Duhail wpłynął do gazoportu w świąteczną niedzielę (planowo 17.04. h0850) i wypłynął w świąteczny poniedziałek (18.04. h1425). Już kiedyś współczułem z okazji fundowania zespołowi około 30 osób zajętości w trakcie świąt BN w obsłudze i asyście przy zawinięciu, rozładunku oraz wypłynięciu LNGC. Tym razem rozpiska dyżuru objęła całe święta, np. pilotom (i +) od połowy nocy sobota/niedz. do wieczora w poniedziałek!
Tego Q-Flex opisałem
w zapowiedzi jego 5 wpłynięcia na Bałtyk. Duhail nie zamknął katarskiej
setki - dowiózł 99 ładunek katarski i [160.], 12 tegoroczny oraz niepozorny,
ok. 1375 GWh.
***** ***
Trwa
zagadka, który
Q-Flex dostąpił zaszczytu (od Nakilat +inni) dowózki 100 ładunku na
Bałtyk - do Świnoujścia. Kandydują 3 jednostki w kolejności wypłynięcia z
Ras Laffan:
Al
Sahla /12,2m (12.04.
h1430) z
najwcześniejszym możliwym ETA 03.05.,
Al
Shamal /??,?m (14.04.
h2000), z zawinięciem po 05.05.,
Al
Rekayyat /12,3m (15.04.
h0100), w gazoporcie nie wcześniej niż 06.05.
Po 19.04. może rozpocząć się powolne rozwiązywanie
lub natychmiastowe rozwiązanie zagadki.
Obecnie żadnego z nich nie wyklucza częściowy
załadunek, tak jak dwójkę poprzedzającą ową 3-kę:
Al Huwaila i Al
Hamla, które z małym zanurzeniem (<12m) popłynęły do Adriatic LNG i FOS
Cavaou.
Dobór owej trójki dla obserwatorów jest szczególny
- przypomnę, Al Sahla i Al Rekayyat (oba z HHI) nie zawijały
jeszcze do Świnoujścia (i na Bałtyk), natomiast Al Shamal (SHI) był już
w gazoporcie 3-krotnie i w swoim 2 zawinięciu ustanowił rekord
wielkości dowiezionego ładunku = 1453 GWh.
Obaj kandydaci z HHI należą do grupy Q-Flex
nieczęsto odwiedzających Europę (+Turcję), tj. przez ostatnie 4 lata, przy
średniej >13 przypłynięć na wody wokół Europy (410
podróży przez 31 Q-Flex), były 10/12-krotnie. Al Shamal zaś jest
współliderem w tej częstotliwości z ilością x18.
Al Sahla kilka lat temu figurował na liście statków, posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu, ale mimo owej zapowiedzi nie zawinął i znikł z listy, która za czasów PolskieLNG była około 1x w roku aktualizowana. Od przejęcia przez Gaz-System jest trwale zdezaktualizowana, tzn. zawiera 42 nazwy (w tym 4 bez debiutu), gdy obecnie do Świnoujścia płynie BW Magnolia jako 74 różny LNGC - bez komentarza. Tak, dotychczasowe 160 dostaw zrealizowały 73 różne jednostki.
W IV, po intensyfikacji ↑ odpraw Q-Flex do Europy, wzmożono również wysyłkę LNG do EU w Q-Max. Obecnie aż 5 płynie do Europy: Umm Slal; Mekaines; Mozah; Rasheeda i Al Ghuwairiya. Pierwsze 3 są już na M.Śródziemnym i deklarują Milford Haven (x2) i Isle of Grain. Pozostałe 2 są jeszcze przed Suezem. Raczej oba też do Wielkiej Brytanii, która trwale nie przyjmuje Yamalmax-ów!
Trwa też najazd floty Q-Fleet,
płyną z Ras Laffan do
Europy kolejne 2:
- Al Zubarah - najstarszy - ćwierćwiekowy ze
stoczni Ichihara (z XII 1996). Przypomnę, najstarszym metanowcem w Świnoujściu
był LNG Sokoto HHI-2002. Nie jest to sugestia - bardzo chcę się mylić!
- Zekreet (Ichihara-1998), ale nie od razu
obrał kurs na Europę. Początkowo dryfował w poł. Oceanu Indyjskiego, pomiędzy narożnikami
Indii/Somalii. Po 2 tygodniach wyczekiwania na dyspozycję, obrał kurs na Suez. Oba
nie informują o docelowych terminalach.
Wacław Sałaban, kwiecień 2022 roku.
PS PGNiG (rękoma montera Ukraińca) dokonało u mnie w domu wymiany licznika
poboru gazu. Stawiam pytanie: ilu wymienionych prezesów w PGNiG przypada na 1
wymianę licznika pomiarowego u klienta? Właściwa odpowiedź jest w liczbach
całkowitych i …jednocyfrowych! [0÷9]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,