Kończy się pewien etap dla obserwatorów ruchu metanowców, związany z naszym importem LNG drogą morską. Trwał prawie 9 lat - relatywnie długo - liczone wraz z okresem poprzedzającym debiut Al Nuaman, a związanym z rozpoznaniem floty wyjątkowych metanowców klasy Q-Flex, w aspektach konstrukcyjno-technicznych, historycznych i logistycznych.
W
8 lat i prawie 9 miesięcy (bez 1 tygodnia) w Świnoujściu zaprezentowały się
wszystkie metanowce klasy Q-Flex, tj. 31 jednostek 2-giej grupy największych
LNGC (po kl. Q-Max/14 jednostek +1 FSRU). Nastąpiło to po aż 145 realizacjach
dostaw z Ras Laffan do Świnoujścia.
W poszczególnych latach ilość debiutów Q-Flex, w
proporcji do ilości dostaw, była następująca:
2015-1/1; 2016-3/8; 2017-6/12; 2018-10/18; 2019-4/18; 2020-2/18; 2021-1/19; 2022-1/18; 2023-2/19; 2024-1/14.
Czy są w Europie inne terminale które gościły
wszystkie Q-Flex? Tak, są. Milford Haven i nastąpiło to najpóźniej w III-2023 r.
W przypadku Zeebrugge nie mam pewności co do aż 3-ch Q-Flex. Natomiast w
terminalu Adriatic LNG-Rovigo nastąpiło to po 4-ch latach: od VI-2020 (1-sze
zawinięcie Q-Flex - Tembek) do VI-2024 (Al Karaana jako ostatni
Q-Flex)! I stało się to już w … 99-tej dostawie!
Inne terminale w Europie okazjonalnie goszczą
jednostki Q-Flex. A w reszcie Świata*? Brak danych.
Powyżej podane dane są na podstawie stałej
obserwacji od IV-2018 ruchu metanowców Q-Flex do Europy (+Turcji). Do dzisiaj
liczba zawinięć do tych 3-ch terminali i Świnoujścia przekracza 100 do każdego. Milford Haven
x122 (część ładunków współdzielonych, często z Zeebrugge i liczone po ½),
Świnoujście x118, Rovigo x114,5, Zeebrugge 111,5. Ciekawe czy Świnoujście
wyprzedzi Milford Haven (od 2-ch lat b. rzadkie odbioryy), zanim zostanie
wyprzedzone przez Rovigo? W tym roku proporcja Rovigo - Świnoujście to ok. 5:2.
Średnia ilość zawinięć do Gazoportu dla 31 Q-Flex
po 145-tej dostawie = 4,68 na jednostkę, ale dla poszczególnych metanowców jest
znacznie różna (→ więcej).
Od Al Nuaman x10 ÷ po x1: Murwab (nie zawijał od VIII-2018 r.!
Ale już płynie ze 146-tym ładunkiem), oraz Al Sahla i Al Thumama
- oba ostatnio debiutujące. Trudno jest wyjaśnić powody tak dużych dysproporcji
- o rząd częstotliwości!
Inne ujęcie: 14 Q-Flex z grupy >4,68 zaw./jedn. zrealizowało
razem 99 dostaw, natomiast 17 Q-Flex z grupy <4,68 zaw./jedn. wykonało tylko
46 zawinięć na Bałtyk - Świnoujście jest jedynym terminalem na Szorstkim Morzu
przyjmującym Q-Flex-y.
Wpłynął planowo 04.09./h0845, po typowo prawie
37-miu dobach żeglugi z Zatoki Perskiej.
Wypłynął planowo 05.09/h1655, po typowym 2-dobowym
rozładunku.
Dostarczył ładunek 1381GWh - bardzo nietypowy
dla Q-Flex/HHI i rekordowo mały! Średni ładunek z 25-ciu do teraz dostarczonych
przez Q-Flex/HHI, to ok. 1412,5 GWh, przy rozpiętości 1401÷1420 (**).
Wielkościowo to typowa dostawa realizowana przez
...Q-Flex/DSME (śr. ok. 1375 z 71, przy rozpiętości 1363÷1384) i wśród nich
ład. Al Thumama byłby jako 5/6-ty. Czy powodem jest mała sprawność statkowego
systemu ponownego skraplania gazu po samoregazyfikacji LNG w efekcie długiej
marszruty? Oraz zwiększona nierozładowana rezerwa LNG na powrót?
Z pewnych porównawczych wyliczeń, typowy ładunek
tego debiutanta powinien mieć wymiar +/-1405 GWh. Ewentualny brak ok. 25 GWh
jest wymiarowo stosowny do wyrażonych powyżej wątpliwości.
Statystycznie:
ogółem [308.] dostawa, 40-ta
tegoroczna / 145-ty ładunek katarski i 14-ty w tym roku z Ras
Laffan.
122-gi ogółem debiut metanowca w
Gazoporcie Świnoujście, w tym 31-szy i ostatni
Q-Flex.
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
PS Niestety, w ramach rozbudowy i wymiany katarskiej floty (122 jednostki), nie ma planów budowy nowych Q-Flex lub ich odpowiedników. Nowe „Q-Max” są zamówione (18 jedn.) i są w budowie. Tym samym, oba kontrakty z QatarEnergy, obowiązujące do połowy 2034 roku, dowiozą starawe Q-Flex i będą miały po 24÷27 lat. Dadzą radę dopływać do 5-go przeglądu klasowego oraz go … pozytywnie przejść! Przy obecnym nominale (obserwacyjnym!) obu kontraktów katarskich (55 dostaw w 3 lata), kończącą dostawą będzie 324. Czyli ładunek dostarczony w ramach debiutu Al Thumama jest 1-szym ze 180-ciu …ostatnich! Będzie co jeszcze obserwować.
* W przypadku japońskich terminali, pomimo upływu prawie 16 lat
regularnych zawinięć przez Q-Flex (Al Gattara był 1-szym Q-Flex oddanym
do użytkowania, 1-szym załadowanym i w XII-2007 dopłynął do Japonii - niestety
nie udało mi się ustalić do którego płytkowodnego terminala - ów załadunek był
częściowy!), ową długotrwałość logistyczną umniejsza to, że flota Q-Flex
jedynie wspomaga zasadniczą flotę Q-Fleet (10 jedn.) w eksporcie LNG do
Japonii, oraz fakt, że odbiory są dokonywane w kilkunastu masowych terminach
japońskich. Japonia ma rozdrobniony system dystrybucji gazu - nie ma … „PGNiG”!
** Dla najpojemniejszych jednostek Q-Flex/SHI: średnia ok. 1418,5 GWh z 48 odbiorów, przy rozpiętości 1407÷1453.
Ciekawe czy w tym roku uda się dorównać do liczby debiutów z roku ubiegłego. Myrina będzie debiutował jako 16-ty więc jest szansa
OdpowiedzUsuń