To 123 debiutant w świnoujskim gazoporcie. Metanowiec klasy 173400/DSME (05/2018) - armator Seapeak (ex-Teekay). Od momentu przekazania do eksploatacji pływa w wieloletnim czarterze Shell, ostatnio przedłużonym do V-2027, razem na 9 lat.
Dowiózł ładunek spotowy od Shell z Sabine Pass po załadunku 29-30.08./h0200. Swoją marszrutę do Świnoujścia odbył w 14 dób (trawers Sassnitz), przepływając Atlantyk po ortodromie z v = 18-20 w. Wpłynął 13.09./h0835. Rozładował w 1-dobę (terminalowo) LNG o wartości energetycznej 1082GWh. Do momentu edycji wpisu nie wypłynął, za sprawą niżu Borys zalewającego deszczem południe Polski i nawiewającego północną Polskę (+ew. cofka) - Południowy Bałtyk z podsztormowym wiatrem. Wypłynięcie 15.09.?
Podsumowanie [310.] dostawy ogółem. Jest to zarazem:
-140-ta wytworzona w USA, w tym 72-ga
w Sabine Pass (wśród nich są 33 kontraktowe i 39 spotów).
Dla
porównania proporcji wytwórczych (dla nas) dwóch głównych terminali LNG,
przypomnę że płyną:
-
Energy Pacific ETA 18.09. z 73-cią z Sabine Pass - dost.
kontraktowa (średnia od tego wytwórcy to 1034 GWh),
-
SM Albatross ETA 22.09. z 74-tą też z Sabine Pass - dostawa spotowa
(średnia wielkość ↑),
-
Murwab ETA 01.10. ze 146-tą z Ras Laffan - dostawa kontraktowa (średnia
od tego wytwórcy to 1396 GWh).
- 42-ga tegoroczna w tym 14-ta
spotowa.
Pozostałe 28 odebranych dostaw w 2024 roku,
to ładunki kontraktowe 2x po 14 od QatarEnergy (z 18-tu do końca
roku) i od Cheniere Marketing International (z 21 w 2024 roku).
Z
22-ch dostaw zakontraktowanych na 2024 rok od Venture Global nie otrzymaliśmy
ŻADNEJ!
Dostawa z Calcasieu Pass w VI-2024 ([292.] - SM Albatross), to był spot od Shell!*
Obecna intensyfikacja zakupów spotowych (płynie 15-ta ↑ SM
Albartoss),
identyczna jak w ubiegłym roku (~22spoty), jest
konsekwencją martwoty kontraktu długoterminowego z Venture Global,z kontraktowym
zapisem jego obowiązywaniem od 01.01.2023 r. Umowa opiewa na 1,5 mln ton/rok,
czyli 22 dostawy w roku o śr. wielkości energetycznej 1056 GWh, realizowane np.
wyczarterowanymi metanowcami klasy 174-HHI/HSHI.
Na koniec IX-2024 Venture Global wyruchał nas na
min 38** ładunków (22 w 2023 i już 16 w 2024 r.).
W tym czasie Term. Świnoujście zakupił łącznie 36,5
spotów: 21,5 w 2023 i 15 (1 płynie) w 2024 r.
Zestawienie owych 36,5 ładunków spotowych po
wytwórcach (2023+2024):
Sabine Pass x14 (7+7); Freeport x6 (4+2); Hackberry x5,5 (4,5+1); Ingleside x3
(2+1); Point Fortin x2 (1+1); Melkøya x2 (1+1); po 1 w latach: 2023 Punta
Europa i Cove Point oraz w 2024 Idku i Calcasieu Pass.
Głównym pośrednikiem/odsprzedającym te ładunki był/jest
Shell.
Tylko 9 (8+1) z tych dostaw zostało dowiezionych
„naszymi” LNGC.
Dlaczego tak się dzieje, że zasadniczo spoty
zakupujemy z pośrednictwem Shell, a nie bezpośrednio u producentów? Tym samym, dlaczego
nie wykorzystujemy wyczarterowanych 4-ch XY Knutsen OAS do odbioru i dowiezienia
tych spotów w form.FOB? Możliwa (łączna) odpowiedź jest tylko jedna!
