W trakcie 3-ch kwartałów 2024 roku odebraliśmy
ogółem 44 dostawy. Kolejno: I kw. x11 (3+4+4); II kw. x16 (5+5+6); III
kw. x17 (6+6+5). W rekordowy 2023 roku, na koniec IX było 45 odbiorów.
Odebraliśmy 14 dostaw od QatarEnergy, 15
od Cheniere Marketing International, 15 spotowych (w tym 3 nie
wyprodukowane w USA), oraz min 16 nie
zostało odebranych od Venture Global.
Do końca roku, w IV kw. odbierzemy (aktualizacja 03.10./h2345):
- 4 ładunki z Ras Laffan*: 2 w X (płyną:
Murwab/2 ETA 01.10. i Al Sahla/2 ETA 23.10.) oraz
po x1 w XI (płynie: Messaimer/4 ETA 01.11.) i w XII,
-
5
ładunków z Ras Laffan*: po 2 w X (płyną: Murwab/2 ETA 01.10. i Al
Sahla/2 ETA 23.10.) i w XI (płyną: Messaimer/4 ETA 01.11. i Al
Safliya/3 ETA 11.11.) oraz 1 w XII,
- 6 z Sabine Pass v Ingleside, tzn. po 2 w
miesiącu (płynie Global Sea Spirit ETA 06.10.),
- może 6-7 dostaw spotowych (płynie** Diamond
Gas Crystal z Hackberry*** ETA 12.10.) w zastępstwie kontraktów z Venture
Global. Co da na koniec roku 21-22 spoty, rekompensujące brak 22-ch ład.
z terminala Calcasieu
Pass w ramach kontraktu na 1,5 mln ton/rok. Nie realizowanego od 01.01.2023 r.
Kontrakt z Venture Global na 4 mln t/r z terminala
Plaquemines pomijam w tym rachunku. W połowie 2024 roku minął kolejny termin
jego uruchomienia.
Ostatnie uzupełniające obserwacje związane z poczynaniami Venture Global:
Celsius
Canberra po 2-ch kolejnych
realizacjach (raz za razem) dowózek do Świnoujścia [299.] + [306.],
obie z Sabine Pass, będąc w czarterze Cheniere (!), popłynął na załadunek do … Calcasieu
Pass - Venture Global! Skąd po załadunku w dniach 09-10.09. i
sygnalizując w AIS port docelowy: „WAITING FOR ORDERS ETA 24.09./h0000”, popłynął
w kierunku Europy.
Przypomnę: Terminal Świnoujście ma wolne „okno”
rozładunkowe z terminie 26-28.09. Od początku obserwowałem tę nietypową, ale ewentualnie
nie wyjątkową realizację dostawy. W VI-2022 roku Flex Aurora pływając
w czarterze Cheniere dostarczył do Świnoujścia [172.], tj. 3-ci ładunek
z … Calcasieu Pass! Był to debiut tej jednostki w Świnoujściu. W owym czasie,
podobno awansem dokonywaliśmy odbiorów dostaw (w formule FOB) w ramach
kontraktu z Venture Global, który miał zacząć obowiązywać od 01.01.2023
roku. Był to również początek okresu naszego wyczarterowania 2-ch metanowców - Maran
Gas Apollonia i Golar Seal, które ostatecznie dowiozły po 6 ładunków
od Venture Global do Świnoujścia w okresie V-XII 2022 r. Te 12 dostaw w
formule FOB, uzupełniała owa dowózka Flex Aurora. W jakiej była formule -
FOB, czy DES? Nie wiadomo. Później ten LNGC 2-krotnie zrealizował do nas kontraktowe
dostawy od Cheniere Marketing International z Sabine Pass: [221.] i [261.].
Wracając do zasadniczej kwestii, ostatecznie Celsius
Canberra zawinął z dostawą do niemieckiego terminala w Wilhelmshaven/FSRU Hoegh
Esperanza w dn.26.09. Nie jest to odosobniony przypadek dostawy z Calcasieu
Pass do któregoś niemieckiego terminala, ale nie dysponuję szczegółowymi danymi
kilkudziesięciu poprzednich takich dost. z puli długoterminowych kontraktów, z
wyruchanymi kontrahentami tych martwych umów.
Nieprzypadkowo Celsius Canberra do końca nie
pochwalił się w AIS portem docelowym! Przez ost. dwie doby pływał wte i wewte
po akwenie pobliskim trzem terminalom: Eemshaven, Wilhelmshaven i Brunsbuttel.
