Metanowiec kl. 174/SHI-01/2022, z zawiłą historią właścicielsko - operatorską: zamawiający/zlecający budowę Global Meridian Holdings Ltd., właściciel Orion Global Transport France, czarterujący Oceonix Services Ltd.
Po załadunku w Freeport w dn. 03-04.06., wypływając
ogłosił w AIS Świnoujście ETA 19.06./h0000. Natomiast nasze oficjalne
źródła dość wcześnie poinformowały ETA 17.06. Po tym pewnie trwały negocjacje
terminu zawinięcia tego spotu oraz korekty ETA: 18.06. h0000→0400→0800→1100→1200. Ostatecznie przekazanie
pilotów nastąpiło o h1200 (tylko ½ doby wcześniej od zapowiedzi w AIS) i nie
było to prosto z marszu - na redzie Sassnitz odbyła się nawrotka metanowca
trwająca ok. 1h.
Wpłynął 18.06./h1440 z typowym dla spotów
niedoładowaniem, dostarczył 984 GWh. Wypłynął 19.06. /h1515. Ogółem [293.]
dostawa; 25-ta w 2024 r. (na koniec I pół. będzie tylko 27, przy 30-tu w
2023); 4-ta spotowa w tym roku (+↓), 128 wytworzona w USA,
historycznie 13-ta z Freeport.
116 różnych metanowców w
Świnoujściu to … 1/6 obecnej
światowej floty! Co 6-ty był w Gazoporcie!
To satysfakcjonujący wynik dla obserwatorów
metanowców.
116 debiutów przy ogółem 293
dostawach - daje statystycznie debiut metanowca co 2,5 dostawy!
Debiuty w poszczególnych latach:
2015-1; 2016-4; 2017-8; 2018-12; 2019÷2021 po 14; 2022-22;
2023-18; 2024-9 +1 dopływa = 117 na koniec połowy 2024 r.
Katarskie 142 dostawy to 30 debiutów = debiut co 4,73
dostawy, inne dost.: 151 w tym 86 debiutów = 1,76 dostaw/debiut.
W tym: wytwórczo z USA 128 w 77 debiutów = 1,66; z Norwegii:
14 dostaw - 5 debiutów = 2,8, od pozostałych: 9 odbiorów - 4 debiuty = 2,25 d/d.
Po poprzedzającej dostawie spotowej dostarczonej (z
Calcasieu Pass) przez SM Albatross/[292.], obecny spot (z
Freeport) zrealizowany przez Orion Sea, prawdopodobnie nie daje łącznie
połowy naszego interwencyjnego oraz intensywnego importu spotowego na przełomie
półroczy, w ramach zastępowania martwego kontraktu z Venture Global. Płyną kolejne
spoty z Sabine Pass, realizowane przez:
- oficjalnie zapowiedziany i debiutujący Seapeak
Bahrain ETA 22.06.,
- jeszcze oficjalnie nie zapowiadany Gaslog
Westminster/3 ETA 11.07. (mimo załadunku w dn. 15-16.06. - nieśpieszna dowózka ma trwać aż 25
dób)
Trwa intensywne ssanie spotów i to nie
realizowanych „naszymi” XY Knutsen OAS, które powstały dla …bezpieczeństwa
narodowego i obecnie pływają po półkuli południowej dla trzecich podmiotów,
dla … bezpieczeństwa narodowego.
Ale I-sze półrocze zakończą i II-gie zainaugurują
regularne dostawy kontraktowe realizowane przez:
- Clean Destiny/2 ETA 27.06., z Sabine Pass od Cheniere
- planowo 11-ta dostawa w I półroczu,
- Al Bahiya/3 ETA 02.07. z Ras Laffan od
QatarEnergy - 12-ta dostawa tegoroczna.
Pomiędzy 3-ma zapowiedzianymi odbiorami ↑ (SB+CD+AB)
i tym jeszcze nie zapowiadanym (GW), a płynącym nieśpiesznie(!), jest
jeszcze 1 wolny termin w terminalu: ok. 06.07.
Aktualizacja 23.06./h0100:
Megara po pośpiesznym załadunku 22.06. (1 doba) w
Sabine Pass, 23.06 tuż po h0000 (CEST) wypłynął do Świnoujścia ETA 07.07. Dziękuję za wypatrzenie!
Taka realizacja odbiorów sugeruje 300-ny w 2-giej połowie VII. Ale będą jeszcze inne równo liczbowe osiągnięcia w imporcie LNG.
Stan: Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, na 21.06. = 67% napełnienia i pewnie przekroczy 70% na przełomie półroczy. Bardzo dużo.
Wacław
Sałaban, czerwiec 2024 roku.
Bardzo ładnie się prezentował na wodzie.
OdpowiedzUsuń