piątek, 14 czerwca 2024

Dostawa z Calcasieu Pass zrealizowana przez SM Albatross

Ale nie w ramach naszego kontraktu długoterminowego z Venture Global, obowiązującego od 01.01.2023 r. z zerowym saldem odbiorczym! Planowo z tego kontrakciku powinniśmy do końca VI, my wydymani, odebrać 33 dostawy!

Obecna to dostawa spotowa i sprzedażowo od … Shell! Odebrana od Venture Global w formule FOB przez Shell i dostarczona do Terminalu Świnoujście przez SM Albatross pływający w czarterze Shell. Metanowiec identyczny - bliźniaczy do pierwszych 2-ch „naszych”.
W trakcie realizacji tej dostawy, wszystkie 4 „nasze” XY Knutsen OAS z ładunkiem (x3) lub pod balastem (x1) żeglowały po półkuli południowej!

To kto kogo i w jakim zakresie roluje w tych relacjach eksportowo - importowych pomiędzy: Venture Global - producentem, a sprzedawcą - pośrednikiem handlowym Shell i odbiorcą końcowym PGNiG?
Dlaczego owego spotu PGNiG/Orlen nie zakupiło bezpośrednio od Venture Global bez pośrednictwa Shell, oraz nie przywiozło „naszym” metanowcem, które już bywały 6-krotnie w Calcasieu Pass, realizując dowózki innym importerom? W ramach bezpieczeństwa narodowego i dla bezpieczeństwa narodowego!

W ramach tej „specjalnej” dostawy ↑, Terminal Świnoujście przekroczył w cały ogółem imporcie wymiar energetyczny 350 TWh. Nastąpiło to na tyle przed końcem tego rozładunku, że mimo pewnych historycznych oszacowań wielkości kilku dostaw*, z dużym prawdopodobieństwem kWh domykająca 350 TWh była w tym ładunku. Rezerwa wyniosła >80 GWh, a przekroczenie nastąpiło rano 14.06. w dobie terminalowej 13.06.2024 roku.
O tej importowej okoliczności i niuansach owej dostawy oficjalnie nie wspomniano.

Wpłynął: 13.06/h0825. Wypłynął: 14.06./h1115. Dostarczył: 1071 GWh. Dostawa: [292.], dopiero 24 w 2024 r., dopiero 14-ta z Calcasiu Pass (poprzednie 13 w 2022 r.: Golar Seal i Maran Gas Apollonia po 6 + Flex Aurora x1). Nominalnie to powinna być 46-ta (13+33)!

Ta dostawa oraz kolejne dwie płynące (Orion Sea z Freeport - ETA 18.06.; Seapeak Bahrain z Sabine Pass - ETA 22.06.), razem 3 spoty pokazują, że poza planowo 2-ma dostawami w czerwcu od CMI z Sabine Pass ([291.]/06.06. - Dorado LNG; Clean Destiny/2 - ETA 27.06. ), z USA w formie spotów bierzemy co się da! Konsekwencją tego będą kolejne 2 debiuty metanowców.

Wacław Sałaban, czerwiec 2024 roku.

* dotyczy oszacowanych pierwszych 2-ch dostaw rozruchowo-technologicznych, jednej z pominiętą 2-gą ratą rozładunkową w oficjalnych danych [144.], oraz rekordowej z problematycznie dużym wymiarem [31.]!

7 komentarzy:

  1. Na vrsselfimder eygląda to tak jakby Orion Sea pomylił Świnoujście z Sassnitz

    OdpowiedzUsuń
  2. http://metanowce.go.yj.fr/orion.png

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewidentnie kieruje się na Sassnitz.zmiana pilota i chyba zmiennik zaspał albo o nim zapomnieli ???

      Usuń
  3. To są kolejne obsuwy momentu przejęcia pilotów na pokład przy pławie N-1: 18.06. h0000/0400/0800/1100/1200 …
    A jeśli miałby pomylić, to z Mukran, a nie Sassnitz. Do Sassnitz to ewentualnie mogłyby wpłynąć jego …szalupy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bądź co bądź, obcokrajowcy mogliby stwierdzić że sassnitz to jakaś niemieckojęzyczna wersja świnoujścia.mukran brzmi całkiem inaczej🙂 a jeśliby tam się skierowali to by się boleśnie przekonali że jest za mało miejsca. A tak na serio, to dlaczego po prostu nie zwolnili prędkości do minimum albo wręcz zatrzymali na pewien czas tylko robili taką pętelkę ?

      Usuń
    2. Zwolnili do min z zachowaniem zdolności manewrowej - to nie jest reda postojowa. Są to wody terytorialne z intensywnym ruchem jednostek - pewnie wykonywali polecenia kierującego ruchem. Łatwiej jest kręcić kółka niż na kilka h stawać na kotwicę. Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Poza tym jest jeszcze wiele innych uwarunkowań, choćby kwestia wytwarzania prądu.

      Usuń
  4. Dostał polecenie aby zwolnić dlatego że był spory ruch statków w Świnoujściu i były potrzebne holowniki, jestem w Świnoujściu

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,