czwartek, 25 lipca 2024

Obecna zajętość „naszych” XY Knutsen OAS - cz. 5

„Nasz” główny XY Knutsen OAS, po realizacji dostawy Sabine Pass > Mab Tapud - Tajlandia, powrócił na Atlantyk i zawinął do Bonny - Nigeria na załadunek. Natomiast „nasz” vice-główny po realizacji dowózki Bonny > Kisarazu/Futtsu - Japonia, również po powrotnym okrążeniu S - Afryki zmierza do Zatoki Meksykańskiej. Zamiana ↑ ról? Pozostałe 2 „nasze” realizują już „typowe” dla nich marszruty → szczegóły. Na początku 3-ciej dekady VII, wszystkie 4 „nasze” różnymi kursami płynęły po Południowym Atlantyku - z dala od akwenów wokół i europejskich.

To w czyim czarterze od XII-2023 roku pływają 4 „nasze” XY Knutsen OAS?
Czy PGNiG Supply & Trading GmbH ma „pełną kontrolę handlową nad czarterowanymi gazowcami”?
[cytat: Wraz z rozszerzeniem oferty LNG spółki ORLEN o długoterminowe kontrakty FOB i zarządzaniem własną flotą nowoczesnych tankowców LNG, oddział PST w Wielkiej Brytanii będzie coraz częściej rozważał dostawy LNG do innych miejsc na świecie.].

Czy obecnie, od 9-ciu miesięcy, trwa model biznesowy:
- PGNiG Supply & Trading GmbH użycza „nasze” metanowce stronom 3-cim: 20 realizacji dowózek do obcych importerów od XII-2023,
- a PGNiG w tym samym czasie zakupiło 10 (w tym 7 w okresie VI-VIII) spotów od pośredników handlowych w formule DES?
A wszystko to dla … bezpieczeństwa narodowego!

W kontekście powyższego, przypominam stwierdzenia zawarte w komunikacie z 22.07.2024 roku: ORLEN odebrał w Świnoujściu 300. ładunek LNG [cytaty:]

„Dywersyfikujemy kierunki jego dostaw (LNG) drogą morską dzięki konsekwentnemu wzmacnianiu współpracy z partnerami z całego świata i budowie własnej floty gazowców, która w przyszłym roku powiększy się o kolejne jednostki. To zagwarantuje nam niezależność i stabilność dostaw oraz umocni pozycję na globalnym rynku LNG -mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

„W umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego istotne znaczenie ma rozwój własnej floty gazowców. Grupa ORLEN będzie posiadała osiem takich jednostek, z czego cztery już są wykorzystywane. Odbiór pozostałych gazowców planowany jest przed końcem 2025 roku.”

Czy to, konsekwentne wzmacnianie współpracy z partnerami z całego świata, dotyczy też amerykańskiego eksportera LNG - korporacji Venture Global, która nie realizuje 2-ch naszych kontraktów w formule FOB o wymiarach: 1,5 mln ton/rok od 01.01.2023 r. (brak 22-ch ładunków w 2023 roku* i już min 12 w 2024), oraz kontraktu na 4 mln ton/rok od połowy 2024 (początkowo miał obowiązywać od 2023 roku)?

Od kiedy synonimem czarterowania kilku nowych jednostek jest … budowa własnej floty?

Czy już pływająca ½ własnej floty gazowców, tzn. cztery już wykorzystywane, od końca ubiegłego roku umacniają rolę LNG w krajowym  systemie bezpieczeństwa energetycznego?

[cytat:]
„W 2024 roku to już 32 statek przyjęty w polskim gazoporcie. Ładunek odebrany przez Grupę ORLEN to 70 tys. ton LNG, które dotarło ze Stanów Zjednoczonych, z terminalu Corpus Christi w Zatoce Meksykańskiej.”

22 lipca 2023 r. Term. Świnoujście miał odebrane 35 dostaw od początku roku, w tym 4 zrealizowane przez „nasze” metanowce.
22 lipca 2024 r.: to już 32 statek przyjęty w polskim gazoporcie, wśród nich żaden „nasz” od początku roku!

Wacław Sałaban, lipiec 2024 roku.

* przy braku 22-ch dostaw, Terminal Świnoujście odebrał 22 spoty w 2023 roku. W tym roku przy braku już min 12-tu, 9-ty spot do Świnoujścia jest w trakcie załadunku - LNG Prosperity.

 

Duda nie uczestniczył w Święcie Policji pomimo 105-tej rocznicy jej powstania,
bo vice (Mastalerek) go poinformował, że przez min 3/7 tego czasu byłamilicją.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,