Tym razem nie debiut metanowca, tylko debiut wytwórcy! Który to terminal eksportowy? Policzmy: Ras Laffan (XII - 2015), Melkøya (VI - 2016), Sabine Pass (VI - 2017), Cove Point (XII - 2018), Hackberry (II - 2020), Point Fortin (III - 2020), Freeport (III - 2020), Ingleside (IV - 2020), Bonny (VII - 2020), Elba-Savannah (II - 2021) i Calcasieu Pass (V - 2022) - czyli 7 terminal amerykański.
Maran
Gas Apollonia został
załadowany w Calcasieu Pass LNG (opodal Cameron) w dn.25-27.04.,
historycznie 9 ładunkiem tego wytwórcy i z debiutem przeznaczeniowym dla
PGNiG: Świnoujście ETA 14.05.* Przypomnę, terminal Calcasieu Pass producenta Venture Global:
- rozpoczął
działalność 01.03.2022 roku,
-
PGNiG
ma zawarty z Venture Global kontrakt długoterminowy z datą
obowiązywania od początku 2023 roku, opiewający na 1,5 mln ton/rok (tu nie będę
przeliczał na mln/mld g.zm. po reg.), ale w obecnej sytuacji gazowej należy
oczekiwać wcześniejszej inauguracji, jesienią lub na przeł. 2022/23.
Sporą niewiadomą tej dostawy jest jej … sprzedawca! Może to być zakup za
pośrednictwem firmy handlującej gazem/LNG - dotychczasowa klasyka przy zakupach
spotowych przez PGNiG w formule rozliczeniowej DES. Może też być to
bezpośredni zakup spotu od Venture Global i to w formule rozliczeniowej FOB
- z odpowiedzialnością za załadunek-transport-wyładunek po stronie kupującego. Czyżby
to pierwszy przypadek samodzielnego odbioru dost. u wytwórcy przez PGNiG, z
przejęciem własnościowym i objęciem odpowiedzialności za ładunek na zaciskach przyłączy
załadunkowych u producenta? Zarazem debiut w roli czarterującego LNGC, wysłanego w
imieniu kupującego ładunek?
To by znaczyło, że PGNiG to POTĘGA, i to jeszcze
nie pod szyldem O(rlen-)bajtek.
Maran Gas Apollonia zawinie po raz 3 i wybije się na lidera w krotności goszczenia w Świnoujściu, wśród LNGC spoza floty Q-Flex i poza Arctic Discoverer (x4) oraz Arctic Princess (x5). Poprzednio dostarczał dostawy; [85.] z Cove Point i [114.] z Sabine Pass.
Wacław Sałaban, koniec kwietnia 2022 roku.
PS Al
Shamal przepłynął
Kanał Sueski, minął Gibraltar, skręcił na N, mija Portugalię i płynie bez zadeklarowanego
portu! W drodze do Europy nie ma innego Q-Flex (Al Ruwais płynie
niedoładowany, a 4 inne odkryło karty) z możliwością dowózki 100 ładunku
katarskiego przed …22.05. Czy wypłynie inny z możliwością zawinięcia jeszcze w
V 2022?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,