poniedziałek, 16 września 2024

O opóźnieniach odbiorów LNG przez Terminal Świnoujście w efekcie … rebelii Huti (?!)

Jest branżowy portalik, a w nim pisujący o LNG, który w zaparte od miesięcy lansuje tezę o niby opóźnieniach odbiorów w Terminalu Świnoujście, powstałych w I-III 2024 roku (tylko 3/4/4 dostawy w miesiącu) i to niby za sprawą bezużyteczności Kanału Sueskiego w efekcie rebelii Huti. A to jest … gówno prawdą!

Uzasadnienie:
- za sprawą rebelii Huti została opóźniona (2 tygodnie) tylko jedna dostawa katarska - 133-cia/[273.]. Zamiast na początku lutego, dotarła 16-tego. Poprzedzająca katarska - 132-ga/[270.] dopłynęła terminowo jako ostatnia (do nas) przez Kanał Sueski i klasycznie jako jedyna w styczniu, tak jak bywa to od lat! Następna po jedynej opóźnionej 134-ta/[275.], pomimo okrężnej podróży dookoła Afryki, przypłynęła planowo na koniec lutego (26.02.). Czyli w I-II 2024 roku, przy 18 dostawach w roku, były typowo 3 dostawy w 2 miesiące!
QatarEnergy-Nakilat wykorzystały posiadane rezerwy logistyczne w zarządzanej flocie i błyskawicz-nie zneutralizowały czasowe wydłużenie dostaw do Europy!
- następnie, mimo rebelii Huti i bezużyteczności K.Sueskiego, QatarEnergy niebywale zintensyfikował dowózki do Świnoujścia w 1-szym półroczu 2024 w ramach obu kontraktów z PGNiG - do 11-tu, przy typowo po 9 w półroczach. Było to rekordowe 1-sze półrocze w ilości odb. z Ras Laffan  (TABELA).
To powyżej jest całkowitym zaprzeczeniem tezy o opóźnieniach w odbiorach dostaw w Terminalu Świnoujście za sprawą rebelii Huti i bezużyteczności Kanału Sueskiego.

Ostatnie miesiące 2023 (IX-XII) były okresem intensywnego sprowadzania dostaw spotowych (po 2-3 w miesiącu), jako uzupełnienie całorocznych dostaw kontraktowych planowo realizowanych od QatarEnergy i Cheniere Marketing International, przy całkowitym braku takowych (przez cały 2023 r.) od Venture Global. O czym ów pisujący, w owym portaliku branżowym, nigdy nie wspomniał.
Prawdopodobnie w PGNiG-Orlen liczono, że z początkiem 2024 roku nastąpi zakończenie rolowania nas przez Venture Global i nastąpi choćby częściowa realizacja kontraktu długoterminowego, co okazało się kolejną pomyłką/błędem w relacjach kontraktowych z tym amerykańskim podmiotem. Zarazem początek roku to szczyt sezonu grzewczego w Europie i na Dalekim Wschodzie. Szczyt sezonu cenowego ładunków spotowych (interwencyjnych), a i pewnie też wystąpiła istotna korelacja: krótki czas realizacji (natychmiastowe zapotrzebowanie), to bardzo wysoka cena spotu! To wyjaśnia znikomość dostaw spotowych w I-V 2024 (tylko 2 spoty). Tym bardziej, że ciepła zima w małym stopniu zmniejszyła zapasy gazu w podziemnych magazynach i nie było pilnej potrzeby zakupów spotów w okresie I-V 2024. 
Zagęszczenie dostaw katarskich do ilości 11-tu w I-VI 2024 roku (aż 10 do połowy V!) i to pomimo rebelii Huti, czyli przy bezużyteczności K. Sueskiego, prawdopodobnie (moje domniemanie) nastąpiło na wniosek PGNiG. Czyli bardzo pozytywne zareagowanie na kolejny rok bez dostaw od Venture Global, oraz w sytuacji sezonowej (zimowej) drożyzny dostaw spotowych (interwencyjnych), dodatkowo przy braku ich wcześniejszego zamówienia w efekcie oczekiwania na ewentualny restart kontraktu z Venture Global z początkiem 2024 r.

Innym aspektem jest pozytywna reakcja eksportera QatarEnergy, pomimo konieczności wydłużenia czasów realizacji tych dostaw (podwójne podróże dookoła Afryki), co powoduje o miesiąc wydłużenie okrężnej marszruty do/od najodleglejszego na NW klienta.
To ukazuje bardzo pozytywną współpracę między eksporterem (QatarEnergy) i importerem (PGNiG-Orlen)! Całkowite przeciwieństwo „współpracy” z Venture Global!  

Kwestie naszych dostaw spotowych, czyli zakupów interwencyjnych w konsekwencji braku części dostaw kontraktowych, opisałem dość szczegółowo w poprzedni wpisie: [Myrina z 14-tym spotem w 2024].

Podsumowując:
jeśli w Terminalu Świnoujście nastąpiły z początkiem 2024 roku opóźnienia odbiorów dostaw, to stało się to w efekcie martwoty kontraktu na dostawy z Calcasieu Pass, czyli przez wyruchanie nas w kolejnym roku przez Venture Global.
A nie za sprawą rebelii Huti i bezużyteczności Kanału Sueskiego!

Tak, o LNG każdy pisać może!
Ale uwaga, ów wspomniany pisujący w owym branżowym portaliku, pisuje o innych kwestiach LNG, również o innych sektorach energetycznych! Z inną wiarygodnością? Nie, z identyczną!

Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.

PS Od 1,5 roku PGNiG/Orlen milczy na temat martwoty dwóch(!) kontraktów z Venture Global (milczą również i konfabulują branżowe portaliki ↑), oraz nie komentuje swojego intensywnego zakupu spotów (zasadniczo wytworzonych w USA) zastępujących brak dostaw z Calcasieu Pass, w ramach kontraktu na 1,5 mln ton/rok z Venture Global. Podobnie było w 2023 roku, kiedy PGNiG zakupiło 22 dostawy spotowe przy braku … 22-ch dostaw kontraktowych, nie udostępnionych nam przez Venture Global. Zostały odsprzedane jako spoty innym importerom, głównie w Europie.
CAŁA KONCEPCJAdla bezpieczeństwa narodowego …, zawarcia 2-ch długoterminowych umów (na 20 lat) z amerykańskim producentem Venture Global (1-sza od 2023 roku i aneksowana z 1 na 1,5 mln t/r), w stosownych i stabilnych cenach rynkowych, jako jedyne w formule FOB (dla samodzielność i stabilność odbiorów bez pośrednictwa …dla bezpieczeństwa narodowego … + możliwość ewentualnego reeksportu), pod które to kontrakty uwikłaliśmy się w czarter metanowców (8 jednostek z tego 4 są jeszcze w budowie, przy czym dla obsługi importu z Calcasieu Pass wystarczyłyby 2 metanowce!), WZIĘŁA W ŁEB!
Drugi kontrakt z Venture Global na 4 mln t/r (aneksowany z 2,5 mln …dla bezpieczeństwa narodowego …), z własnym odbiorem LNG z terminala Plaquemines, jeśli(?!) … to ewentualnie, stał się bardzo odległą przyszłością! Oby za 2-3 lata! Na ewentualny rozruch FSRU przy Gdańsku? …dla bezpieczeństwa narodowego …miał planowo być realizowany początkowo od 2023, a następnie po aneksowaniu od połowy 2024 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,