poniedziałek, 24 lipca 2023

VII + co w VIII-XII 2023

Mimo trwającej wydłużonej 3-dekady VII i jeszcze 2-ch dostaw lipcowych do odbioru (1-na dopływa, 2 wyczekuje na redzie Skagen od 19.07.), można już dokonać pewnych podsumowań dotyczących tego miesiąca i okresu I-VII 2023, oraz przewidzieć import LNG w pozostałych 5-ciu miesiącach.

Lipiec to kolejny po marcu miesiąc z typowy importem po 6 dost., od 3-ch eksporterów po 2 ładunki:
- Qatargas/Ras Laffan,
- Cheniere Marketing International/Sabine Pass, oraz
- Cameron LNG/Hackberry (w III) i Freeport LNG Development (w VII), którzy to wytwórcy zastąpili Venture Global/Calcasieu Pass, w efekcie przyśpieszonego odbioru w ubiegłym roku 13-tu ładunków tegorocznych!

Import w VII osiągnie łączną wielkości prawie 7 TWh (< 7000 GWh). W III było tylko 6320 GWh (pomimo 2-ch ładunków katarskich 1410/1417-Q-Flex/HHI/SHI, natomiast w VII 2x Q-Flex/DSME: 1374 +ok. 1375 GWh), stało się to za sprawą dost. częściowej - ład. współdzielony z Rotterdamem [215.]/ Hoegh Galleon.

*****  PiS

Po 7-miu miesiącach niebytu w Świnoujściu (od końca 2022 roku), ruszył tegoroczny import LNG z Calcasieu Pass od Venture Global - wypłynie historycznie 14 ładunek od tego amerykańskiego eksportera. Dowiezie ów ładunek GG Knutsen OAS w swojej 2-giej podróży komercyjnej.
Po debiucie i rozładunku w dn. 30.06.- 01.07., przez 19 dób trawersował Atlantyk (pod balastem), aby następnie przez kolejne 4 doby wyczekiwać na wejście na załadunek w Calcasieu Pass, który trwa od 23.07. Możliwe ETA 09.08., czyli podróż okrężna w 39 dób - prawie o tydzień za długo*.
Pierwsze 13 dostaw od VG skonsumowaliśmy awansem w 2022 roku, a do końca 2023 będzie 9 z 22 (-13) nominalnych rocznie. W ramach „neutralizacji” braku dostaw od VG, Terminal Świnoujście na koniec VII-2023 odbierze 12-ty tegoroczny spot zastępujący ów import od VG, i były to dostawy z:
Point Fortin, Melkøya po 1; Hackberry x2,5 (współdzielona); Sabine Pass x3 + Ingleside i Freeport x3.

Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem - stan napełnienia instalacji magazynowych w dn. 23.07. osiągnął aż 84%!

*****  PiS

Tym samym w okresie VIII-XII oczekujmy:

- 7 dostaw katarskich - DES (reszta do typowo 18-tu rocznie - będzie 11 do końca VII),
- 9 dost. z Calcasieu Pass (reszta do 22 nom.) - FOB. Czy 2 „nasze” LNGC podołają tym dowózkom?
- 8 ładunków z Sabine Pass/Ingleside - DES (reszta do 21 kontraktowych w roku - było już 13),
- 4 spoty do deklarowanych 64 ładunków w 2023 roku (wiceprezes GAZ-SYSTEM Artur Zawartko 21.02.2023).
[64 dostawy w tym 18 zrealizowanych przez Q-Flex (średnia 1400 GWh) stanowi 70 typowych dost. średnio po 1050 GWh].
Razem do końca roku będą 2 miesiące po 5 i 3 po 6 dostaw! Łącznie 64(?) ładunki w 2023 roku.

