niedziela, 3 kwietnia 2022

Q-Fleet w Europie!

Trwa sensacyjna dowózka katarskiego LNG z Ras Laffan do Europy przez 2 Q-Fleet:
Al Wakrah (Kawasaki -1998) przypłynął 02.04. do Barcelony,
Doha (Nagasaki - 1999) trawersuje Morze Śródziemne i ma na kursie Zeebrugge ETA 09.04.

5 kulistych zbiorników + wysoki smukły komin, to elementy wyróżniające klasę Q-Fleet.

Prawdopodobnie jest to japońska odsprzedaż/reeksport w efekcie spadku zapotrzebowania w Japonii i wysokich cen LNG w Europie. Zarazem dowózka starymi (>20 lat) turbinowymi metanowcami stała się opłacalna nawet do Europy. Przypomnę, od lat logistyka eksploatacji floty Q-Fleet (10 jednostek), uwiązanej na trasie Ras Laffan >< Japonia jest wzorcowo optymalną. Więcej i szczegółowo jest w: [Q-Fleet]   +   [Stopień wykorzystania floty Nakilat cz. III]   +   [Reszta Q-Fleet]
Tymczasem katarskie Q-Flex (Nakilat) tłumnie (2/5) kotwiczą na redzie Ras Laffan w oczekiwaniu na załadunek i dyspozycję wywozową, co potwierdzałoby tezę o japońskim reeksporcie LNG do Europy.

*****  ***

Przykładem przewlekłego braku zatrudnienia dla starych turbinowców jest flota 4x Arctic+ (z 2006), która od pożaru terminalu na wyspie Melkøya we IX 2020 roku (może 17.05.2022 nastąpi ponowne uruchomienie?), przez ostatni kw. 2020 i przez 2021 rok miała zatrudnienie zasadniczo w rozwózce amerykańskiego LNG. Natomiast od przełomu lat i przez I kw. 2022 bezczynnie dryfuje po Morzu Śródziemnym w okolicy Malty, po M. Alborańskim lub na redzie Kadyksu - dotyczy Arctic Discoverer /Voyager/Princess/Lady (pierwsze 3 przeszły też 1-1,5 miesięczne remonty w stoczni Ferrol) + Arctic Aurora - nie turbinowiec.

Wacław Sałaban, marzec 2022 roku.

PS Korci by wybrać się do Zeebrugge na sesję zdjęciową wpływającego Q-Fleet Doha, gdzie plaża przy zachodnim falochronie jest znośną lokalizacją na fotografowanie. W Barcelonie jest to zdecydowanie trudniejsze. Przy okazji, z uwagi na prawie codzienny TRANSFER HAŃBY jamalskiego LNG (1/3 ogółu) w Zeebrugge, jest duża szansa obfotografowania któregoś z Yamalmax-ów. Tu dodam, że Belgowie zasadniczo dokonują przeładunków LNG z Sabetty: statek -(zbiornik lądowy)- statek, tzn. operacyjnie pośredniczą w sprzedaży, a nie kupują kacapskiego LNG na swoje niezbędne potrzeby grzewcze! Tym bardziej nie powinni uczestniczyć - podczas wojny na Ukrainie - w tym SYFIE! Belgowie.


Jak porównać tenisowe sukcesy Igi Świątek oraz Huberta Hurkacza
z kwalifikacją do MŚ w Katarze reprezentacji w kopanej?
Robercie Lewandowski, Twój pech czasowości dorównuje
sportowemu pechowi Roberta Kubicy sprzed 11 lat!

Polski NOWY zŁAD, to jedyny wirusowy system podatkowy - ciągle mutuje!
↓↓↓

Wyjaśniła się przyczyna katastrofy smoleńskiej.
To nie błędy załogi, to nie zejście poniżej min. wysokości zniżania przy nadmiernej
prędkości opadania, to nie warunki atmosferyczne uniemożliwiające wzrokowy
kontakt z ziemią i to nie spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg
- to do Tu-154 telefonicznie podrzucono koncepcję: polski NOWY ŁAD!

4 komentarze:

  1. Zwraca uwagę pewna "anomalia". Doha na lewej burcie ma pięć zbiorników a na prawej cztery. Czyli, wozi cztery i pół zbiornika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm ...
      Doha w widoku na PB ma 5 (pięć!) zbiorników.
      Licząc od dziobu: 1; 2; 3; 4 i ... 5!

      Usuń
    2. To prawda. Jednak na pierwszy "rzut oka" zbiornik nr 5 jest mocno przysłonięty cold-boxem gdzie skrapla się opary gazu.

      Usuń
    3. Na turbinowcach ponownie nie skrapla się oparów gazu.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,