czwartek, 26 września 2024

Co w IV kwartale 2024 roku? W kontekście … Venture Global

W trakcie 3-ch kwartałów 2024 roku odebraliśmy ogółem 44 dostawy. Kolejno: I kw. x11 (3+4+4); II kw. x16 (5+5+6); III kw. x17 (6+6+5). W rekordowy 2023 roku, na koniec IX było 45 odbiorów.
Odebraliśmy 14 dostaw od QatarEnergy, 15 od Cheniere Marketing International, 15 spotowych (w tym 3 nie wyprodukowane w USA), oraz  min 16 nie zostało odebranych od Venture Global.

Do końca roku, w IV kw. odbierzemy (aktualizacja 03.10./h2345):
- 4 ładunki z Ras Laffan*: 2 w X (płyną: Murwab/2 ETA 01.10. i Al Sahla/2 ETA 23.10.) oraz po x1 w XI (płynie: Messaimer/4 ETA 01.11.) i w XII,
- 5 ładunków z Ras Laffan*: po 2 w X (płyną: Murwab/2 ETA 01.10. i Al Sahla/2 ETA 23.10.) i w XI (płyną: Messaimer/4 ETA 01.11. i Al Safliya/3 ETA 11.11.) oraz 1 w XII,
- 6 z Sabine Pass v Ingleside, tzn. po 2 w miesiącu (płynie Global Sea Spirit ETA 06.10.),
- może 6-7 dostaw spotowych (płynie** Diamond Gas Crystal z Hackberry*** ETA 12.10.) w zastępstwie kontraktów z Venture Global. Co da na koniec roku 21-22 spoty, rekompensujące brak 22-ch ład. z terminala Calcasieu Pass w ramach kontraktu na 1,5 mln ton/rok. Nie realizowanego od 01.01.2023 r.
Kontrakt z Venture Global na 4 mln t/r z terminala Plaquemines pomijam w tym rachunku. W połowie 2024 roku minął kolejny termin jego uruchomienia.

Ostatnie uzupełniające obserwacje związane z poczynaniami Venture Global:

Celsius Canberra po 2-ch kolejnych realizacjach (raz za razem) dowózek do Świnoujścia [299.] + [306.], obie z Sabine Pass, będąc w czarterze Cheniere (!), popłynął na załadunek do … Calcasieu Pass - Venture Global! Skąd po załadunku w dniach 09-10.09. i sygnalizując w AIS port docelowy: „WAITING FOR ORDERS ETA 24.09./h0000”, popłynął w kierunku Europy.

Przypomnę: Terminal Świnoujście ma wolne „okno” rozładunkowe z terminie 26-28.09. Od początku obserwowałem tę nietypową, ale ewentualnie nie wyjątkową realizację dostawy. W VI-2022 roku Flex Aurora pływając w czarterze Cheniere dostarczył do Świnoujścia [172.], tj. 3-ci ładunek z … Calcasieu Pass! Był to debiut tej jednostki w Świnoujściu. W owym czasie, podobno awansem dokonywaliśmy odbiorów dostaw (w formule FOB) w ramach kontraktu z Venture Global, który miał zacząć obowiązywać od 01.01.2023 roku. Był to również początek okresu naszego wyczarterowania 2-ch metanowców - Maran Gas Apollonia i Golar Seal, które ostatecznie dowiozły po 6 ładunków od Venture Global do Świnoujścia w okresie V-XII 2022 r. Te 12 dostaw w formule FOB, uzupełniała owa dowózka Flex Aurora. W jakiej była formule - FOB, czy DES? Nie wiadomo. Później ten LNGC 2-krotnie zrealizował do nas kontraktowe dostawy od Cheniere Marketing International z Sabine Pass: [221.] i [261.].

Wracając do zasadniczej kwestii, ostatecznie Celsius Canberra zawinął z dostawą do niemieckiego terminala w Wilhelmshaven/FSRU Hoegh Esperanza w dn.26.09. Nie jest to odosobniony przypadek dostawy z Calcasieu Pass do któregoś niemieckiego terminala, ale nie dysponuję szczegółowymi danymi kilkudziesięciu poprzednich takich dost. z puli długoterminowych kontraktów, z wyruchanymi kontrahentami tych martwych umów.
Nieprzypadkowo Celsius Canberra do końca nie pochwalił się w AIS portem docelowym! Przez ost. dwie doby pływał wte i wewte po akwenie pobliskim trzem terminalom: Eemshaven, Wilhelmshaven i Brunsbuttel.

