W kolejności wypłynięć po załadunku i ujawnieniu
portów docelowych. Stosowne ETA 01.10. i 09.09.
Oba metanowce przypłyną po dłuższych okresach
nieodwiedzania Świnoujścia.
Murwab
zadebiutował
w Świnoujściu jako 18-ty Q-Flex (z 31 jednostek) i zawinął z 33-cią dostawą
katarską (ogółem [38.]). Odbyło się to ponad 6 lat temu -
05.08.2018 roku i więcej nie zbliżał się do Bałtyku, a o Morze Północne ocierał
się sporadycznie dopływając kilkukrotnie do Zeebrugge.
1,5 roku temu zbliżony wynik osiągnął
Umm Al Amad - o ok. 2,5 miesiąca większy odstęp pomiędzy debiutem i
ponownym przypłynięciem do Świnoujścia.
Murwab po załadunku, o północy
28/29.08. wypłynął na redę Ras Laffan, skąd po 13h kotwiczenia obrał kurs na
Świnoujście z ETA 01.10. - co zakomunikował w AIS. Płynie ze 146-tym ładunkiem
dla Świnoujścia. To zawinięcie od debiutu rozdziela 112 zawinięć innych Q-Flex
- więcej od wyniku Umm Al Amad (↑).
Dla Murwab żegluga do Europy wte i wewte
dookoła Afryki nie jest czymś szczególnym, kiedyś się w tym specjalizował -
więcej w „Murwab”.
Ale w obecnym czasie (rok 2024) będzie jego 1-szą - zarazem 51-szym ładunkiem
tak wyekspediowanym do Europy w czasie obecnej bezużyteczności Kanału
Sueskiego.
Murwab został oddany do
eksploatacji w I-2008 roku, jako 7-my Q-Flex, a 4-ty z DSME. Początkowo pływał
w czarterze RasGas. Mimo sporadycznych zawinięć do najodleglejszego klienta na
NW, na wodach europejskich jest dość częstym gościem (powyżej średniej). Ale
ostatnio był w Europie w terminalu Adriatic LNG - Rovigo aż 11 miesięcy temu. W
ostatni roku realizował dostawy do Tajlandii, Chin x3, Japonii x2 i do
Bangladeszu oraz ostatnio do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Arctic
Princess przypłynie
po raz 6-ty, ETA 09.09.- po 4-ch latach od ostatniego pobytu w dniach 21-22.08.2020
roku/[104.]. W tym okresie zawijał do Kłajpedy … 16-krotnie!
Oczywiście płynie z ładunkiem z norweskiego
terminala Melkøya (Hammerfest) - załadunek 29.08.- 01.09. Będzie to 15-ta
dostawa od tego wytwórcy - Equinor. Można jedynie zgadywać, czy to jest spot zakupiony przez
PGNiG bezpośrednio od Eguinor, czy może od jakiegoś pośrednika handlowego?
A może jest to forma wsparcia przepustowości dennej
gazrurki z Danii?
Arctic
Princess był 1-szym
innym metanowcem, który zawinął do Gazoportu (25.06.2016 roku z [4.]) po
początkowym monopolu Al Nuaman (3-krotny pobyt z dostawami [1.]÷[3.]).
Obecnym zawinięciem dołączy (jako 8) do grupy metanowców
z 6-cioma pobytami w Świnoujściu. Jednostek z większą ilością zawinięć też jest
8. W tej 16-tce jest 14 Q-Flex, oraz rekordzista Maran Gas Apollonia
(x11) i ex-Golar Seal (x6) - obecnie Hoegh Gandria.
Wreszcie LNGC ze zbiornikami sferycznymi odwiedzi
Świnoujście! Tym samym ładunek będzie skromny, tj. ok. 935 GWh - to
średnia z dotychczasowych jego 5-ciu realizacji (922÷955).
Wacław
Sałaban, wrzesień 2024 roku.
Baltic Pipe ma 3 tygodnie przerwy, bo Norwegowie mają przegląd techniczny instalacji w Karsto, więc może tu jest przyczyna wizyty z Norwegii.
OdpowiedzUsuńTrzeba będzie jechać i zrobić ponownie zdjęcia tego gazowca ARCTIC PRINCESS
OdpowiedzUsuń13.09. Myrina ze spotem z Sabine
OdpowiedzUsuńUzupełnione.
UsuńEnergy Pacific z amerykańską dostawą awizowany na 18 września.
OdpowiedzUsuń