Wytwórcy przy sprzedażach spotowych, nie
obwarowanych umownymi sankcjami, wolą handlować z potężnymi i światowymi
pośrednikami handlowymi, np. Shell, niż z detalicznym i okazjonalnym kupcem -
drobnym importerem, np. PGNiG-Orlen! I to najlepiej ukazuje mnogość zakupywanych
spotów od Cheniere z pośrednictwem Shell, i to pomimo, że jesteśmy długoterminowym
klientem Cheniere Marketing International! Ale umowa kontraktowa z CMI jest
obwarowana stosownymi sankcjami, pewnie stosownym zabezpieczeniem finansowym i
jest w formule DES! Czyli: ja wytwarzam, sprzedaję i tobie dostarczam w
stosownym czasie do stosownego terminala, a ty masz to odebrać, a nie
odbierając też zapłacisz! Spot w formule FOB i jego sprzedaż/zakup na zasadach
okazjonalno-interwencyjnych, nie ma takich długofalowych zabezpieczeń! Wytwórcy
prościej, łatwiej i bezpieczniej jest taką sprzedaż realizować z pośrednictwem
podmiotu, stale operującym na rynku spotowym.
Ale wśród naszych importowanych spotów - ich
wytwórców, jest 1 wyjątek! To terminal w Hackberry (nie w Lake Charles!) o
nazwie Cameron LNG***.
Wyjątkowość traktowania detalicznego importera
PGNiG-Orlen, przez Sempra Energy właściciela terminala Cameron LNG w
Hackberry, ukazuje historia naszych odbiorów spotów od tego wytwórcy.
Dotychczas (od II-2020 do VIII-2024) odebraliśmy z
Hackberry 12 dostaw.
Ten terminal był 3-cim amerykańskim wytwórcą LNG
sprowadzonego z USA do nas, po Sabine Pass i Cove Point, a przed Freeport,
Ingleside (!), Elba-Savanach oraz Calcasieu Pass.
Pierwsze 6 dostaw spotowych (do X-2022) było z
pośrednictwem handlowym, m.in. przez Total/[99.].
Kolejne 5 z 6-ciu dostaw (tym wyjątkiem był ład. [215.]
współdzielony w Rotterdamem jako 2-ga rata rozładunkowa), od II-2023 do teraz,
zostało odebrane w formule FOB jednostkami przez nas wyczarterowanymi!
Maran
Gas Apollonia [213.]
w II-2023 i [220.] w III-2023 (realizacje raz za razem).
GG
Knutsen OAS [263.]
i LK Knutsen OAS [265.] - obie realizacje w XII-2023.
No i w VIII, jedyna w 2024 roku, realizacja
„naszym” - GG Knutsen OAS [307.]!
Czyli od momentu wyczarterowania metanowców
(krótko- lub długoterminowo), wszystkie odbiory z Hackberry realizowaliśmy tymi
jednostkami bez pośrednictwa odbiorczo-dowozowego.
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
*Przypomnienie szczegółowych wyjaśnień i opisów tej zawikłanej oraz niejasnej dostawy: SM Albatross w kontekście naszych „modeli” biznesowych importu LNG + Dostawa z Calcasieu Pass zrealizowana przez SM Albatross.
** do końca VIII-2023 roku brak dostaw z Calcasieu Pass od Venture Global, można było tolerować za sprawą odbioru „awansem” 13 dostaw w 2022 roku. Ich odbiór nastąpił po najeździe kacapów z rosji na Ukrainę i po zakręceniu kurka na kacapskiej gazrurce. Te odbiory odbyły się w miesiącach V-XII 2022 roku 2-ma wyczarterowanymi przez nas metanowcami (po 6 ładunków): Maran Gas Apollonia/[165.]-[173.]-[181.]-[191.]-[199.]-[206.] i Golar Seal/[171.]-[178.]-[185.]-[190.]-[197.]-[204.] +1 dostawę zrealizował Flex Aurora/[172.] pływający w czarterze Cheniere - usługa dowózki na nieznanej zasadzie.
Na moim blogu jest kilka zdjęć tego gazowca
OdpowiedzUsuńCiekawe co pomiędzy SM Albatross a Murwabem. Spocik z Ingleside na pokładzie GG czy coś od Cheniere z SabinePass? Ale nie wiem czy Hellas Diana lub Lng Endurance wchodzą w rachubę. Na kotwicy jest też Global Sea Spirit, który już u nas bywał
OdpowiedzUsuńHmm, żaden z nich nie dopłynie na 27/28.09.
UsuńLNGSHIPS EMPRESS? Z Cameron?
UsuńPływa w czarterze Shell. Na 99% płynie z Calcasieu Pass (obok Cameron), nie z Hackberry terminal Cameron LNG (1%).
UsuńRaczej nie będzie to przewał jaki był z [292.] w VI-2024 - debiut SM Albatross. Tzn. spot od Venture Global z pośrednictwem Shell zamiast dostawy kontraktowej z Calcasieu Pass!