Qogir 23.09.opuścił terminal Plaquemines Venture Global dokładnie po miesiącu asystowania w jego technologicznym uruchamianiu za pomocą norweskiego LNG. Wg. zanurzenia (10,6 m) po niepełnym rozładunku popłynął na odległą redę Freeport, gdzie kotwiczy od 24/25.09.

Venture Gator (174/SHI-06/2024) 18.09. wpłynął do Calcasieu Pass na 1-szy komercyjny załadunek oraz debiut u siebie! Wypłynął 20.09./h0030 z zanurzeniem 11,8 m. Płynie nieśpiesznie do Europy w swoim debiucie dostawczym ETA 08.10.
Venture Bayou (174/SHI-08/2024) to 2-gi z floty metanowców Venture Global, po swoim 1-szym komercyjnym załadunku w Calcasieu Pass w dn. 19-22.09., wypłynął 23.09./h0000 i również płynie do Europy ETA 07.10.  
Prawdopodobnie będą to pierwsze dwie realizacje dostaw w formule FOB przez Venture Global. Metanowce wypłynęły w odstępie 3 dób, ale ETA mają zbliżone 07/08.10. To który będzie 1-szym realizatorem? Oba metanowce płyną do Niemiec.

To cieszy, gdyż może „nasze” XY Knutsen OAS, tzn. przez nas wyczarterowane metanowce, nie będą z naszej puli nierealizowanych kontraktów z Venture Global rozwozić dostaw spotowych z Calcasieu Pass do innych importerów! [poz. 06; 08; 16; 20; 23; 24]
Działo się to do końca IV 2024 r. i dla … bezpieczeństwa narodowego! W końcu, terminal tych załadunków był zgodny z zamierzeniami czarteru tych metanowców dla … bezpieczeństwa narodowego!

Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.

* Będą to 146÷149150 dostawa katarska. Pierwsze 34 z nich już płyną.
Kilka ciekawostek obserwacyjnych związanych z tegoroczną logistyką Q-Flex do Świnoujścia:
- 1718 z 18-tu tegorocznych dostaw z Ras Laffan, zrealizowało/realizuje 1617 różnych Q-Flex. Jedynie dotychczas Fraiha był 2-krotnie w tym roku. Jeśli 1819-tą dowiezie kolejny inny, to będzie rekord w ilości unikalnych Q-Flex (1718 na 1819) w danym roku. Obecnie rekordowym jestbył rok 2021 z 17-ma na 19 realizacji. 2024-ty już ma proporcję 17 różnych na 18-cie.
- od zawinięcia Al Nuaman (po raz 10) ze 140-tym ładunkiem katarskim (V-2024), kolejne 9 (był błąd - miało być „8”, czyli obecnie jest właściwa liczba!) realizacji dokonały/dokonują Q-Flex dotychczas rzadko odwiedzające Świnoujście, tzn. były lub będą po raz 2/3/4 i był 1 debiut (ostatni).
- płynący Messaimer/4 (ETA 01.11.) ze 148-mą dost. katarską dla Świnoujścia, wypłynął z Ras Laffan 25.09. jako 55-ta w tym roku dowózka LNG do Europy przez Q-Flex i wokół Afryki, w wyniku rebelii Huti oraz bezużyteczności Kanał Sueskiego.
Dla Egiptu wymiarem tego jest utrata … 110 opłat kanałowych!
- tych 55 dowózek (do: Rovigo x36, Świnoujścia x16, Fos-sur-Mer x2, Zeebrugge x1) zrealizowało 30 jednostek Q-Flex - jeszcze tylko Al Khattiya nie okrążał Afryki w tym roku!
Płynąca 149-ta dostawa z Kataru (Al Safliya) będzie 18-tą w tym roku i to przed połową listopada! Czy będzie ostatnią w 2024 roku? Wątpię! - Od VI-2016 nie było miesiąca bez dostawy katarskiej! Ale przy założeniu, że rok 2024 w realizacji obu kontraktów katarskich powinien być typowo 1-szym w 3-leciu rozliczeniowym (18+18+19 ładunków przez 3 lata → tabela), tzn. 55 ładunków w 36 miesięcy = 5,0 mln ton w 3 lata. Od początku 2018 r. to jest obserwacyjnie faktyczny wymiar obu kontraktów z QatarEnergy. Obecnie trwa 7-my rok takowego wymiaru.
Natomiast z uwagi na trwałe (2-gi rok!) rolowanie nas przez Venture Global, może też być 19-ta dostawa w tym roku. Otwarcie 3-lecia 19-toma ładunkami! Tym samym „150-ka” dotrze w XII-2024 roku.

