Jest branżowy portalik, a w nim pisujący o LNG, który w zaparte od miesięcy lansuje tezę o niby opóźnieniach odbiorów w Terminalu Świnoujście, powstałych w I-III 2024 roku (tylko 3/4/4 dostawy w miesiącu) i to niby za sprawą bezużyteczności Kanału Sueskiego w efekcie rebelii Huti. A to jest … gówno prawdą!
Uzasadnienie:
- za sprawą rebelii Huti została opóźniona (2
tygodnie) tylko jedna dostawa katarska - 133-cia/[273.]. Zamiast
na początku lutego, dotarła 16-tego. Poprzedzająca katarska - 132-ga/[270.]
dopłynęła terminowo jako ostatnia (do nas) przez Kanał Sueski i klasycznie jako
jedyna w styczniu, tak
jak bywa to od lat! Następna po jedynej opóźnionej 134-ta/[275.], pomimo
okrężnej podróży dookoła Afryki, przypłynęła planowo na koniec lutego (26.02.).
Czyli w I-II 2024 roku, przy 18 dostawach w roku, były typowo 3 dostawy w 2
miesiące!
QatarEnergy-Nakilat wykorzystały posiadane rezerwy
logistyczne w zarządzanej flocie i błyskawicz-nie zneutralizowały czasowe
wydłużenie dostaw do Europy!
- następnie, mimo rebelii Huti i bezużyteczności
K.Sueskiego, QatarEnergy niebywale zintensyfikował dowózki do
Świnoujścia w 1-szym półroczu 2024 w ramach obu kontraktów z PGNiG - do 11-tu,
przy typowo po 9 w półroczach. Było to rekordowe 1-sze półrocze w ilości odb. z
Ras Laffan (TABELA).
To powyżej jest całkowitym zaprzeczeniem
tezy o opóźnieniach w odbiorach dostaw w Terminalu Świnoujście za sprawą
rebelii Huti i bezużyteczności Kanału Sueskiego.
Ostatnie miesiące 2023 (IX-XII) były okresem
intensywnego sprowadzania dostaw spotowych (po 2-3 w miesiącu), jako
uzupełnienie całorocznych dostaw kontraktowych planowo realizowanych od
QatarEnergy i Cheniere Marketing International, przy całkowitym braku takowych
(przez cały 2023 r.) od Venture Global. O czym ów pisujący, w owym portaliku
branżowym, nigdy nie wspomniał.
Prawdopodobnie w PGNiG-Orlen liczono, że z
początkiem 2024 roku nastąpi zakończenie rolowania nas przez Venture Global i
nastąpi choćby częściowa realizacja kontraktu długoterminowego, co okazało się
kolejną pomyłką/błędem w relacjach kontraktowych z tym amerykańskim podmiotem.
Zarazem początek roku to szczyt sezonu grzewczego w Europie i na Dalekim
Wschodzie. Szczyt sezonu cenowego ładunków spotowych (interwencyjnych), a i
pewnie też wystąpiła istotna korelacja: krótki czas realizacji (natychmiastowe
zapotrzebowanie), to bardzo wysoka cena spotu! To wyjaśnia znikomość dostaw
spotowych w I-V 2024 (tylko 2 spoty). Tym bardziej, że ciepła zima w małym
stopniu zmniejszyła zapasy gazu w podziemnych magazynach i nie było pilnej
potrzeby zakupów spotów w okresie I-V 2024.
Zagęszczenie dostaw katarskich do ilości 11-tu w
I-VI 2024 roku (aż 10 do połowy V!) i to pomimo rebelii Huti, czyli przy bezużyteczności
K. Sueskiego, prawdopodobnie (moje domniemanie) nastąpiło na wniosek PGNiG.
Czyli bardzo pozytywne zareagowanie na kolejny rok bez dostaw od Venture
Global, oraz w sytuacji sezonowej (zimowej) drożyzny dostaw spotowych
(interwencyjnych), dodatkowo przy braku ich wcześniejszego zamówienia w efekcie
oczekiwania na ewentualny restart kontraktu z Venture Global z początkiem 2024
r.
Innym aspektem jest pozytywna reakcja eksportera
QatarEnergy, pomimo konieczności wydłużenia czasów realizacji tych dostaw (podwójne
podróże dookoła Afryki), co powoduje o miesiąc wydłużenie okrężnej marszruty do/od
najodleglejszego na NW klienta.
To ukazuje bardzo pozytywną współpracę między
eksporterem (QatarEnergy) i importerem (PGNiG-Orlen)! Całkowite przeciwieństwo
„współpracy” z Venture Global!
Kwestie naszych dostaw spotowych, czyli zakupów interwencyjnych w konsekwencji braku części dostaw kontraktowych, opisałem dość szczegółowo w poprzedni wpisie: [Myrina z 14-tym spotem w 2024].
Podsumowując:
jeśli w Terminalu Świnoujście nastąpiły z
początkiem 2024 roku opóźnienia odbiorów dostaw, to stało się to w efekcie martwoty
kontraktu na dostawy z Calcasieu Pass, czyli przez wyruchanie nas w kolejnym
roku przez Venture Global.
A nie za sprawą rebelii Huti i bezużyteczności
Kanału Sueskiego!
Tak,
o LNG każdy pisać może!
Ale uwaga, ów wspomniany pisujący w owym branżowym portaliku,
pisuje o innych kwestiach LNG, również o innych sektorach energetycznych! Z
inną wiarygodnością? Nie, z identyczną!
Wacław Sałaban, wrzesień 2024 roku.
PS Od 1,5 roku PGNiG/Orlen milczy na temat martwoty dwóch(!) kontraktów
z Venture Global (milczą również i konfabulują branżowe portaliki ↑), oraz nie
komentuje swojego intensywnego zakupu spotów (zasadniczo wytworzonych w USA)
zastępujących brak dostaw z Calcasieu Pass, w ramach kontraktu na 1,5 mln
ton/rok z Venture Global. Podobnie było w 2023 roku, kiedy PGNiG zakupiło 22
dostawy spotowe przy braku … 22-ch dostaw kontraktowych, nie udostępnionych nam
przez Venture Global. Zostały odsprzedane jako spoty innym importerom, głównie
w Europie.
CAŁA
KONCEPCJA … dla
bezpieczeństwa narodowego …, zawarcia 2-ch długoterminowych umów (na
20 lat) z amerykańskim producentem Venture Global (1-sza od 2023 roku i
aneksowana z 1 na 1,5 mln t/r), w stosownych i stabilnych cenach rynkowych, jako
jedyne w formule FOB (dla samodzielność i stabilność odbiorów bez
pośrednictwa …dla bezpieczeństwa narodowego … + możliwość ewentualnego
reeksportu), pod które to kontrakty uwikłaliśmy się w czarter metanowców
(8 jednostek z tego 4 są jeszcze w budowie, przy czym dla obsługi importu z
Calcasieu Pass wystarczyłyby 2 metanowce!), WZIĘŁA W ŁEB!
Drugi kontrakt z Venture Global na 4 mln t/r
(aneksowany z 2,5 mln …dla bezpieczeństwa narodowego …), z własnym
odbiorem LNG z terminala Plaquemines, jeśli(?!) … to ewentualnie, stał się
bardzo odległą przyszłością! Oby za 2-3 lata! Na ewentualny rozruch FSRU
przy Gdańsku? …dla bezpieczeństwa narodowego …miał planowo być
realizowany początkowo od 2023, a następnie po aneksowaniu od połowy 2024 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,