niedziela, 15 września 2024

Myrina z 14-tym spotem w 2024 roku

To 123 debiutant w świnoujskim gazoporcie. Metanowiec klasy 173400/DSME (05/2018) - armator Seapeak (ex-Teekay). Od momentu przekazania do eksploatacji pływa w wieloletnim czarterze Shell, ostatnio przedłużonym do V-2027, razem na 9 lat.

Dowiózł ładunek spotowy od Shell z Sabine Pass po załadunku 29-30.08./h0200. Swoją marszrutę do Świnoujścia odbył w 14 dób (trawers Sassnitz), przepływając Atlantyk po ortodromie z v = 18-20 w. Wpłynął 13.09./h0835. Rozładował w 1-dobę (terminalowo) LNG o wartości energetycznej 1082GWh. Do momentu edycji wpisu nie wypłynął, za sprawą niżu Borys zalewającego deszczem południe Polski i nawiewającego północną Polskę (+ew. cofka) - Południowy Bałtyk z podsztormowym wiatrem. Wypłynięcie 15.09.? 

Podsumowanie [310.] dostawy ogółem. Jest to zarazem:
-140-ta wytworzona w USA, w tym 72-ga w Sabine Pass (wśród nich są 33 kontraktowe i 39 spotów).
                Dla porównania proporcji wytwórczych (dla nas) dwóch głównych terminali LNG, przypomnę że płyną:
                - Energy Pacific ETA 18.09. z 73-cią z Sabine Pass - dost. kontraktowa (średnia od tego wytwórcy to 1034 GWh),
                - SM Albatross ETA 22.09. z 74-tą też z Sabine Pass - dostawa spotowa (średnia wielkość ↑),
                - Murwab ETA 01.10. ze 146-tą z Ras Laffan - dostawa kontraktowa (średnia od tego wytwórcy to 1396 GWh).
- 42-ga tegoroczna w tym 14-ta spotowa.
Pozostałe 28 odebranych dostaw w 2024 roku, to ładunki kontraktowe 2x po 14 od QatarEnergy (z 18-tu do końca roku) i od Cheniere Marketing International (z 21 w 2024 roku).

Z 22-ch dostaw zakontraktowanych na 2024 rok od Venture Global nie otrzymaliśmy ŻADNEJ!
Dostawa z Calcasieu Pass w VI-2024 ([292.] - SM Albatross), to był spot od Shell!*

Obecna intensyfikacja zakupów spotowych (płynie 15-ta ↑ SM Albartoss), identyczna jak w ubiegłym roku (~22spoty), jest konsekwencją martwoty kontraktu długoterminowego z Venture Global,z kontraktowym zapisem jego obowiązywaniem od 01.01.2023 r. Umowa opiewa na 1,5 mln ton/rok, czyli 22 dostawy w roku o śr. wielkości energetycznej 1056 GWh, realizowane np. wyczarterowanymi metanowcami klasy 174-HHI/HSHI.
Na koniec IX-2024 Venture Global wyruchał nas na min 38** ładunków (22 w 2023 i już 16 w 2024 r.).
W tym czasie Term. Świnoujście zakupił łącznie 36,5 spotów: 21,5 w 2023 i 15 (1 płynie) w 2024 r.

Zestawienie owych 36,5 ładunków spotowych po wytwórcach (2023+2024): Sabine Pass x14 (7+7); Freeport x6 (4+2); Hackberry x5,5 (4,5+1); Ingleside x3 (2+1); Point Fortin x2 (1+1); Melkøya x2 (1+1); po 1 w latach: 2023 Punta Europa i Cove Point oraz w 2024 Idku i Calcasieu Pass.
Głównym pośrednikiem/odsprzedającym te ładunki był/jest Shell.
Tylko 9 (8+1) z tych dostaw zostało dowiezionych „naszymi” LNGC.  

Dlaczego tak się dzieje, że zasadniczo spoty zakupujemy z pośrednictwem Shell, a nie bezpośrednio u producentów? Tym samym, dlaczego nie wykorzystujemy wyczarterowanych 4-ch XY Knutsen OAS do odbioru i dowiezienia tych spotów w form.FOB? Możliwa (łączna) odpowiedź jest tylko jedna!
Wytwórcy przy sprzedażach spotowych, nie obwarowanych umownymi sankcjami, wolą handlować z potężnymi i światowymi pośrednikami handlowymi, np. Shell, niż z detalicznym i okazjonalnym kupcem - drobnym importerem, np. PGNiG-Orlen! I to najlepiej ukazuje mnogość zakupywanych spotów od Cheniere z pośrednictwem Shell, i to pomimo, że jesteśmy długoterminowym klientem Cheniere Marketing International! Ale umowa kontraktowa z CMI jest obwarowana stosownymi sankcjami, pewnie stosownym zabezpieczeniem finansowym i jest w formule DES! Czyli: ja wytwarzam, sprzedaję i tobie dostarczam w stosownym czasie do stosownego terminala, a ty masz to odebrać, a nie odbierając też zapłacisz! Spot w formule FOB i jego sprzedaż/zakup na zasadach okazjonalno-interwencyjnych, nie ma takich długofalowych zabezpieczeń! Wytwórcy prościej, łatwiej i bezpieczniej jest taką sprzedaż realizować z pośrednictwem podmiotu, stale operującym na rynku spotowym.

