sobota, 9 lipca 2022

Różności

Metanowce Q-Flex w Europie.
Terminal Świnoujście - dystrybucja LNG.
Terminal Świnoujście - stan napełnienia w dniu 09.07.2022 roku.

Metanowce Q-Flex w Europie.

Od IV 2018 roku archiwizuję zawinięcia jednostek Q-Flex do Europy (+Turcja). Mijają 4 + 1/4 roku trwania obserwacji i liczba dostaw z Ras Laffan w kierunku daleko zachodnim (bez blisko na W - do Kuwejtu!) przekroczyła 434, czyli statystycznie = 31 Q-Flex x 14 dostaw.
Ładunki „436” i „437” wiozą 2 Q-Flex będące liderami w skrajnych ilościach zrealizowanych marszrut na daleki zachód w tym czasie. Są to: Al Thumama z tylko 8 i Al Shamal z aż 20 dostawami! To jest znaczna dysproporcja: 2,5!
Al Shamal był w Świnoujściu 4-krotnie - liczone od XII 2015, tj. od momentu uruchomienia Terminalu.
Al Thumama jest wśród 4 Q-Flex bez debiutu na Bałtyku. Pozostałe: Al Sahla;Al Rekayyat i Fraiha, też rzadko bywały w Europie (+Turcja): 13 / 11 / 11.
Wracając do listy Q-Flex→Europa/Turcja - głównymi terminalami odbiorczymi tych 434 dowózek są: Milford Haven z 111; Zeebrugge /89 i Świnoujście /76. Pozostałe terminale (15) to sezonowość, nieregularność, okazjonalność i sporadyczność. Ale 3 z nich, z uwagi na ich wielkość, zdumiewają rzadkością zawijania do nich metanowców klasy Q-Flex. Są to, Rotterdam tylko 6, Isle of Grain 2,5 (współdzielona dostawa) i Montoir tylko 1. Więcej do analiz (sezonowej, międzyletniej, covidowej i wojennej) jest TUTAJ.

*****  ***

Terminal Świnoujście - dystrybucja LNG.

Podobno 720 000 m3 LNG opuściło Terminal Świnoujście w 18 000 autocystern. Czy to dużo?
720 000 m3 LNG w trakcie 6 lat komercyjnej(!) działalności, to prawie 3,5 dostaw Q-Flex lub 4,66 średnich dostawy z USA. To prawie 2,23% całego dotychczasowego importu LNG przez Świnoujście.
Powyższe wymiary i odniesienia sugerują potęgę. Ale to zdecydowanie mniej od technologicznej raty gazu ziemnego zużytej na regazyfikację pozostałych 97,77% zaimportowanego LNG!
No to, czy dużo LNG wyjechało na kołach z Terminalu Świnoujście? W mojej ocenie to tylko rozkurz. Gdy przekroczy technologiczne zużycie gazu ziemnego w Terminalu, to stanie się wielkością istotną. Ale przy obecnej intensyfikacji tej formy dystrybucji, niebawem (za 2-4 lata) będzie istotną sprzedażą.

*****  *** 

Terminal Świnoujście - stan napełnienia w dniu 09.07.2022 roku.
[https://swi.gaz-system.pl/swi/public/#!/lng/lngCapacities]


? - błąd przecinkowy w zapisie liczbowym (?).
?? - ograniczenie regazyfikacji przy znacznym nap. zbiorników - awaria technologii regazyfikacji (?).
??? - trwanie awarii przez całą kolejną dobę gazową/terminalową (?).
! - b.wysoki stan napełnienia zbiorników na dobę przed początkiem rozładunku dostawy >1000 GWh. Dotychczasowe historycznie największe napełnienie = 1986,883563000 GWh, w dobie terminalowej 09/10.01.2018, po rozładunku [25.] - Al Gattara.

Wacław Sałaban, lipiec 2022 roku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,