Obserwując tegoroczne marszruty „naszych” metanowców (podobno są przez nas wyczarterowane), z każdym miesiącem mam większą pewność, że nie pływają w naszym zarządzie operacyjno-logistycznym z … pełną kontrolę handlową nad czarterowanymi gazowcami! Natomiast ich odbywane marszruty po CAŁYM Świecie, są niepodważalnie … atrakcyjne dla obserwatorów!
Porównanie początkowych zamierzeń ich wykorzystania … dla bezpieczeństwa narodowego, tj. pływania na uwięzi Calcasieu Pass><Świnoujście (ew. Kłajpeda) wraz okazjonalnymi rozładunkami poza akwenem bałtyckim (jako ewentualny reeksport!), z ich tegoroczną eksploatacją, jest istotnym i zdumiewającym przeciwieństwem.
Ubiegłoroczne i z przełomu roku realizacje dowózek do europejskich terminali od strony Atlantyku (Rotterdam; Isle of Grain; Havr; Milford Haven) oraz do śródziemnomorskich (Omisalj; Livorno; Marmara; Cartagena; Sagunto), zostały rozszerzone o realizacje z Malezji po Dalekim Wschodzie i z USA na DW (Chiny; Korea; Japonia; Tajlandia), czy też do Am. Południowej (Kolumbia; Argentyna). Ale to nie koniec nowinek marszrutowych „naszych” metanowców pływających …na rynku spotowym.
SB Knutsen OAS po wypłynięciu 05.07. z Sabine Pass, od 31.07./h1400 stał na kotwicowisku przy Valvis Bay Namibia z ETA 13.08. Czy robił za pływający magazyn w oczekiwaniu na uruchomienie terminala regazyfikacyjnego dla elektrowni gazowej w Namibii? Ale 13.08./h2300 (40-ta doba od załadunku) zszedł z kotwicy i obrał kurs na S! Po minięciu Przylądka Igielnego na redzie Port Elizabeth zasygnalizował nowe ETA 04.09 i popłynął na E. Dokąd?
LK Knutsen OAS w swojej 13-tej realizacji dostawy, tym razem po załadunku w Bonny - Nigeria, wytrwale podąża na DW z ETA 20.08. - minął Singapur i nie obrał kursu na Tajlandię.
GG
Knutsen OAS po
realizacji dostawy Bonny - Nigeria → Kisarazu/Futtsu - Japonia powracał do Zat.Meksykańskiej bez komunikowania dokąd na załadunek. Ostatecznie zawinął 10.08.
do terminala Cameron LNG w Hackberry opodal Lake Charles. Wpływając trawersował
terminal Calcasieu Pass (opodal miasta Cameron), z którego od roku i 8-miesięcy
nie otrzymujemy dostaw od Venture Global w ramach długoterminowego kontraktu w
formule FOB.*
Po ponad dobowym załadunku (10-11.08.), tuż przed
odcumowaniem ogłosił w AIS (stęsknił się?): Świnoujście ETA 31.08./h0000.
Skorygowane na ETA 29.08./h0600 po oficjalnej zapowiedzi ZMPSiŚ. Czyli
nieśpieszne dopłynięcie w 17,5 dób. Będzie to 4-te zawinięcie tego „naszego” do
Świnoujścia (z jego 11-tu realizacji), po prawie 9-ciu miesiącach niebywania na
Bałtyku. Uprzednio też realizował dostawę z Hackberry [263.]. W
międzyczasie rozwiózł 5 dostaw po całym Świecie [szczegóły].
Ale to IL Knutsen OAS realizuje obecnie najciekawszą
marszrutę dowozową (swoją 7-mą ogółem). Po załadunku w Freeport (13-14.08.) obrał
kurs na … Cristobal - Panama i obecnie dopływa do N-wejścia Kanału Panamskiego.
Czyli będzie to „nasz” panamczyk(?)! A może to początek marszruty
dookoła Świata: Zat. Meksykańska > przez Pacyfik na DW > powrót na W? Ciekawe
ile potrwa oczekiwanie na wpłynięcie do Kanału Panamskiego?
Aktualizacja: Oczekiwanie na rozpoczęcie przeprawy kanałowej
trwało niecałe12h! Przejście odbyło się 19.08.(EST/UTC-5). Płynie do Kisarazu/Futtsu-Japonia
ETA 14.09.
Wacław Sałaban, sierpień 2024 roku.
* będę na blogu przy każdej okazji powtarzał to komunikowanie (do
znudzenia), gdyż w oficjalnych źródłach (Orlen/PGNiG/ Gaz-System/Terminal LNG)
trwa bezwzględna CISZA o tej porażce kontraktowej. W tej ciszy wtórują
wszystkie portale i portaliki branży energetycznej i morskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,