Clean Destiny pływając w stałym czarterze dla Cheniere ponownie był w Świnoujściu. Tym razem realizując dostawę z Sabine Pass w ramach kontraktu z Cheniere Marketing International.
Dwie ostatnie marszruty tego metanowca (w Świnoujściu
stosownie ładunki [288.], [295.]), to dostawy raz za razem do tego samego odbiorcy, z różnych
terminali wytwórczych tego samego eksportera:
Ingleside (02-04.05) > Świnoujście (21-22.05.)
> Sabine Pass (08-09.06.) > Świnoujście (27-28.06.).*
Oba rozładunki odbyły się w pojedynczych dobach
terminalowych. Przy 2-gim zawinięciu wpłynął w nocy 27.06./h0230, wypłynął tuż
po świcie 28.06./h0445. Dostarczył 1046GWh. Uprzednio było 1048.
Nadzieja na sporą dostawę została (ponownie) wykluczona małością zanurzenia po wypłynięciu z Sabine Pass. Niestety, ładunki wysyłane tym LNGC kl. 200 są typowe jak dla kl. 174. Czy to efekt rozliczania wymiaru kontraktu, tj. 1,45 mln ton/rok jako 21 ładunków po ok. 1050 GWh? Szkoda, gdyż możliwy ładunek pod 1200 GWh byłby rekordowym wśród metanowców nie Q-Flex.
Była to [295.] dostawa ogółem, ostatnia w półroczu i dopiero 27-ma w tym roku, oraz 6-ta w VI**. Była to 130 dostawa wytwórczo z USA (64-ta z Sabine Pass), przy 142-ch z Kataru, od innych wytwórców były 23 ładunki.
Proporcje importu
w 1-szym półroczu 2024 roku: w mln
ton / udział w % / w ilości dostaw
Katar:
0,99
48,7 11
wytwórczo USA: 0,98 48,2 15
w tym:
- kontraktowo bezpośrednio od Cheniere
Marketing International = 0,745
= 36,65 11
- spoty z pośrednictwem handlowym nie będące
importem z USA = 0,235 =
11,55 4
wytwórczo Egipt: 0,06 3,1 1
W żadnym sposobie wymiarowania, import LNG z USA nie przeważa nad importem z Kataru w obecnym roku, a pisanie o dominacji amerykańskiego (bo 11 :„15”-tu dostaw!) jest dziennikarskim dyletanctwem!*** Pisać każdy może …, dlatego pisuję.
Pierwsze półrocze 2024 roku z 27-ma odbiorami to
okres chudego importu (30 ład. w
I poł. 2023). Jest to efekt wyrolowania nas przez amerykańskie Venture
Global - 2 nie realizowane kontrakty w formule FOB. Brakujące min 11 dostaw
tylko w części zrekompensowali dwaj inni stali dostawcy w formule DES, oraz
zakup 5-ciu interwencyjnych spotów od pośredników handlowych:
- typ. powinno być: 9 z Ras Laffan, 10-11
od Cheniere, 11 z Calcasieu Pass/Venture Global = 30-31.
- było: 11 z Ras Laffan, 11 od Cheniere, 0 (ZERO) z Calcasieu Pass/Venture
Global + 5
spotów = 27.
Płyną kolejne 2 spoty - oba odbiory na początku
VII.
Stan napełnienia: Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, w dniu 28.06. = 71%! Bardzo dużo!
Wacław Sałaban, koniec czerwca 2024 roku.
* Tak od 1,5 roku powinny pływać „nasze” XY Knutsen OAS pomiędzy
Calcasieu Pass > < Świnoujście. Nie pływają! Kontrakt(y) z Venture Global
nie funkcjonuje(ą).
** VI-2024 to 11-ty miesiąc w historii Terminalu Świnoujście z 6-ma
odbiorami: II/VI-VII/X-2022; II/VI-VII/IX-X/XII-2023, ale rekordowym jest
XII-2022 z 7-ma dostawami.
*** inny przykład MANIPULACJI informacją:
Biuro Prasowe PGNiG poinformowało - [cytat: „To
27. ładunek odebrany w polskim gazoporcie w tym roku.”],
natomiast portalik kopiuj/wklej powielił - [cytat:
„To już 27. ładunek odebrany w polskim gazoporcie w tym roku.”] -
zawsze to 4 znaki więcej w dziennikarskiej wierszówce!
