Ostatnie dwie kolejne dowózki tego metanowca:
Sabine Pass
(załadunek 01-02.07.) i b. szybkie dopłynięcie do Świnoujścia
(rozładunek 16-17.07.). Po nim, szybki powrót do Sabine Pass (ponowny załadunek
01-02.08.) i … powolna żegluga do Świnoujścia (rozładunek 22-23.08.). Pierwsze
okrążenie wręcz idealne logistycznie i eksploatacyjnie - w 31 dób (załadunek / dopłynięcie
/ rozładunek / powrót / wpłynięcie na rozładunek), ale 2-gie już takie nie
będzie [+odnośnik* w
podsumowaniu poprzedniej dowózki]. Więcej o flocie Celsius+ i zawinięciach
jej reprezentantów też jest w ↑.
Celsius Canberra wpłynął do gazoportu 22.08./h0810, wyp. 23.08./h1125. Rozładunek 1-dobowy. Dostarczył LNG o wielkości energetycznej 1136,929989 GWh, co na pewno daje przekroczenie 170 tys. m3 LNG. Jest to nowy rekord wielkości dostawy zrealizowanej do Term. Świnoujście przez metanowiec kl.174 (nie Q-Flex)*, w tym przypadku 180/SHI („174” ze zwiększonym wsp. napełnienia). Długo trzeba było na to czekać od poprzedniego rekordu w III-2022 (Celsius Charlotte/[158.]), pomimo wielu zawinięć LNGC ze stosownym potencjałem pojemnościowym (ok. 10 nowych jedn.).
Statystycznie dostawa: [306.], 38-a tegoroczna, 138-a wytworzona w USA, w tym 71 w Sabine Pass.
Jest to jedyna w VIII dostawa kontraktowa od Cheniere Marketing International, ale 14-ta w tym roku. Czyli wymiar kontraktu: 1,45 mln ton LNG/rok (21 dostaw), w okresie 8-miu miesięcy (2/3 roku) został zrealizowany planowo. Pojedyncza dostawa od CMI była jeszcze w II. W pozostałych miesiącach było po 2 ładunki. Podobna regularność była też w 2023 roku, tj. w 1-szym roku obowiązywania kontraktu w zasadniczym wymiarze 1,45 mln t/r. W latach 2019-2022 umowa miała charakter wizytówkowo-rozkurzowy i opiewała na łącznie 0,52 mln ton LNG, tj. po 0,13 mln t/r. Łącznie przez 4 lata odebrano 8 ładunków w tym 2 małe (po ok. 900 GWh).
Przeciwieństwem realizacji kontraktu z CMI, jest umowa długoterminowa z Venture Global (1,5 mln t/r = 22 ład./r) obowiązująca też od 2023 roku! Od 01.01.2023 r. nie otrzymaliśmy już min 36-ciu dostaw z wieloletniego kontraktu (do 2042 roku). Z każdym miesiącem ta ilość będzie wzrastać o (-)2 ładunki.
Wacław Sałaban, sierpień 2024 roku.
* również wiele brakuje do rekordu rozładunku 1-dobowego - Al Huwaila / 1424 GWh - [105.].
Biuro Prasowe PGNiG się chwali,
ale wielkość tej rozładowanej
dostawy w tonach nie przekracza 74 tys. ton.
Tak, może ten metanowiec
wpłynął z ładunkiem 82 tys. ton. Ale to nie węgiel.
Dla Grupy Orlen najważniejsze, że metanowiec jest bialoczerwony.
OdpowiedzUsuńZa białymi pokładami i osłonami zbiorników przemawia poprawa izolacyjności zbiorników, przeczy temu … korozja i widoczna rdza.
UsuńZa czerwonymi kadłubami przemawiają względy wizualnego bezpieczeństwa, przeczą wizualne efekty … asyst holowniczych i obsługi pilotówek oraz bunkierek.