niedziela, 11 sierpnia 2024

LNG Prosperity zadebiutował w Świnoujściu z 35-tą dostawą w 2024 roku

Serię 3-ch ładunków spotowych w VIII (podobnie po 3 spoty było w VI-VII) zainaugurował LNG Prosperity - pływający w czarterze Shell. Został zapowiedziany już rano 23.07. przez ZMPSiŚ* (ETA 08.08./h0000). Jego załadunek odbył się w dniach 24(h1100)-25.07. w Sabine Pass, skąd wypłynął 25.07./h1800. Czyli zaplanowano zawinięcie już po 13 dobach i 6h.

W trakcie tego załadunku przy 2-gim stanowisku cumował Maran Gas Vergina pływający w czarterze Tokyo Gas. Jego załadunek w Sabine Pass trwał od 23(h1700) do 24.07. i wypłynął o h2320. ZMPSiŚ* poinformował 01.08. o jego planowanym przypłynięciu na redę Świnoujścia z ETA 07.08., natomiast wpłynięcie do Gazoportu na rozładunek zaplanowano … 13.08.

Tydzień później po wypłynięciu Maran Gas Vergina, powracający ze Świnoujścia Celsius Canberra (czarter Cheniere) ponownie wpłynął na załadunek do Sabine Pass, który nastąpił w dn. 01-02.08. Po jego wypłynięciu, wieczorem 02.08. ZMPSiŚ* poinformował o ponownym zawinięciu tego metanowca (raz za razem) ETA 22.08.

W niecałe 10 dób odbył się w Sabine Pass załadunek 3-ch dostaw do Świnoujścia. Ta 3-cia to nie spot z pośrednictwem handlowym, a dostawa kontraktowa od Cheniere Marketing International. 14-ta z 21 w tym roku. Typowo/planowo/regularnie odbywa się odbiór od CMI po 7 ładunków w 4 miesiące. Cheniere również wyprodukowało łącznie 6 spotów zakupionych przez nas od pośredników w VI-VIII (1+3+2).

Natomiast 3-cim ład. spotowym w VIII będzie dostawa z Point Fortin (Trynidad-Tobago) i dowiezie go Maran Gas Pericles w swoim debiucie w Świnoujściu ETA 18.08. To też była wczesna zapowiedź ZMPSiŚ* - tuż po wypłynięciu po załadunku w dn. 04-05.08. Będzie to historycznie 4-ty ładunek od tego wytwórcy.

Maran Gas Vergina dopłynął na redę Świnoujścia 07.08./h1200. LNG Prosperity dopłynął na redę 07.08./h2300 i wpłynął do Gazoportu 08.08./h0815. Ich redowe spotkanie trwało 7h. Wypłynął 09.08./h1340 po 1-dobowym terminalowo rozładunku chudawej dostawy 1014 GWh. Ogółem dostawa [303.], tegorocznie 35-ta, wytwórczo: 69 ładunek z Sabine Pass i 136 z terminali w USA.
Czyli po ok. 12-godzinnym wspólnym załadunku w Sabine Pass, oba LNGC spotkały się ponownie w Zatoce Pomorskiej. Pośpiesznie płynący debiutant LNG Prosperity został rozładowany jako 1-szy [303.], natomiast Maran Gas Vergina przed swoim 2-gim zawinięciem będzie odczekiwał na rozładunek ok. 6 dób. Pierwszeństwo Shell nad Tokyo Gas?

LNG Prosperity to metanowiec kl. 174/HHI (I-2023) i został oddany do eksploatacji pomiędzy „naszymi” z 1-szej pary Knutsen OAS (12-2022/06-2023). Armatorem jest Global Meridian Holdings/ Oceonix Services Ltd i pływa w czarterze Shell. Podobnie jak LNG Harmony - był z [259.]/XI-2023.
LNG Prosperity zadebiutował w Świnoujściu jako 120 metanowiec z >700 pływających.

Wacław Sałaban, sierpień 2024 roku.

PS Stan napełnienia: Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem na koniec doby gazowej 10.08. osiągnął 92%. Do 100% napełnienia podziemnych magazynów gazu brakuje ok. 2,5 średnich dostaw LNG.
PPS Historyczne zrównanie ilości dostaw do Terminala Świnoujście z ilością polskich medali z igrzysk olimpijskich, ponownie nastąpi we IX-2024 roku.

