Mimo zakończenia rozładunku spotowej dostawy [236.] w…2-gim półroczu 2023 roku(!), statystycznie całą ją zaliczam do: VI / II kw. / I pół., z uwagi na formułę jej odbioru FOB (+spot). W tej sytuacji, momentem zakupowego odbioru jest koniec załadunku w terminalu załadunkowym!
Czerwiec 6-cioma dostawami dopełni świnoujski import LNG w II
kw. do 15 dostaw - identycznie jak w I kw., ale nie energetycznie: 16415
/ 17364 GWh. To efekt 1 dostawy współdzielonej [215.] + mniej
zawinięć Q-Flex w I kw., tj. 4:5.
Czyli VI dopełnił I półrocze do 30
odebranych ład. przy planowanych 64 w całym 2023 roku. Inaczej, każdy z
kwartałów (I-II) był z (-)1 dostawą. Ale bez większego problemu jest to do ewentualnego
podgonienia w II półroczu.
I półrocze* to:
- typowo 9 dostaw katarskich z 18 w roku
(wyjątek: 19 co 3 lata, ale raczej nie w 2023 roku),
- 11 dostaw od Cheniere Marketing
International, z Sabine Pass v Ingleside, z 21 rocznie,
- 0 dostaw od Venture Global
z Calcasieu Pass, z 22 rocznie, ale 13 odebraliśmy awansem w 2022 r.,
- 10 spotów z: Sabine Pass/3 +
Ingleside/1, oraz Hackberry/2,5(1 współdzielony) i po 1 z Freeport; Point
Fortin; Melkøya.
W II półroczu 2023 powinniśmy odebrać -
kontraktowo**:
- 9 ładunków katarskich z Ras Laffan (18-9) zrealizowanych
przez Q-Flex w formule DES,
- 10 ładunków od CMI z Sabine Pass v Ingleside
(21-11) w formule DES,
- 9 ładunków od VG z Calcasieu Pass (22-13) w
formule FOB,
+ 6 spotów skądś(?) - jako
dopełnienie do wyryczanych 64 dostaw w 2023 roku (64-30-9-10-9).
Te ostatnie 15 dostaw powinny zrealizować
wyczarterowane LNGC: Maran Gas Apollonia (nie wiem do kiedy ma pływać w naszym czarterze - po
14.06. jego sygnał AIS zanikł na Atlantyku), oraz LK/GG Knutsen OAS. Ich łączny potencjał
do końca roku, to max 16/17 dowózek z Zatoki Meksykańskiej.
Generalnie NUDA obserwacyjna, w kontekście debiutów
i to pomimo zbliżającej się inauguracji 2-go półrocza 98-m debiutem ↓, a będzie
… jeszcze gorzej!
***** PiS
Dostawy w VII-2023:
[237.] - 04.07. Global
Sealine - 98. debiut - dostawa kontraktowa z Sabine Pass/43 ogółem,
[238.] - 09.07. Al
Ghariya/3 - 122. dostawa z Ras Laffan,
[239.] - 15.07. Energy Endeavour/3* dostawa
kontraktowa z Sabine Pass/44 (zał. 30-02.07.),[239.] - 17.07. LK Knutsen OAS/4?** -
spot z USA - Freeport/9? (zał. 24-26.06.),
[2??.] - 20.07. LNGShips Athena -
99. debiut - spot z USA - Freeport/10? (zał. 26-28.06.).
? - może Maran Gas Apollonia zawinie po raz
12-ty?
? - może będzie 123-cia dostawa z Ras Laffan?
? - GG Knutsen OAS ponownie zawinie raczej
na początku VIII.
* raz za razem - zawinięcia w odstępie 32 dób!
** kolizja terminowa w Terminalu Świnoujście podpowiada przekierowanie
dostawy do Kłajpedy, gdzie jest zarezerwowany termin (15-16.07.) dla LNGC
większego od ARCTIC+!
↑[aktualizacja 04.07.]
Wacław Sałaban, 02.07.2023 r.
* najtłustsze półrocza importowe w historii
Terminala Świnoujście:
1.
II pół. 2022 - 32 dostawy = 36 757 GWh w tym 42% import z Kataru
2.
I pół. 2023 - 30 dostaw = 33 779 GWh w tym 37% import z Kataru
3.
I pół. 2022 - 26 dostaw = 29 886 GWh w tym 33% import z Kataru
…
II pół. 2023 - 34 dostawy? 39 TWh?
Przeliczenie na mln m3 g.zm. w stanie
lotnym (uwaga będą mld.!), lub na tys. ton LNG, pozostawiam medialnym fachowcom
z Orlen-iku 0-bajtka / PGNiG / Gaz-System / Terminalu LNG, itd. Istotnie
zawyżą!
** Rocznie kontraktowo od 01.01.2023 roku:
Qatargas: 18
ładunków(Q-Flex!)/rok + 1 na 3 lata → 1,65 mln ton/rok
Cheniere
Marketing International: 21 ładunków/rok → 1,45 mln ton/rok
Venture
Global: 22
ładunków/rok → 1,5 mln ton/rok
Razem: 61 ładunków/rok → 4,6 mln ton/rok (tj.
roczna produkcja terminalu Melkøya!).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,