Po południu 01.07. ZMPSiŚ zakomunikował zawinięcie Clean Cajun do Świnoujścia z ETA 27.07. Było to bardzo wczesne zapowiedzenie, ale nie rekordowe - były z jeszcze większym wyprzedzeniem ok. 1,5 miesiąca.
W tym czasie metanowiec płynąc na załadunek do Zat. Meksykańskiej (ETA 09.07. w ?), trawersował Surinam w drodze powrotnej z Tajlandii po wyładunku w Mab Tapud (02-03.06.). Też w tym czasie mijał się z bratnim Clean Future płynącym z dostawą z Ingleside na Daleki Wschód z ETA 01.08. Było to spotkanie 2-ch Clean+ (spośród 6-ciu oddanych jednostek kl. 200), tj. najstarszego (05/2022) z najmłodszym (05/2024), płynącym w swoim debiucie dostawczym.
Będzie to 3-cie zawinięcie do Świnoujścia LNGC
kl.200. Po 2-ch dostawach zrealizowanych raz za razem ([288.] i [295.])
przez Clean Destiny (oddany 11/2023, jako 4-ty). Wszystkie Clean+
pływają w czarterze Cheniere. Ich zestawienie prezentowałem w [Clean
Destiny - 50. największy metanowiec]*.
Clean Cajun wpłynął na załadunek do Sabine Pass, który odbył się w dniach 09-11.07. Będzie to ostatnia dostawa lipcowa ETA 27.07. i zarazem kontraktowa od Cheniere Marketing International. Poprzedzi ją też kontraktowa od CMI, realizowana przez Celsius Canberra z ETA 16.07. i będzie to [299.] odbiór.
Czy debiut 118 metanowca (47-go największego)
w Świnoujściu będzie zarazem 300-ną dostawą w Terminalu Świnoujście?
Wątpliwości powoduje bardzo pośpieszna marszruta Celsius
Canberra z dopłynięciem w niecałe 14 dób (wypłynął o h0000 03.07./CEST po załadunku
01-02.07.), oraz nieśpieszna czasowo (typowa) marszruta Clean Cajun w 16
dób. Czyli zaplanowano 10-dobowy odstęp pomiędzy planowanymi zawinięciami. Dlaczego?
Przypadkowo?
W owej luce czasowej, wykluczona jest ewentualna dostawa
kontraktowa z Kataru (płynie Fraiha z ETA 01.08.) i również są
wykluczone kontraktowe od CMI oraz tradycyjnie od … Venture Global! Również
żaden z „naszych” nie zbliży się nawet do … Północnego Atlantyku!
Aktualizacja 15.07./h1800:
Clean
Cajun będzie 119
debiutantem w Gazoporcie Świnoujście z [301.] dostawą. Poprzedzi go
debiutując Prism Courage ETA 22.07. z ładunkiem spotowym z Ingleside,
jako [300.] dostawa dla Terminalu Świnoujście. Natomiast Clean Cajun
zainauguruje 4-tą setkę, a Fraiha z ETA 01.08. dostarczy [302.].
Przy
zakupach co się da, okrągło liczbową dostawę zrealizuje przypadkowy
dostawca-sprzedawca i przypadkowy metanowiec.
Wacław Sałaban, lipiec 2024 roku.
PS Polecam artykuł Piotra Syryczyńskiego: „Czy wybory w USA zmienią oblicze transformacji energetycznej w tym kraju” + szczególnie 3-ci wykres w nim opublikowany!
* Do tej kl. 200, mimo pewnej zbieżności nazwy, nie zalicza się Clean Ocean (HHI - 2014), który 7 lat temu (07.06.2017) „odwiedził” Gazoport z 1-szą dostawą amerykańską, tj. wizytówkowym spotem od Cheniere Energy. Była to [16.] dostawa. Kolejna wytworzona w USA dotarła 1,5 roku później, w XII-2018 roku. Był to spot od Centrica LNG Co Ltd. z Cove Point.
O ile się nie mylę, maksymalne wymiary na Kanał Panamski.
OdpowiedzUsuńNie do końca. Tak jest określana kl.200 w różnych publikacjach. Ale przypomnę, K. Panamski przepływały jednostki Q-Flex. Zainaugurował Al Safliya w V-2019 (wpis podsumowujący: https://www.morskosci.pl/2019/06/6-wpis-o-okrazaniu-ziemi-przez-al.html w nim linki do 5-ciu wcześniejszych). K. Panamski przepływały też Al Kharsaah i Al Gharrafa, oba jesienią 2019 roku.
UsuńRóżnica pomiędzy Clean Cajun a Q-Flex'ami (w/w) wynosi ok. 1m szerokości. Znaczna różnica w pojemności wynika z długości jednostek.
OdpowiedzUsuńA jakie to ma znaczenie dla określenia „maksymalne wymiary na Kanał Panamski”?
UsuńSprostowanie do poprzedniego komentarza: Al Safliya jest jedynym Q-Flex który przepłynął K. Panamski. Wspomniane Al Kharsaah i Al Gharrafa nie przepływały!
Śluzy nowego Kanału Panamskiego mają szerokość 55 metrów. Jednostki o szerokości 50 czy 49 metrów przechodzą na przysłowiowy styk.
OdpowiedzUsuń