wtorek, 25 czerwca 2024

Fraiha ponownie - raz za razem - wte i wewte dookoła Afryki!

Od dłuższego czasu nie publikuję wpisów zapowiadających kolejne zawinięcie kolejnego Q-Flex. Ale czekam na możliwość zapowiedzi debiutu ostatniego z 31. - Al Thumama. Ostatnio również nie zamieszczałem wpisów zapowiadających debiuty innych metanowców (nieszczególnych!) realizujących okazjonalne spoty, ograniczając się wyłącznie do wpisu podsumowującego dostawę. Ale tym razem robię wyjątek i to dotyczący Q-Flex. Powód(ody) w treści wpisu.

Po kolejnej ok. miesięcznej przerwie, 24.06./h2130 wyekspediowano z Ras Laffan następny ładunek do Świnoujścia - wypłynął Fraiha. Poprzednie dwie dostawy wypływały:
                        27.05.h0900 - Al Bahiya dopływa z [296.] ETA 02.07. - jedyna w VII.
                        25.04.h1100 - Al Aamriya z [290.] / 01.06. - jedyna w VI.
Jeszcze wcześniejsze tegoroczne dostawy, wszystkie z opływaniem Afryki, z uwagi na zagęszczenie ich realizacji do Świnoujścia, łącznie aż 9 w miesiącach II-V, wypływały nawet w odstępie tylko 6-ciu dób!

Fraiha wypływając z Ras Laffan (24.06./h2130) ogłosił w AIS zdecydowanie nieśpieszny, ale nie przypadkowy ETA 01.08./h0400. Pokrywający się z terminalowym pocz. VIII, tj. 01.08. o h0600 CEST. A mógłby zawinąć w końcu VII(?)! Ciekawe, czy VIII będzie kolejnym miesiącem z 1-ną tylko dostawą katarską po VI i VII?

Kształt pawęży jednoznacznie wskazuje rodzimą stocznię (VIII-2008).

Fraiha przypłynie do Gazoportu po raz 3-ci, po późnym debiucie 27.05.2023 roku.
Teraz realizuje dowózkę raz za razem oraz wte i wewte dookoła Afryki!
Daty tych okrężnych podróży raz za razem:
Ras Laffan  - wypłynięcie: 12.04./h0200
                                                w 34 doby
Świnoujście - rozładunek: 16.05./h0835 - 17.05./h2235
                        ↓ powrót po 69 dobach okrężnej podróży
Ras Laffan  - 20.06./h0430 - 24.06./h2130 - pobyt na redzie i z załadunkiem
                                                w 37 dób - nieśpiesznie
Świnoujście - ETA 01.08./h0400
                        ↓ rokowanie: powrót po ok. 72 dobach okrężnej podróży
Ras Laffan  - ok. 04.09.        

Powyższe zestawienie jednoznacznie wskazuje, że Q-Flex pływający promowo - na uwięzi: Ras Laffan >< Świnoujście może zrealizować w roku max 5 podróży okrężnych po 70 dób i to z bardzo intensywną logistyką! Przy założeniu 4,5 dowózek w roku, do obsługi 18 dostaw rocznie do Świnoujścia, łączna stała zajętość Q-Flex na tym kierunku eksportu/ obsługi dotyczy 4-ch Q-Flex.
Opisywane wyekspediowanie Fraiha na Bałtyk jest 41-szą tegoroczną i dookoła Afryki realizacją dostawy przez Q-Flex do Europy. W tym 12-tą do Polski. Rekordowa ilość dostaw jest do Włoch - Rovigo: min 24 + płyną jeszcze 2 dostawy do Gibraltaru bez określenia portu docelowego. Pozostałe - TYLKO 3; do Zeebrugge i Fos-sur Mer (x2). W VI-2024 roku intensywność realizacji dostaw katarskich przez Q-Flex do Europy zmalała.

Pozostałe ciekawe ujęcia statystyczne 144-tej katarskiej dostawy w odniesieniu do Term.Świnoujście:
[uprzedzam nieprofesjonalne stwierdzenia, fałszywe lub przekłamane informowanie, podpowiadam oficjalny źródłom i to na > 5 tygodni przed zawinięciem, np. Biuru Prasowemu PGNiG oraz powielaczowym portalikom z mentalnością: kopiuj/wklej + użyj sensacyjnego tytułu!]

- będzie 13-tą dostawą katarską w 2024 r. i zarazem 1-szą dostarczoną przez Q-Flex, który już w tym roku był w Gazoporcie. Są tacy, dla których to istotne przypomnienia lub ważne zwrócenie uwagi ↑↓.

- zarazem to 3-cia dostawa podrząd realizowana przez Q-Flex zawijający historycznie po raz 3-ci.

- trwa seria kolejnych dostaw realizowanych przez Q-Flex/DSME - 5-ty taki ładunek podrząd, po czym średnia wielkość dostawy katarskiej istotnie oscyluje (ale czasowo!) poniżej 1400 GWh.
Od 2022 roku dostawy realizowane przez pojemne Q-Flex/SHI są sporadyczne, tym samym ładunki o wym. energetycznym >= 1420 GWh są rzadkością (1-2 w roku).  

- 144-ta dostawa z Ras Laffan domyka i przekracza stosowne wymiary całego importu z Kataru:
  > 30 mln m3 LNG  - przekroczy już w początkowej części rozładunku (dość precyzyjne wyliczenie),
  > 200 TWh             - nastąpi to po 1/4 rozładunku (precyzyjne wyliczenie),
  > 13 mln ton LNG - na sam koniec rozładunku i jest to ew. najbardziej…niedoszacowana wielkość!

- niestety, przy proporcji ilości dostaw Katar - inni 143:156,
                                  300-na dostawa w Terminalu Świnoujście nie będzie z Kataru!

- również, zapowiadana dowózka przez Fraiha, raczej nie będzie(?) dostawą inaugurującą 4-tą setkę.

Wacław Sałaban, koniec czerwca 2024 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,