Qogir 23.09.opuścił terminal Plaquemines Venture Global dokładnie po miesiącu asystowania w jego technologicznym uruchamianiu za pomocą norweskiego LNG. Wg. zanurzenia (10,6 m) po niepełnym rozładunku popłynął na odległą redę Freeport, gdzie kotwiczy od 24/25.09.
Venture
Gator (174/SHI-06/2024)
18.09. wpłynął do Calcasieu Pass na 1-szy komercyjny załadunek oraz
debiut u siebie! Wypłynął 20.09./h0030 z zanurzeniem 11,8 m. Płynie nieśpiesznie do Europy w swoim debiucie dostawczym ETA 08.10.
Venture
Bayou (174/SHI-08/2024)
to 2-gi z floty metanowców Venture Global, po swoim 1-szym komercyjnym
załadunku w Calcasieu Pass w dn. 19-22.09., wypłynął 23.09./h0000 i również
płynie do Europy ETA 07.10.
Prawdopodobnie będą to pierwsze dwie realizacje dostaw
w formule FOB przez Venture Global. Metanowce wypłynęły w odstępie 3
dób, ale ETA mają zbliżone 07/08.10. To który będzie 1-szym realizatorem? Oba metanowce
płyną do Niemiec.
To cieszy, gdyż może „nasze” XY Knutsen OAS,
tzn. przez nas wyczarterowane metanowce, nie będą z naszej puli
nierealizowanych kontraktów z Venture Global rozwozić dostaw spotowych z
Calcasieu Pass do innych importerów! [poz.
06; 08; 16; 20; 23; 24]
Działo się to do końca IV 2024 r. i dla … bezpieczeństwa narodowego! W końcu, terminal tych załadunków
był zgodny z zamierzeniami czarteru tych metanowców dla … bezpieczeństwa narodowego!
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
* Będą to 146÷149150 dostawa katarska.
Pierwsze 34 z nich już płyną.
Kilka ciekawostek obserwacyjnych związanych z tegoroczną
logistyką Q-Flex do Świnoujścia:
- 1718 z 18-tu tegorocznych dostaw z Ras Laffan,
zrealizowało/realizuje 1617 różnych
Q-Flex. Jedynie dotychczas Fraiha był 2-krotnie w tym roku. Jeśli 1819-tą dowiezie kolejny inny, to będzie rekord w
ilości unikalnych Q-Flex (1718 na 1819) w danym roku. Obecnie
rekordowym jestbył rok 2021 z 17-ma na 19
realizacji. 2024-ty już ma
proporcję 17 różnych na 18-cie.
- od zawinięcia Al Nuaman (po raz 10) ze
140-tym ładunkiem katarskim (V-2024), kolejne 9 (był błąd - miało być „8”, czyli obecnie jest
właściwa liczba!) realizacji
dokonały/dokonują Q-Flex dotychczas rzadko odwiedzające Świnoujście, tzn. były
lub będą po raz 2/3/4 i był 1 debiut (ostatni).
- płynący Messaimer/4 (ETA 01.11.) ze 148-mą
dost. katarską dla Świnoujścia, wypłynął z Ras Laffan 25.09. jako 55-ta w tym
roku dowózka LNG do Europy przez Q-Flex i wokół Afryki, w wyniku rebelii Huti oraz bezużyteczności
Kanał Sueskiego.
Dla Egiptu wymiarem tego jest utrata … 110 opłat
kanałowych!
- tych 55 dowózek (do: Rovigo x36, Świnoujścia x16,
Fos-sur-Mer x2, Zeebrugge x1) zrealizowało 30 jednostek Q-Flex - jeszcze tylko Al
Khattiya nie okrążał Afryki w tym roku!
Płynąca 149-ta dostawa z Kataru (Al
Safliya) będzie 18-tą w tym roku i to przed połową listopada! Czy
będzie ostatnią w 2024 roku? Wątpię! - Od VI-2016 nie było miesiąca bez
dostawy katarskiej! Ale przy założeniu, że rok 2024 w realizacji obu
kontraktów katarskich powinien być typowo 1-szym w 3-leciu rozliczeniowym (18+18+19
ładunków przez 3 lata → tabela),
tzn. 55 ładunków w 36 miesięcy = 5,0 mln ton w 3 lata. Od początku 2018 r. to
jest obserwacyjnie faktyczny wymiar obu kontraktów z QatarEnergy. Obecnie trwa
7-my rok takowego wymiaru.