Również stwierdzenie Biura Prasowego PGNiG - [cytat:
„Gazowiec Clean Destiny dostarczył z USA około 80 tys. ton LNG.”] jest
manipulacją. Jeśli 80 tys. ton LNG ma wartość energetyczną 1046 GWh
(oficjalna wielkość rozładunkowa), to owe LNG jest …szambem, gdyż wtedy1 m3
LNG ważyłby 0,51 tony! Już „0,45” byłoby zatrważające! Może i zawinął z 80-ma
tys. ton, ale dostarczył czyli rozładował max 68 tys. ton. Metanowce nie
rozładowuje się do dna jak węglowce! Bo … .
Panie Wacławie, przecież napisano "około" po prostu mają duże "około" 😁
OdpowiedzUsuń2 + 2 = około 3, a 2 x 2 = około 5, czyli 2 + 2 ≠ 2 x 2
UsuńAkurat tutaj bym się nie zgodził bo 2+2 oraz 2x2 są jednocześnie około 3 i zarazem około 5 . Około może być przecież w górę lub w dół. Jeśli Clean Destiny faktycznie miał w zbiornikach 80 tys ton , a rozładował 68 tys to gdy uzli stwierdzenia " około 80 tys." To wyszłoby że samo "około" to 12 tys. A jakby napisano że jednostka dostarczyła około 60 tys. ton to już "tylko" 8 tys. No ale oni musieli około zrobić do góry bo przecież o wiele lepiej wygląda 80 tys. ton niż 60 tys. ton. Różnica aż 20 tys
UsuńW tym przypadku (i od zawsze w komunikatach BP PGNiG), istotą jest nierozróżnianie ładowności metanowca od wielkości jego typowego rozładunku. Metanowce nie rozładowuje się do dna. A w przyjętym zaokrąglaniu właściwym wymiarem jest „70”, a nie „60”! Istotą „około”, poza zasadami rachunkowymi, jest … LOGIKA.
UsuńNo tak. trudno się nie zgodzić że 70 jest najbliżej 68 i wtedy napisanie "około 70" można traktować jako 68 faktycznie, posłużyłem się przykładem 60 ponieważ rozbieżność między 80 a 68 i rozbieżność między 60 a 68 się aż tak znacznie nie różnią jak 70 do 68 i 80 do 68 a chodziło mi o zasadę góra/dół w zaokrąglaniu że bliżej od 68 do 60 w dół niż od 68 do 80 w górę. Moim zdaniem skoro operator gazoportu podaje do publicznej wiadomości wielkość rozładunku danej jednostki zwiarowaną w Gwh to ex-pgnig który ten gaz odbiera za pośrednictwem gazoportu i sam swoim kontrahentom fakturuje w kWh powinien posługiwać się wymiarem energetycznym a nie tonażowym i mieliby problem z głowy z przeliczaniem
UsuńAby pisujący komunikaty w Biurze Prasowym PGNiG operował wielkościami faktycznego rozładunku to:
Usuń- powinien wiedzieć kto i gdzie publikuje owe dane (Gaz-System/Terminal LNG - nie PGNiG),
- znać i rozumieć wymiar w GWh, a nie w mln ton v m3LNG, ostatnio odstąpił od wymiarowania w mld kubików g.zm. przed/po regazyfikacji i …dobrze! To też trzeba rozumieć oraz znać poufny przelicznik wymiaru traconej raty w procesie regazyfikacji,
- odczekać do zakończenia ostatniej doby terminalowej z rozładunkiem oraz do publikacji danych ok. h1000.
- łatwiej jest pobrać dane załadunkowe metanowca na wejściu z informacji portowych, zawsze istotnie większej o wielkości rozładunkowej. O tym też trzeba wiedzieć.
Ale uwaga, bywały komunikaty bardzo precyzyjne, nie tylko Gaz-System/Terminal LNG, też BP PGNiG (rzadko).
Megara to na pewno spot? A nie kontraktowe CMI?
OdpowiedzUsuńMegara pływa w czarterze Shell. Spoty Shell są rozładowywane z marszu. Spoty Centrica często oczekują na rozładunek.
Usuń