** Ta zapowiedź ZMPSiŚ ukazała się dzisiaj wieczorem (26.09.). Dobę wcześniej w AIS była inna informacja. ↓

(przerywana, czerwona linia ↑↓ to …bezmyślny dodatek - „udogodnienie” systemu VesselFinder)

Natomiast zmiana kursu ↑: Daleki Wschód - Korea Południowa - Incheon → Europa - Polska - Świnoujście przez Diamond Gas Crystal nastąpiła 25.09. ok. h0950 CEST, po minięciu Dominiki i Martyniki, oraz po wypłynięciu na Atlantyk.
Od decyzji o zmianie zasadniczego kursu, do zaniku sygnału AIS (h1700 CEST), czyli przez ok. 7h, na mostku nie skorygowano zapisu w nadajniku AIS. Prawdopodobny czas pokładowy/statkowy/okrętowy to: UTC/GMT-4.

*** Niedawno napisałem: „Wyjątkowość traktowania detalicznego importera PGNiG-Orlen, przez Sempra Energy właściciela terminala Cameron LNG w Hackberry, …” i teraz nastąpiło jakby zaprzeczenie tego. Nie, wręcz przeciwnie, jest to potwierdzenie, że w kontekście wyruchania nas przez Venture Globalzasysamy co się da!

7 komentarzy:

  1. Na redzie Sabine kotwiczy Aristarchos, czyżby zawitał do nas z ładunkiem w okolicach 17.10 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Europy na ok. 17.10. z Sabine Pass płyną Celsius Carolina (ew. debiut u nas) i Global Sealine, oba w czarterze Cheniere.

      Usuń
    2. No to pozostał już tylko Aristarchos z ew. ETA 18.10.

      Usuń
  2. No to oby to był ten debiucik bo inaczej średnia nam zacznie spadać. Jak uruchomią fsru to znowu będą same debiuty ale nie w Polsce tylko przy fsru. Już mam zagwostkę jak to numerować i czy wogóle wprowadzać drugą numerację debiutu. Zakresy już Pan widział na metanowce.go dla zestawień debiutów i dostaw? Pytam bo się zastanawiam czy interwały po 100 nie są za duże. Może lepiej po 50 dać. Jakie jest Pana zdanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. FSRU?
      Było huczne podpisanie 2-ch umów z Venture Global. Było huczne ich aneksowanie z 1+2,5 mln t/r, na 1,5+4 mln t/r, z równoczesnym anulowaniem wstępnej umowy na 2 mln t/r z Port Arthur - z uwagi na małe postępy przy realizacji tego terminala. Mija 2024 rok i żadna z umów z Venture Global nie funkcjonuje. Calcasieu Pass produkuje od III-2022 (nasza umowa od 01.01.2023) i nadal nie jest oficjalnie odebrany, Plaquemines mimo kilku zmienianych terminów nadal nie jest uruchomiony (+ kilkuletnia procedura odbiorów). Kontrakty w formule DES (QatarEnergy x2 i z Cheniere) + ewentualnie z Calcasieu Pass (FOB), obsłuży Terminal Świnoujście. FSRU do tego nie jest potrzebne … .
      Na temat „interwałów” nie mam zdania.

      Usuń
  3. Ja jestem umiarkowanym optymistą i myślę że najpójźniej w 2027 roku zacznie się realizacja kontraktu z VG. Fsru raczej już jest klepnięte ale skoro Itak nie ruszy wcześniej niż w końcówce 2027'roku no to te kontrakty z VG może zdążą się trochę rozkręcć aby już trafiać i do Świnoujścia i do fsru. oby

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten rok nie będzie rekordowy pod względem liczby odebranych dostaw, ale będzie za to rekordowy pod ezgkędem unikalnych jednostek, które odwiedziły w tym roku nasz terminal. Na tą chwilę rekordowy jest ubiegły rok z 42-ema jednostkami a już wiadomo że w tym roku będzie nie mniej niż 44 unikatowe

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,