* ZMPSiŚ od kilku miesięcy jest zasadniczym źródłem zapowiedzi kol. dostaw LNG - często ze sporym wyprzedzeniem. PGNiG/Orlen - kupujący LNG, tradycyjnie milczy. Natomiast post factum, przeciwieństwem w sensownym informowaniu są:

Do końca 2023 roku Terminal Świnoujście odebrał 268 dostaw. Jeśli opisywana jest 34 tegoroczną, to też jest 302-gą! Jeśli opisywana jest ogółem 303, to w tym roku było 35 dostaw!
To, że Terminal LNG tym razem nie zapanował nad statystyką dostaw LNG, nie jest usprawiedliwieniem dla portalika kopiuj/wlej, regularnie przekłamującego statystyki odbiorcze LNG. ↓

Gdyby 362,15 TWh (z oficjalnych danych rozładunkowych) odebrane w 303-ch dostawach „ważyło” >24 mln ton, wówczas kupowane LNG byłoby … szambowate! Terminal odebrał ok. 23,5 mln ton LNG. Skąd ta różnica? Cały import LNG drogą morską przez PGNiG/Orlen jest większy od całego odbioru przez Terminal Świnoujście o te ok. 0,5 mln ton LNG. Kłajpeda! 

Od kilku tygodni trwa powielanie orlenowskiego stwierdzenia o przewadze od 2022 roku importu amerykańskiego, a to jest gówno prawda! Trwa co najwyżej równowaga importów katarskiego oraz amerykańskiego. Import to jest zakup za granicą, a nie kwestia miejsca wytworzenia surowca! Dostawy spotowe wytworzone w USA i docierające do nas, w przeważającej ilości sprzedażowo nie są od podmiotów amerykańskich! Shell nie jest amerykański (+ też inni pośrednicy)!
Natomiast proporcja kontraktowa Katar - USA od 2023 roku, to 1,66:1,45 mln ton/rok. I te kontrakty są realizowane planowo. W przeciwieństwie do martwych kontraktów z amerykańskim Venture Global (1,5 + 4 mln ton). Zakupywane spoty, w przeważającej części z terminali amerykańskich częściowo zastępujące zobowiązania Venture Global, nie są importem amerykańskim

5 komentarzy:

  1. W przypadku lng Prosperity małą ciekawostką jest również to iż w swej marszrucie do Świnoujścia nie przepływał przez kanał La manche jak wiekszość jednostek tylko mijał wyspy brytyjskie od płn. strony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1/3 dostaw z Zat. Meksykańskiej dociera omijając Wlk. Brytanię od N.

      Usuń
    2. Uzupełnienie: płynąc z Zat. Meksykańskiej, po minięciu Florydy, żegluga po ortodromie z ominięciem Wysp Brytyjskich od N jest krótsza, od ortodromicznej żeglugi do La Manche. Dodatkowo omija się zatłoczone La Manche oraz M. Północne z zagęszczonymi platformami wiertniczymi. Natomiast występuje większe zagrożenie napotkania niżów północnoatlantyckich z rozległymi obszarami sztormowymi - metanowce z uwagi na transportowaną schłodzoną ciecz nie przepadają za intensywnym oceanicznym falowaniem (kiwaniem). To tak pokrótce.

      Usuń
    3. Czyli większość pływa przez La Manche, nie napisałem, że wszystkie i że Lng Prosperity to jakiś ewenement w tej kwestii. Ale jednak tych co płyną od N jest zdecydowanie mniej. z tych przynajmniej , które ja w ostatnim czasie obserwowałem podczas ich marszruty żaden tego nie robił i ten akurat zwrócił tym moją uwagę, ale być może faktycznie jest to zbyt mało istotna kwestia w opisywaniu jego przypłynięcia

      Usuń
    4. Też pokrótce: mój wymiar (1:2) jest na bazie obserwacji od 2019 roku. Też dostaw do Kłajpedy i Inkoo.
      Dla mnie „małą ciekawostką” jest, wczorajsze wypłynięcie z Ras Laffan Q-Flex Al Kharsaah, w kierunku Europy (wokół Afryki), do Montoir z ETA 11.09. A wymiarem ciekawości jest fakt, że będzie to 1-sze zawinięcie Q-Flex do tego dużego francuskiego terminala po stronie atlantyckiej od … 6-ciu lat i 4-ch miesięcy. Poprzednio w Montoir był Al Ruwais 20.05.2018 r. W tym czasie odbyły się zawinięcia Q-Flex w ilościach: 122 do Milford Haven; 117 - Świnoujście; 111 - Zeebrugge; … 9 - Dunkierka. Dopiszę jeszcze, że w owym okresie w Montoir był Al Mayeda - dokonując 05.10.2020 roku debiutu Q-Max w tym terminalu - bez powtórki.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,