kolejnego zawinięcia na początku VIII, ale lada moment
dołączą kolejne LNGC (2?).
***** ***
Podsumowując, mimo prawdopodobnie licznych zawinięć
w II półroczu (>/=25) oraz odbioru 2-setnej dostawy na przełomie lat
2022/23, atrakcyjność zawijających metanowców nie będzie duża.
Import katarski obsłuży 5-6 dobrze znanych Q-Flex,
import w ramach dostaw spotowych obsłużą 3(?) metanowce czarterowane przez PGNiG, a cienki (max 2 ład.) import z USA w
formule DES obsłuży/ą metanowce czarterowany/e przez Cheniere Marketing
International. Ewentualna zwózka norweskiego LNG może być realizowana przez
jednostki czarterowane przez PGNiG i nie musi być atrakcyjną obserwacyjnie.
Również może odbywać się wyłącznie do …Kłajpedy.
Generalnie po 6 latach nastaje mnogość obserwacji,
ale nie ich atrakcyjność. Np. taki Maran Gas Apollonia (wyrobnik średnio
atrakcyjny pod każdym względem) od III/IV 2023 zacznie realizować same 1n-naste
zawinięcia do świnoujskiego gazoportu.
Może, zamiast odliczać na blogu 11-, ... 19-naste
zawinięcie, to trzeba zmienić obiekt (terminal) obserwacji? Są takie do których
prawie każde kolejne zawinięcie dokonuje debiutujący metanowiec, ale nie Q-Flex!
Choć w jednym z nich 2x był Q-Max!!! W drugim, połowę zawinięć stanowią
metanowce atrakcyjne obserwacyjnie, gdyż zwykle nie operują w basenie
atlantyckim!
To co przypłynie w 2 połowie 2022 rok do gazoportu?
- 11(12) dostaw katarskich zrealizowanych przez
Q-Flex (dwie w miesiącu, z pojedynczą np. w XII?),
- 1-2 ładunki od Cheniere w ramach kontraktu
długoterminowego z formułą DES,
- kilka dostaw spotowych (przedkontraktowych!) z
Calcasieu Pass w formule FOB,
- spoty z pozostałych amerykańskich terminali i coś
z Melkøya.
Wacław Sałaban, lipiec 2022 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,