Kluczowe aspekty historycznie 15-tej wytwórczo dostawy z norweskiej wyspy Melkøya i zarazem 6-go zawinięcia etatowego metanowca terminala Equinor, przedstawiłem w zapowiedzi odb. tego ładunku.
Swoim 6-tym zawinięciem Arctic Princess
umocnił się w roli lidera w krotności bywania w naszym Gazoporcie, spośród „uwiązanej”
do Melkøya floty Arctic+. Drugim jest Arctic Discoverer x4.
Była to też 12-ta dostawa zrealizowana metanowcem z
klasycznymi zbiornikami sferycznym (+2x Arctic Voyager) na 309 odbiorów
w Terminalu Świnoujście, czyli < 4% możliwości obserwacji klasycznych metanowców.
W sąsiedzkiej Kłajpedzie, do dzisiaj na 196
dostaw, było 88 ładunków w zbiornikach
sferycznych, co daj prawie 45%!
Norweski terminal w ilości wysyłek LNG które
pozyskaliśmy, jest w 2-giej grupie wytwórców* (po Ras Laffan x145, Sabine Pass x71) wraz z Ingleside x20, Calcasieu
Pass x14, Freeport x13, Hackberry x12(**). Pomimo obecnie kolosalnej
dysproporcji w wielkości produkcji (dla nas) pomiędzy terminalami Sabine Pass i
Melkøya, początkowo, tj. do końca 2020 r., obaj wytwórcy „walczyli” o bycie
2-gim wytwórcą LNG dla Terminala Świnoujście.
Po pożarze we IX 2020 roku i prawie 2-letnim
remoncie-przestoju w Melkøya (do VI-2022), oraz po uruchomieniu dennej gazrurki
z Danii (IX 2022), główny terminal Cheniere … „odjechał”, wraz z 2-gim tego
wytwórcy terminalem w Ingleside.
Arctic
Princess wpłynął
09.09./h0840 i wypłynął 10.09./h1000. Dostarczył ładunek 926 GWh. Jako [309.]
ogółem, 41-szy tegoroczny, w tym 13-ty spotowy (+ 2x po 14
kontraktowych od QE i CMI). Kolejną dostawą dla Termnala Świnoujście będzie też
ładunek spotowy (ETA 13.09. Myrina / Shell). Po jego rozładunku tegoroczna
proporcja dostaw (w połowie IX) będzie następująca:
QatarEnergy - Cheniere
Marketing International - spoty - niezrealizowane
przez Venture Global
14 :14 :14 :(-)14 (min!)
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
PS Od kilku dób, stan napełnienia: Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, oscyluje wokół poziomu 98%, czyli do nominalnego zapełnienia brakuje pomiędzy ½ ładunku Q-Flex, a ładunkiem konwencjonalnym (700÷1000GWh).
* wytworzenie nie jest tożsame z późniejszą
sprzedażą/wyeksportowaniem/dostarczeniem! W naszym imporcie LNG to wyłącznie model katarski
obejmuje kompleksowe obsłużenie nas - importera, tzn. wytworzenie + sprzedaż =
eksport + dostarczenie własną flotą. Natomiast znaczna część dostaw na
światowym rynku LNG jest sprzedawana/kupowana z pośrednictwem handlowym, bywa też
typowym reeksportem lub handlowo-logistyczną … podmianą dostaw. Kwestia dowózki
to osobny proces, zależny od formuły DES/FOB i realizowany jest przez jednostki
czarterowane przez sprzedawcę (DES), pośrednika (FOB+DES) lub kupującego (FOB).
** 3-ciogrupowi wytwórcy dla nas to: CovePoint x8; Point Fortin x4; Bonny
x3 i po 1 z Elba-Savannah; Damietta; Punta Europa; Idku - w kolejności
dostarczenia.
SM Albatross wiezie kolejny spot z Sabine... wstępnie na 22.09.
OdpowiedzUsuńDzięki.
UsuńPanie Wacławie, wolumeny zostały uaktualnione
OdpowiedzUsuńPo korekcie ogólna wielkość wolumenu zmalała o 0,004 Twh. Stosowna wzmianka o Pañskim wsparciu jest na stronie głównej pod menu zestawień. Mam nadzieję że nie musi być takowej na każdej podstronie.
Dalsze prace w toku . Będą widoczne za jakiś czas. Mam nadzieję, że nie jest gorzej niż było. Pozdrawiam Pana i wszystkich sympatyków bloga