Ponownie z dostawą spotową od Shell, ale tym razem po
załadunku w Sabine Pass w dn. 02-03.09. Uprzednio w debiucie w poł. VI-2024 był
z dost. [292.], będącą spotem od Shell z…Calcasieu Pass!!!
Dla mniej zorientowanych, ten poprzedni zakup ↑ (*)
przez PGNiG/Orlen, obecnie opiszę klarowniej ↓
Zakupiliśmy ładunek z amerykańskiego Calcasieu Pass - z terminala wytwórczego Venture Global, po rynkowej cenie dostawy spotowej, za pośrednictwem sprzedażowym Shell (+stosowna marża + koszt transportu). Zamiast zakupu w cenie rynkowej dla stałych kontraktów z własnym odbiorem „naszym” wyczarterowanym metanowcem (formuła FOB), w ramach zawartej długoterminowej umowy z Venture Global! Gdyż ów amerykański producent LNG nie realizuje stałych kontraktów, mimo stałej od 2,5 lat produkcji na rynek spotowy! Oczywiście, obecnie od kacapskiej wojny na Ukrainie, ceny rynkowe spotów są wyższe od cen dostaw w ramach umów długoterminowych. Czy potrzeba jaśniej?
W uzasadnianiu tego postępowania, Venture Global prezentuje
stanowisko o mentalność pobliskiego im byłego prezydenta i obecnie kandydata na
ten urząd, jak również zakorzenionej u nas mentalności pisiorskiej. Owe
stanowisko Venture Global, wyrażone w kontekście postępowań arbitrażowych z
wyruchanymi klientami - długoterminowymi kontrahentami, można odszukać w
internecie.
Wśród kilku wyruchany przez Venture Global, poważnych
kontrahentów (m.in.Shell) nierealizowanych transakcji z terminalu Calcasieu
Pass, PGNiG/Orlen jest na samym końcu, z pozycją detalisty!
Podpisanie obu naszych nierealizowanych kontraktów z
Venture Global, swoją obecnością, twarzą i przemową z pauzami, firmował pewien
jegomość (nie Jego Mość i nie Jego Miłość!), którego chęć
spotkania się w Pensylwanii olał inny jegomość! A zdecydować o tym miały kwestie
bezpieczeństwa. Czyżby obawa przed ewentualną rozmową o Venture Global?
NIE…eee!
SM
Albatros w
powtórnym zawinięciu do Świnoujścia - wpłynął 22.09./h0830, dostarczył ładunek
o wartości energetycznej 1055 GWh z Sabine Pass, jako spot od Shell. Wypłynął
23.09./h1125.
Statystycznie:
[312.] / 44 i zarazem 15
spotowa w 2024 / 17 w III kw. (I kw. x11; II kw. x16) / 5 we IX i
ostatnia (?) -
czy w dn. 27-28.09. planow(an)o
odbiór 6-tej we IX i 45-tej w 2024 r.? / 142 wytwórczo z USA / 74 z Sabine
Pass.
Nowość! Biuro Prasowe PGNiG zaczęło (nauczyło się?) rozróżniać odebrane amerykańskie dostawy kontraktowe w ramach umowy długoterminowej, od dostaw spotowych wytworzonych w USA.
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
PS Venture Gator (1-szy z powstającej floty metanowców Venture Global) 10.09. po 18-tu dobach cumowania w okolicy terminalu Plaquemines (od 23.08.) wypłynął na Zat. Meksykańską. Po 8 dobach pływania wte i wewte, 18.09. wpłynął do Calcasieu Pass na załadunek - debiut u siebie. Wypłynął 20.09./h0030 z zanurzeniem 11,8 m. Płynie nieśpiesznie do Europy w swoim debiucie dostawczym. Isle of Grain, Milford Haven, czy któryś terminal niemiecki? ETA 08.10.
Brak jakiejkolwiek awizacji na najbliższy slot 27-28.09.2024 wskazuje, że z dużym prawdopodobieństwem slot pozostanie "nieobsadzony". Czy to jest coś nowego, czy już wcześniej zdarzały się takie sloty bez dostawy?
OdpowiedzUsuńTrudne pytanie. W latach 2022-2024, w każdym z miesięcy o mniejszej od 5 liczbie odbiorów, można doszukiwać się takich sytuacji.
UsuńNatomiast, były 3 sytuacje oficjalnych zapowiedzi dostaw i później braku ich realizacji (nawet po postoju >3 tygodnie na redzie Świnoujścia!). https://www.morskosci.pl/p/2-dostawy-lng-do-swinoujskiego-gazoportu.html - pomiędzy: [170/171.]; [202/203.]; [204/205.].