Do tego poziomu importu, Terminal Świnoujście nie potrzebuje operacyjnie i technologicznie 3-go zbiornika lądowego** oraz 2-go stanowiska rozładunkowego (-przeładunkowo-załadunkowo-bunkrowego)!
Ta infrastruktura będzie w eksploatacji od nowego roku - da elastyczność logistyczną i technologiczną w sytuacjach awarii/przeglądów/remontów i spiętrzenia dostaw. Umożliwi odbiór nawet 75 ładunków w roku, po przeliczeniowo 1050 GWh (średni katarski to ok. 1400 GWh).  

[ 350 dób x 220 GWh/doba (zdolność techniczna regazyfikacji) + 1500 GWh (roczny rozkurz cysternowy) ]
/ 1050 GWh (średni ładunek dostarczony przez LNGC kl. „170-180”) = max 75 dost./rok (lub 69 w tym 18xQ-flex).

W tym wyliczeniu uwzględniłem 15 dób w roku wstrzymania/ograniczenia regazyfikacji (przeglądy/awarie/remonty), oraz roczny rozkurz cysternowy LNG (auto/kolej). Nie uwzględniłem ewentualnego rozkurzu bunkrowego i … reeksportowego!

Wacław Sałaban, lipiec 2023 roku.

* aby wykonać rocznie 11 dowózek LNG z Zat. Meksykańskiej do Zat. Pomorskiej, średnia okrężna podróż pomiędzy zawinięciami powinna trwać 33 doby (2d załadunek +15d dowózka +2d rozładunek +14d powrót pod balastem)!
** 3-ci budowany zbiornik lądowy będzie miał poj. nominalną 180 tys.m3 - pierwsze 2 mają po 160 tys. i decyzja o ich budowie nastąpiła w czasach, gdy typowe metanowce miały poj. nominalną 140-160 tys. kubików. Obecnie mają 170-180.

Transfer wysypu kontenerów z Zat. Gdańskiej, kanałem Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną,
na Zalew Wiślany (zdjęcie↑) i dalej do terminala kontenerowego w Elblągu,
pod nowym mostem obrotowym w Nowakowie! [wymyślił Suski Sasin!]

8 komentarzy:

  1. Od 1 stycznia zdolność regazyfikacji Terminalu prawdopodobnie wyniesie min. 260 GWh/d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejna rozbudowa regazyfikatorów? Nie wiedziałem.
      Poprzednia zmiana z 162,75096 na 219,96336 GWh/d odbyła się 01.01.2022 roku.

      Usuń
    2. Nie, obecne regazyfikatory po rozbudowie już mają taką moc. Ponadto, w sierpniu będzie mniej dostaw, GG KAOS nie rozładuje się 9.08., bo po Al Hamli będzie 10-dniowa pauza techniczna na rozładunku, potem się coś rozładuje w okolicy 15-16.08. i potem znów 10 dni przerwy do 27.08. Dlatego w sierpniu może być tylko 3-4 dostawy.

      Usuń
    3. To tylko moje obserwacje, jeśli oczywiście nic się nie zmieniło względem podanych wcześniej planowanych przerw technologicznych na Terminalu, to można znaleźć gdzieś publicznie na stronach Gaz-Systemu, więc to nie jest jakieś "classified info".

      Usuń
  2. kiedyś pisali o zamontowaniu 2 nowych re-gazyfikatorów i 6,3 mld rocznie ale to musiało być przed 2022 bo 219 GWh/d to 7 mld/r a ostatecznie ma być 8,3 chociaż wstępny projekt zakładał 7,5 i tak jak w tekście pisał pan Wacław te liczby to gazrurka a dochodzi jeszcze rozkurz cysternowy i to co się zużywa na re-gazyfikację

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozkurz cysternowy to bardzo mały procent całkowitej produkcji terminalu

      Usuń
    2. Obecne regazyfikatory po dobudowie 2 ostatnich mają już docelową moc regazyfikacji (obecnie jeszcze niewykorzystywaną), która ma dać docelową przepustowość terminalu po zakończeniu budowy 3 zbiornika.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,