Ale wśród naszych importowanych spotów - ich wytwórców, jest 1 wyjątek! To terminal w Hackberry (nie w Lake Charles!) o nazwie Cameron LNG***.
Wyjątkowość traktowania detalicznego importera PGNiG-Orlen, przez Sempra Energy właściciela terminala Cameron LNG w Hackberry, ukazuje historia naszych odbiorów spotów od tego wytwórcy.
Dotychczas (od II-2020 do VIII-2024) odebraliśmy z Hackberry 12 dostaw.
Ten terminal był 3-cim amerykańskim wytwórcą LNG sprowadzonego z USA do nas, po Sabine Pass i Cove Point, a przed Freeport, Ingleside (!), Elba-Savanach oraz Calcasieu Pass.
Pierwsze 6 dostaw spotowych (do X-2022) było z pośrednictwem handlowym, m.in. przez Total/[99.].
Kolejne 5 z 6-ciu dostaw (tym wyjątkiem był ład. [215.] współdzielony w Rotterdamem jako 2-ga rata rozładunkowa), od II-2023 do teraz, zostało odebrane w formule FOB jednostkami przez nas wyczarterowanymi!
Maran Gas Apollonia [213.] w II-2023 i [220.] w III-2023 (realizacje raz za razem).
GG Knutsen OAS [263.] i LK Knutsen OAS [265.] - obie realizacje w XII-2023.
No i w VIII, jedyna w 2024 roku, realizacja „naszym” - GG Knutsen OAS [307.]!
Czyli od momentu wyczarterowania metanowców (krótko- lub długoterminowo), wszystkie odbiory z Hackberry realizowaliśmy tymi jednostkami bez pośrednictwa odbiorczo-dowozowego.

Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.

*Przypomnienie szczegółowych wyjaśnień i opisów tej zawikłanej oraz niejasnej dostawy: SM Albatross w kontekście naszych „modeli” biznesowych importu LNG  +  Dostawa z Calcasieu Pass zrealizowana przez SM Albatross.

** do końca VIII-2023 roku brak dostaw z Calcasieu Pass od Venture Global, można było tolerować za sprawą odbioru „awansem” 13 dostaw w 2022 roku. Ich odbiór nastąpił po najeździe kacapów z rosji na Ukrainę i po zakręceniu kurka na kacapskiej gazrurce. Te odbiory odbyły się w miesiącach V-XII 2022 roku 2-ma wyczarterowanymi przez nas metanowcami (po 6 ładunków): Maran Gas Apollonia/[165.]-[173.]-[181.]-[191.]-[199.]-[206.] i Golar Seal/[171.]-[178.]-[185.]-[190.]-[197.]-[204.] +1 dostawę zrealizował Flex Aurora/[172.] pływający w czarterze Cheniere - usługa dowózki na nieznanej zasadzie.

*** pomimo, że miasto Cameron nie jest opodal tego terminala (jest po przeciwnej stronie Calcasieu Lake), a przy Cameron jest terminal Calcasieu Pass! Podobne amerykańskie „zakręcenie” w nazewnictwie dotyczy terminala w Ingleside i określenia Corpus Christi.

5 komentarzy:

  1. Na moim blogu jest kilka zdjęć tego gazowca

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe co pomiędzy SM Albatross a Murwabem. Spocik z Ingleside na pokładzie GG czy coś od Cheniere z SabinePass? Ale nie wiem czy Hellas Diana lub Lng Endurance wchodzą w rachubę. Na kotwicy jest też Global Sea Spirit, który już u nas bywał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, żaden z nich nie dopłynie na 27/28.09.

      Usuń
    2. LNGSHIPS EMPRESS? Z Cameron?

      Usuń
    3. Pływa w czarterze Shell. Na 99% płynie z Calcasieu Pass (obok Cameron), nie z Hackberry terminal Cameron LNG (1%).
      Raczej nie będzie to przewał jaki był z [292.] w VI-2024 - debiut SM Albatross. Tzn. spot od Venture Global z pośrednictwem Shell zamiast dostawy kontraktowej z Calcasieu Pass!

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,