03.06.2024 roku International Group of Liquefied Natural Gas Importers - GIIGNL opublikowała raport roczny 2024 - za rok 2023 [https://giignl.org/giignl-releases-2024-annual-report/]. Poniżej zamieściłem dane subiektywnie istotne. Zainteresowani mogą pozyskać z Raportu wiele innych informacji. Polecam.
W 2023 roku światowy import LNG przekroczył symboliczny wymiar i wyniósł 401 mln ton, w tym 121 (30%) zaimportowała Europa, natomiast obrót dostawami spotowymi wyniósł aż 141 mln ton (35%). Przy globalnej zdolność skraplania 481 mln ton/rok osiągniętej w 2023 roku.
Udział w światowym handlu miało ok. 48 (cytat i wątpliwość!) krajów importujących i 20 eksportujących - pojedyncze kraje występowały w obu rolach. Nie wiem jak w metodologii wyliczeń rozliczano wielokrotne pośrednictwo handlowe i kolejne reeksporty.
Głowni światowi importerzy w mln ton (%):
1. Chiny 70,8 (17,6)
2.
Japonia 66,1 (16,5)
3.
Południowa Korea 45,2 (11,3)
4. Indie 22,0 (5,5)
5. Francja 21,8
(5,4)
6. Tajwan 20,2 (5,0)
7. Hiszpania 16,8
(4,2)
8. Niderlandy 16,3
(4,1)
9. Wielka
Brytania 14,5 (3,6)
10. Włochy 11,8 (3,0)
11. Tajlandia 11,6 (2,9)
12. Turcja 10,1 (2,5) - Turcja nie jest krajem europejskim!*
13. Belgia 8,3 (2,1)
14. Pakistan 7,1
(1,8)
15. Kuwejt 6,1
(1,5)
16. Bangladesz 5,2
(1,3)
17. Niemcy 5,1
(1,3) - debiut!
18. Singapur 4,8 (1,2)
19. Polska 4,6
(1,2) - 8-my
importer w Europie spośród 16-tu.
20. Indonesia 4,2
(1,0)
21. Portugalia 3,5
(0,9)
22. Malezja 2,6
(0,6)
23. Chile 2,5
(0,6) - 1-szy importer
w Amerykach.
24- Litwa 2,1 (0,5)
-24. Grecja 2,1 (0,5)
26. Chorwacja 2,0
(0,5)
… dalej to detaliczni kupcy bananów! **
Głowni eksporterzy w mln ton (%):
1.
USA 84,5
(21,1) - wzrost od 2022 r. o 8,9
(11,8)***
2. Australia 79,6
(19,8)
3.
Katar 78,2
(19,5)
4. rosja - kacapy 31,4 (7,8)
5. Malezja 26,8 (6,7)
… + inni ↓ nasi dotychczasowi dostawcy:
7. Nigeria 13,0 (3,2)
11. Trynidad-Tobago 7,7 (1,9)
14. Norwegia 4,4
(1,1) - precyzyjnie
porównywalne z naszym łączny importem Katar+USA!****
17. Egipt 3,6 (0,9)
18. Gwinea Równikowa 2,8 (0,7)
Na koniec 2023 r. światowa flota metanowców liczyła
772 jednostki. Wraz z 51 jednostkami FSRU i 79 „drobnicowymi” (53 bunkierki +
26 małych LNGC o poj. =< 30 tys. kubików).
W 2023 r. dostarczono łącznie 41 metanowców, przy
35-ciu w 2022 r, a w 2024 r. zaplanowano dostawę 89 zamówionych jednostek (2x FSRU i 6 „drobnicy”).
No to licząc: (772-79)+(~89-6) = ~776 jednostek LNGC+FSRU na koniec 2024 r. W tym czasie liczba „naszych” osiągnie … aż 8 sztuk, tj. >1% floty światowej!!! Oczywiście dla … bezpieczeństwa narodowego!
Wacław Sałaban, czerwiec 2024 roku.
* pomimo, że jeden z terminali tureckich - Marmara Ereğlisi, jest w
europejskiej części Turcji.
** piszący generalnie gardzi owocami, poza bananami - dojrzałymi, czyli …
tanimi. Co innego z warzywami!
*** przyczynił się do tego terminal Calcasieu Pass Venture Global, który
mimo braku oficjalnych odbiorów produkował i produkuje pełną mocą, oraz
eksportuje w formie dostaw spotowych - nie realizując dostaw kontraktowych!
**** a była tylko 1-na dostawa z Melkøya, do dzisiaj
przez Biuro Prasowe PGNiG traktowana jako import z USA!!! Dotyczy dostawy [210.]. GIIGNL
nie ma z tym żadnych wątpliwości: Raport str.12, środkowa część tabeli, 9-ty
wiersz, 8-ma kolumna.
To podnosi moje zaufanie (mimo „48” ↑ na początku) do
Raportu GIIGNL - nie korzystają z danych PGNiG lub je weryfikują!
A tu taka ciekawostka
OdpowiedzUsuńhttps://www.wnp.pl/gazownictwo/polska-ma-z-nimi-na-pienku-nam-lng-nie-dostarczaja-ale-wysla-go-na-ukraine,845386.html
Nie darzę zaufaniem to ... "źródło"! Za nieścisłości i przeinaczanie faktów.
Usuń