piątek, 30 sierpnia 2024

39. dostawa w 2024 roku i domykająca VIII

GG Knutsen OAS po 9-ciu miesiącach niebytności na Bałtyku, zawinął w tym roku do Świnoujścia jako 1-szy „nasz”. I to jest wymiar użyteczności „naszej floty” pływającej … dla bezpieczeństwa narodowego!
Kolejny wymiar użyteczności: w trakcie 8-miu miesięcy tego roku Terminal Świnoujście odebrał 12 spotów (wraz z obecnym), z tego 11 poprzedzających dowiozły nie „nasze” metanowce!
Dodatkowy wymiar: z 2-ch najnowszych „naszych” LNGC oddanych do eksploatacji w XI i XII 2023 roku, pomimo łącznej realizacji przez oba 11-tu dowózek, tylko 1 był raz na wodach europejskich - dopłynął z ładunkiem do … Hawru!

Wymiarem naszości GG Knutsen OAS, wraz z wymiarem pełnej kontroli handlowej nad czarterowanym gazowcem, jest proporcja 4:7 w realizacjach dostaw do Świnoujścia i do innych regazyfikacyjnych terminali przez ten LNGC. W tym, realizacja 2-ch szczególnych dost. do Rotterdamu i współdzielonej Rotterdam / Lubmin (na Bałtyku!), obie dostarczone z …Calcasieu Pass! Z terminala, który od 20-tu miesięcy nie realizuje dost. do Świnoujścia w ramach długoterminowego kontraktu z Venture Global.
Liderem wśród „naszych” w ilości usługowych rozwózek dostaw z Calcasieu Pass jest LK Knutsen OAS. 3 ładunki do stosownego grona terminali importowych: Rotterdam, Isle of Grain i Milford Haven. 6-tą i ostatnią taką „usługę” w ramach bezpieczeństwa narodowego dokonał IL Knutsen OAS do Cartageny w Kolumbii.
Calcasieu Pass w liczbie odbytych gościn przez „nasze”, jest 3-cim terminalem załadunkowym po Freeport x11 i Sabine Pass x9 (+ po 3 Hackberry i Sarawak-Malezja, 2x Bonny-Nigeria i 1x Ingleside).
Dla „równowagi” w … bezpieczeństwie narodowym, w VI-2024 odebraliśmy dostawę spotową z … Calcasieu Pass za pośrednictwem …Shell*, zrealizowaną przez SM Albatross pływający oczywiście w czarterze Shell!

Podsumowując:
- dostaw kontraktowych z Calcasieu Pass nie odbieramy mimo podpisanej umowy w formule FOB,
- bezpośrednio sami dostaw spotowych z Calcasieu Pass nie kupujemy,
- ale 1 spot z Calcasieu Pass za pośrednictwem Shell odebraliśmy,
- natomiast „nasze” LNGC innym dowożą z Calcasieu Pass zakupione spoty! 6 przypadków.

Na koniec przypomnę, że celem wyczarterowania przez nas metanowców była obsługa jedynych 2-ch naszych kontraktów w formule FOB, opiewających na 1,5 oraz 4 mln ton/rok, a zawartych z amerykańskim Venture Global. Oba kontrakty nie są realizowane, pomimo funkcjonowania terminala Calcasieu Pass (kontrakt na 1,5 mln t/r, czyli 22 ładunki rocznie), oraz w wyniku kolejnego roku opóźnienia w budowie terminala Plaquemines (4 mln t/r, tj. 59 ładunków w roku). To te ~80 odbiorów kontraktowych rocznie przez 20 lat, uzasadniało wyczarterowanie 8-miu nowoczesnych metanowców.

Dalsze rokowania kontraktowe? Na koniec VIII brak min 36-ciu dostaw (22 z 2023 + min 14 z 2024). Obecne zapowiedzi Venture Global o początkowym rozruchu terminala Plaquemines, są tyle warte jak triumfalne komunikowanie w II-2022(!) roku o ekspresowym oddaniu do eksploatacji terminala Calcasiu Pass! Który do dzisiaj, pomimo pełnowymiarowej produkcji przez ostatnie 2 lata, nie ma dokonanych…odbiorów technicznych! Co stanowi skuteczny unik w realizowaniu zawartych w 2018 r. kontraktów długoterminowych, pomimo sprzedaży pełnowymiarowej produkcji w formie ładunków spotowych każdemu zainteresowanemu odbiorcy (np. dla Shell*). No to czekamy na po odbiorczą (re)aktywację terminala Calcasieu Pass, która nastąpi po … obniżeniu światowych cen spotów!

