Połowa roku zastanie 3 „nasze”* metanowce na dopłynięciach (są na ostatniej prostej) do portów; rozładunkowego i załadunkowych (2). A 4-ty dopiero co wypłynął po rozładunku w końcu VI. Trzy z nich dopłyną(ł) do terminali przeznaczenia po długich 2-oceanicznych marszrutach, po południowej półkuli [szczegóły].
W tym czasie trwa intensywna zwózka dostaw
spotowych (5
w miesiąc: 13.06.-12.07.!) z terminali wytwórczych USA do Terminala
Świnoujście, ale realizowana obcymi jednostkami. Dlaczego „nasze” nie realizują
tych dowózek? Odpowiedź jest dość oczywista: dla wytwórców i eksporterów
sprzedających LNG na rynku spotowym, Orlen jest NIKIM OBAJTKIEM i jako
klient może importować wyłącznie z pośrednictwem handlowym uznanych graczy na
światowym rynku, np. Shell, Centrica! Owi gracze do rozwózki sprzedawanych spotów
zatrudniają metanowce przez nich wyczarterowane!
Wyczarterowanie LNGC dla … bezpieczeństwa
narodowego, uzasadniano wykorzystaniem ich do:
- zasadniczo własnej obsługi jedynych 2-ch
kontraktów w formule FOB (1,5+4 mln ton/rok), zawartych z tym samym
podmiotem, tj. z Venture Global. To uzasadnienie zostało wyrolowane trwającą
od 1,5 roku martwotą obu kontraktów!
- własnej obsługi sporadycznych/okazjonalnych
dostaw spotowych, zakupywanych bez pośrednictwa handlowego (zaprzecza temu
jednoznacznie poprzedzający akapit↑).
Było jeszcze 3-cie uzasadnienie (bez komentarza):
- możliwość kompleksowego realizowania …reeksportu
LNG, z własną …dowózką podmiotom 3-cim!
Dość szybko okazało się, że nawet początkowe
uzasadnienie jest … miałkie.
Wacław Sałaban, koniec czerwca 2024 roku.
* zaczynam mieć wątpliwości, co do określenia „nasze”, w odniesieniu do naszości
trwającego czarterowania(?):
- żaden z 4-ch „naszych” od 2-giej połowy XII-2023
roku nie był w Świnoujściu i na Bałtyku.
- 2 z nich jeszcze nie debiutowały w Świnoujściu i
na Bałtyku. Nawet Morza Północnego nie poznały.
- od początku 2024 roku ich marszruty są …
ekscytujące! Nie, żaden jeszcze nie był na załadunku w Australii!
- proporcja zawinięć przy 30-tu zrealizowanych dowózkach:
Świnoujście (+ew. Kłajpeda x0) - inne terminale 8:22.
Czy na pewno, od przełomu lat 2023/2024, są one w
naszym zarządzie operacyjnej i do naszej dyspozycji?
Mała ciekawostka. Hoegh Gandria - ex. Golar Seal czyli nasz dobrze znany "koleżka" z 2022 roku. , zmierza sobie właśnie do ... Ras Laffan
OdpowiedzUsuńDziękuję za info. HG (ex-GS) nie jest wśród obserwowanych przeze mnie.
Usuń