Natomiast
z uwagi na trwałe (2-gi rok!) rolowanie nas przez Venture Global, może też być 19-ta
dostawa w tym roku. Otwarcie 3-lecia 19-toma ładunkami! Tym samym „150-ka”
dotrze w XII-2024 roku.
** Ta zapowiedź ZMPSiŚ ukazała się dzisiaj wieczorem (26.09.). Dobę wcześniej w AIS była inna informacja. ↓
(przerywana, czerwona linia ↑↓ to …bezmyślny dodatek - „udogodnienie” systemu VesselFinder)
Natomiast zmiana kursu ↑: Daleki Wschód - Korea
Południowa - Incheon → Europa - Polska - Świnoujście przez Diamond Gas
Crystal nastąpiła 25.09. ok. h0950 CEST, po minięciu Dominiki i Martyniki,
oraz po wypłynięciu na Atlantyk.
Od decyzji o zmianie zasadniczego kursu, do zaniku sygnału
AIS (h1700 CEST), czyli przez ok. 7h, na mostku nie skorygowano zapisu w
nadajniku AIS. Prawdopodobny czas pokładowy/statkowy/okrętowy to: UTC/GMT-4.
*** Niedawno napisałem: „Wyjątkowość
traktowania detalicznego importera PGNiG-Orlen, przez Sempra Energy właściciela
terminala Cameron LNG w Hackberry, …” i teraz nastąpiło
jakby zaprzeczenie tego. Nie, wręcz przeciwnie, jest to potwierdzenie, że w kontekście
wyruchania nas przez Venture Global …zasysamy co się da!
Na redzie Sabine kotwiczy Aristarchos, czyżby zawitał do nas z ładunkiem w okolicach 17.10 ?
OdpowiedzUsuńDo Europy na ok. 17.10. z Sabine Pass płyną Celsius Carolina (ew. debiut u nas) i Global Sealine, oba w czarterze Cheniere.
UsuńNo to pozostał już tylko Aristarchos z ew. ETA 18.10.
UsuńNo to oby to był ten debiucik bo inaczej średnia nam zacznie spadać. Jak uruchomią fsru to znowu będą same debiuty ale nie w Polsce tylko przy fsru. Już mam zagwostkę jak to numerować i czy wogóle wprowadzać drugą numerację debiutu. Zakresy już Pan widział na metanowce.go dla zestawień debiutów i dostaw? Pytam bo się zastanawiam czy interwały po 100 nie są za duże. Może lepiej po 50 dać. Jakie jest Pana zdanie
OdpowiedzUsuńFSRU?
UsuńByło huczne podpisanie 2-ch umów z Venture Global. Było huczne ich aneksowanie z 1+2,5 mln t/r, na 1,5+4 mln t/r, z równoczesnym anulowaniem wstępnej umowy na 2 mln t/r z Port Arthur - z uwagi na małe postępy przy realizacji tego terminala. Mija 2024 rok i żadna z umów z Venture Global nie funkcjonuje. Calcasieu Pass produkuje od III-2022 (nasza umowa od 01.01.2023) i nadal nie jest oficjalnie odebrany, Plaquemines mimo kilku zmienianych terminów nadal nie jest uruchomiony (+ kilkuletnia procedura odbiorów). Kontrakty w formule DES (QatarEnergy x2 i z Cheniere) + ewentualnie z Calcasieu Pass (FOB), obsłuży Terminal Świnoujście. FSRU do tego nie jest potrzebne … .
Na temat „interwałów” nie mam zdania.
Ja jestem umiarkowanym optymistą i myślę że najpójźniej w 2027 roku zacznie się realizacja kontraktu z VG. Fsru raczej już jest klepnięte ale skoro Itak nie ruszy wcześniej niż w końcówce 2027'roku no to te kontrakty z VG może zdążą się trochę rozkręcć aby już trafiać i do Świnoujścia i do fsru. oby
OdpowiedzUsuńTen rok nie będzie rekordowy pod względem liczby odebranych dostaw, ale będzie za to rekordowy pod ezgkędem unikalnych jednostek, które odwiedziły w tym roku nasz terminal. Na tą chwilę rekordowy jest ubiegły rok z 42-ema jednostkami a już wiadomo że w tym roku będzie nie mniej niż 44 unikatowe
OdpowiedzUsuń