wtorek, 10 września 2024

Arctic Princess po 4-ch latach

Kluczowe aspekty historycznie 15-tej wytwórczo dostawy z norweskiej wyspy Melkøya i zarazem 6-go zawinięcia etatowego metanowca terminala Equinor, przedstawiłem w zapowiedzi odb. tego ładunku.


Swoim 6-tym zawinięciem Arctic Princess umocnił się w roli lidera w krotności bywania w naszym Gazoporcie, spośród „uwiązanej” do Melkøya floty Arctic+. Drugim jest Arctic Discoverer x4.
Była to też 12-ta dostawa zrealizowana metanowcem z klasycznymi zbiornikami sferycznym (+2x Arctic Voyager) na 309 odbiorów w Terminalu Świnoujście, czyli < 4% możliwości obserwacji klasycznych metanowców.
W sąsiedzkiej Kłajpedzie, do dzisiaj na 196 dostaw, było 88 ładunków w zbiornikach sferycznych, co daj prawie 45%!


Norweski terminal w ilości wysyłek LNG które pozyskaliśmy, jest w 2-giej grupie wytwórców* (po Ras Laffan x145, Sabine Pass x71) wraz z Ingleside x20, Calcasieu Pass x14, Freeport x13, Hackberry x12(**). Pomimo obecnie kolosalnej dysproporcji w wielkości produkcji (dla nas) pomiędzy terminalami Sabine Pass i Melkøya, początkowo, tj. do końca 2020 r., obaj wytwórcy „walczyli” o bycie 2-gim wytwórcą LNG dla Terminala Świnoujście.
Po pożarze we IX 2020 roku i prawie 2-letnim remoncie-przestoju w Melkøya (do VI-2022), oraz po uruchomieniu dennej gazrurki z Danii (IX 2022), główny terminal Cheniere … „odjechał”, wraz z 2-gim tego wytwórcy terminalem w Ingleside.


Arctic Princess wpłynął 09.09./h0840 i wypłynął 10.09./h1000. Dostarczył ładunek 926 GWh. Jako [309.] ogółem, 41-szy tegoroczny, w tym 13-ty spotowy (+ 2x po 14 kontraktowych od QE i CMI). Kolejną dostawą dla Termnala Świnoujście będzie też ładunek spotowy (ETA 13.09. Myrina / Shell). Po jego rozładunku tegoroczna proporcja dostaw (w połowie IX) będzie następująca:
QatarEnergy - Cheniere Marketing International - spoty - niezrealizowane przez Venture Global
            14                                  :14                               :14                                         :(-)14 (min!)

Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.

PS Od kilku dób, stan napełnienia: Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, oscyluje wokół poziomu 98%, czyli do nominalnego zapełnienia brakuje pomiędzy ½ ładunku Q-Flex, a ładunkiem konwencjonalnym (700÷1000GWh).

* wytworzenie nie jest tożsame z późniejszą sprzedażą/wyeksportowaniem/dostarczeniem! W naszym imporcie LNG to wyłącznie model katarski obejmuje kompleksowe obsłużenie nas - importera, tzn. wytworzenie + sprzedaż = eksport + dostarczenie własną flotą. Natomiast znaczna część dostaw na światowym rynku LNG jest sprzedawana/kupowana z pośrednictwem handlowym, bywa też typowym reeksportem lub handlowo-logistyczną … podmianą dostaw. Kwestia dowózki to osobny proces, zależny od formuły DES/FOB i realizowany jest przez jednostki czarterowane przez sprzedawcę (DES), pośrednika (FOB+DES) lub kupującego (FOB).
** 3-ciogrupowi wytwórcy dla nas to: CovePoint x8; Point Fortin x4; Bonny x3 i po 1 z Elba-Savannah; Damietta; Punta Europa; Idku - w kolejności dostarczenia.

3 komentarze:

  1. SM Albatross wiezie kolejny spot z Sabine... wstępnie na 22.09.

    OdpowiedzUsuń
  2. Panie Wacławie, wolumeny zostały uaktualnione
    Po korekcie ogólna wielkość wolumenu zmalała o 0,004 Twh. Stosowna wzmianka o Pañskim wsparciu jest na stronie głównej pod menu zestawień. Mam nadzieję że nie musi być takowej na każdej podstronie.

    Dalsze prace w toku . Będą widoczne za jakiś czas. Mam nadzieję, że nie jest gorzej niż było. Pozdrawiam Pana i wszystkich sympatyków bloga

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,