niedziela, 9 czerwca 2024

Nasza pozycja w światowym handlu LNG w 2023 roku

03.06.2024 roku International Group of Liquefied Natural Gas Importers - GIIGNL opublikowała raport roczny 2024 - za rok 2023 [https://giignl.org/giignl-releases-2024-annual-report/]. Poniżej zamieściłem dane subiektywnie istotne. Zainteresowani mogą pozyskać z Raportu wiele innych informacji. Polecam.

W 2023 roku światowy import LNG przekroczył symboliczny wymiar i wyniósł 401 mln ton, w tym 121 (30%) zaimportowała Europa, natomiast obrót dostawami spotowymi wyniósł aż 141 mln ton (35%). Przy globalnej zdolność skraplania 481 mln ton/rok osiągniętej w 2023 roku.

Udział w światowym handlu miało ok. 48 (cytat i wątpliwość!) krajów importujących i 20 eksportujących - pojedyncze kraje występowały w obu rolach. Nie wiem jak w metodologii wyliczeń rozliczano wielokrotne pośrednictwo handlowe i kolejne reeksporty.

Głowni światowi importerzy w mln ton (%):

1. Chiny                                 70,8 (17,6)
2. Japonia                              66,1 (16,5)
3. Południowa Korea            45,2 (11,3)
4. Indie                                    22,0   (5,5)
5.         Francja                        21,8   (5,4)
6. Tajwan                                 20,2   (5,0)
7.         Hiszpania                    16,8   (4,2)
8.         Niderlandy                   16,3   (4,1)
9.         Wielka Brytania           14,5   (3,6)
10.       Włochy                        11,8   (3,0)
11. Tajlandia                            11,6   (2,9)
12. Turcja                                10,1   (2,5) - Turcja nie jest krajem europejskim!*
13.       Belgia                            8,3   (2,1)
14. Pakistan                              7,1   (1,8)
15. Kuwejt                                 6,1   (1,5)
16. Bangladesz                         5,2   (1,3)
17.       Niemcy                            5,1   (1,3) - debiut!
18. Singapur                             4,8   (1,2)
19.       Polska                          4,6   (1,2) - 8-my importer w Europie spośród 16-tu.
20. Indonesia                            4,2   (1,0)
21.       Portugalia                     3,5   (0,9)
22. Malezja                               2,6   (0,6)
23.                   Chile                 2,5   (0,6) - 1-szy importer w Amerykach.
24-       Litwa                            2,1   (0,5)
-24.      Grecja                           2,1   (0,5)
26.       Chorwacja                     2,0   (0,5)
dalej to detaliczni kupcy bananów! **

Głowni eksporterzy w mln ton (%):

1. USA                                    84,5 (21,1) - wzrost od 2022 r. o 8,9 (11,8)***
2. Australia                              79,6 (19,8)
3. Katar                                  78,2 (19,5)
4. rosja - kacapy                     31,4   (7,8)
5. Malezja                               26,8   (6,7)
… + inni ↓ nasi dotychczasowi dostawcy:
7.   Nigeria                             13,0   (3,2)
11. Trynidad-Tobago              7,7   (1,9)
14. Norwegia                           4,4   (1,1) - precyzyjnie porównywalne z naszym łączny importem Katar+USA!****
17. Egipt                                  3,6   (0,9)
18. Gwinea Równikowa         2,8   (0,7)

Na koniec 2023 r. światowa flota metanowców liczyła 772 jednostki. Wraz z 51 jednostkami FSRU i 79 „drobnicowymi” (53 bunkierki + 26 małych LNGC o poj. =< 30 tys. kubików).
W 2023 r. dostarczono łącznie 41 metanowców, przy 35-ciu w 2022 r, a w 2024 r. zaplanowano ​​dostawę 89 zamówionych jednostek (2x FSRU i 6 „drobnicy”).

No to licząc: (772-79)+(~89-6) = ~776 jednostek LNGC+FSRU na koniec 2024 r. W tym czasie liczba „naszych” osiągnie … aż 8 sztuk, tj. >1% floty światowej!!! Oczywiście dla … bezpieczeństwa narodowego!

Wacław Sałaban, czerwiec 2024 roku.

* pomimo, że jeden z terminali tureckich - Marmara Ereğlisi, jest w europejskiej części Turcji.
** piszący generalnie gardzi owocami, poza bananami - dojrzałymi, czyli … tanimi. Co innego z warzywami!
*** przyczynił się do tego terminal Calcasieu Pass Venture Global, który mimo braku oficjalnych odbiorów produkował i produkuje pełną mocą, oraz eksportuje w formie dostaw spotowych - nie realizując dostaw kontraktowych!
**** a była tylko 1-na dostawa z Melkøya, do dzisiaj przez Biuro Prasowe PGNiG traktowana jako import z USA!!! Dotyczy dostawy [210.]. GIIGNL nie ma z tym żadnych wątpliwości: Raport str.12, środkowa część tabeli, 9-ty wiersz, 8-ma kolumna.
To podnosi moje zaufanie (mimo „48” ↑ na początku) do Raportu GIIGNL - nie korzystają z danych PGNiG lub je weryfikują!

2 komentarze:

  1. A tu taka ciekawostka

    https://www.wnp.pl/gazownictwo/polska-ma-z-nimi-na-pienku-nam-lng-nie-dostarczaja-ale-wysla-go-na-ukraine,845386.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie darzę zaufaniem to ... "źródło"! Za nieścisłości i przeinaczanie faktów.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,