W biznesie bywają nietrafione oraz błędne decyzje, ale po co trwa pisiorska mentalność: nieinformowania oraz niekomentowania w zaparte, wraz z bełkotami; że czarter metanowców jest dla … bezpieczeństwa narodowego …, że …mamy flotę metanowców… , że …od 2022 roku trwa dominująca rola USA w naszym imporcie LNG… . Te bełkoty są … gówno prawdą! Tym bardziej, że zachowanie PGNiG w kontekście wyrolowania nas przez amerykańskie Venture Global, w postaci rekompensujących zakupów spotowych jest aktywne. Pomijam cenowe zagadnienie tych dostaw zastępczych.
W kwestiach umów z Venture Global i czarterów metanowców, udział Sasina był znikomy, w przeciwieństwie do Dudy pauzującego swoje mowy przy podpisywaniu tych kontraktów! A było to tuż po jego cichym powrocie z Australii (VIII-2018), dokąd hucznie wybrał się w celu zakupu … LNG!  


Statystycznie:
To 9-te zawinięcie „naszego” do Świnoujścia, spośród 35-ciu realizacji dostaw przez 4 „nasze” LNGC, czyli Świnoujście - inni 9:26!
GG Knutsen OAS w swoim 4-tym zawinięciu do Świnoujścia (wpłynął 29.08./h0835, wypłynął 30.08./h1105), dostarczył historycznie 12-ty i dość duży ładunek z Hackberry, o wymiarze 1098 GWh. Wielkościowo to 155-ty w Terminalu Świnoujście - w tym są wliczone 144 dostarczone przez Q-Flex. To jest [307.]** dostawa ogółem i 39-ta w 2024 r.
Sierpień to 3-ci miesiąc w 2024 roku z 6-ma dostawami - w tym 4 ładunki spotowe, po VI i VII ale w obu było po 3 spoty. W 8 miesięcy odebraliśmy; dostaw kontraktowych 13 od QatarEnergy (z 18) i 14 od Cheniere Marketing International (z 21), oraz 12 spotów (z ilu?), w tym tylko 1 dowieziony przez LNGC teoretycznie pływający przy pełnej kontroli handlowej nad czarterowanym gazowcem i dla bezpieczeństwa narodowego.

A co we wrześniu poza jedyną** dostawą katarską? Kolejna z Ras Laffan będzie w październiku*** - Murwab ETA  01.10. We IX powinny też dotrzeć 2 ładunki od CMI.

Wacław Sałaban, sierpień 2024 roku

PS W całym 2023 roku, przy braku 22-ch dostaw z Calcasieu Pass od Venture Global, sprowadziliśmy 22 ładunki spotowe. Z tego 8 dowiozły 2 „nasze” LK i GG Knutsen OAS (5+3), 3 dostarczył wyczarterowany Maran Gas Apollonia, 3 dotarły na początku roku przed oddaniem do eksploatacji „naszych”LNGC, natomiast z pozostałych 8-miu, realizacja 4-ch była w kolizji terminowej z zajętością „naszych” do/ze Świnoujścia, ale 4 dotarły w czasie zajętości „naszych” dowózkami do innych terminali (VIII-X i XI) - (poz. 06÷09). Proporcja tegoroczna jest beznadziejna 1:11.

* Shell też został wydupcony kontraktowo przez Venture Global, ale od pewnego czasu zakupuje spoty od tego wytwórcy po cenach wolnorynkowych.
** Tym samym, ponowne zrównanie ilości odebranych dostaw LNG przez Terminal Świnoujście z liczbą medali zdobytych przez naszych sportowców na Olimpiadach, nastąpi na początku IX - [308.] / Al Thumama w debiucie ETA 04.09.
*** Po intensywnej zwózce LNG z Ras Laffan w okresie II-IV (7 dostaw), w VI-IX trwa okres pojedynczych ładunków w miesiącu. W ostatnim kwartale pozostaną do odbioru 4 dost. z typowych 18 w roku. „Jubileuszowa” - 150-ta będzie w I-2025.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,