Metanowiec kl. 180*/SHI(07/2020). Pływa w czarterze Centrica. Od 2022 roku regularnie co rok** odwiedza Gazoport ze spotem od Centrica. Tym razem przypłynął po załadunku w Hackberry w dn. 07-08.09. To historycznie 17 dostawa wytworzona dla nas w terminalu Cameron LNG w Hackberry [zestawienie po wpisaniu Hackberry].
Zawinął 28.09./h0830, po 3,5 dobach kotwiczenia na
redzie, w tym przez 2 w towarzystwie Attalos - kolejna dostawa spotowa.
Rozładował 1113 GWh i wypłynął 29.09./h1105. Wielkościowo
to 10-ty ładunek dostarczony do Terminala Świnoujście przez
klasyczny metanowiec (nie Q-Flex).
Tu można napisać, że jest to dostarczenie ok.100 mln kubików gazu ziemnego po
regazyfikacji, ale bez uwzględnienia raty/
straty na ogrzanie LNG, bo samo sie … nie
ogrzało!
Ogółem [389.] dostawa, zarazem 60-ty
tegoroczny ładunek i na zakończenie III-go kwartału!
Co kwartał 20 odbiorów!
Porównanie wielkościowe tegorocznych kwartałów -
rekordowych w ilości odbiorów - po 20:
I kw. - 22,326
TWh / wśród 20-tu
były 4 ładunki Q-Flex, ale też 3 ład. <1000 GWh. Średni ład. nie Q-Flex 1044
GWh.
II kw. - 22,378 TWh / wśród 20-tu były 3
ładunki Q-Flex. Średni ład. nie Q-Flex 1071 GWh - to dało przewagę nad I kw.
III kw.- 22,902 TWh / wśród 20-tu było 5 ładunków Q-Flex. To kwartał z
rekordowym imp. w historii Term. Świnoujście. Co kwartał to nowy rekord. Czy
można było osiągnąć 23 TWh? Tak, ale zadecydował 1 spot <1000 GWh.
Konstatacja obserwacyjna:
GasLog
Warsaw,
[którego nazwę uzasadniano/objaśniano na różne
pompatyczne sposoby, przy okazji jego jedynego zawinięcia do świnoujskiego
gazoportu w IV-2020 roku - dostawa [92.] i zarazem był to 3-ci
ładunek kontraktowy od Cheniere Marketing International z Sabine Pass]
w dniach 25-26.09. zrealizował dostawę od Venture Global z
Plaguemines (od
uruchomienia 128-my załadunek bez realizacji stałych kontraktów!) do Rotterdamu. Tuż po
nim do Rotterdamu zawinął JP Knutsen OAS (rozładunek w dn. 26-27.09.) również
z dostawą z Plaquemines (131-szy spot!). Oba LNGC ze stosownymi
nazwami mijały się 26.09/h0900 na podejściu do Rotterdamu w odległości 3,5 Mm. To
był 1-szy pobyt tego „naszego” w Europie!
Z 6-ciu „naszych”, 5 zawijało do Rotterdamu (8 realizacji w tym 2x po ½ - dostawy
współdzielone),
natomiast w Świnoujściu były tylko 4 „nasze”. To tak dla…bezpieczeństwa
narodowego! Bo Bałtyk jest bliżej wojny na Ukrainie!
Wacław Sałaban, wrzesień 2025 roku.
* najogólniej kl. 180, to LNGC kl. 174 ze zwiększonym współczynnikiem napełnienia zbiorników. Zasadniczo powstają w SHI, ale są pojedyncze jednostki kl. 180 z DSME i HHI.
** tu ciekawostka; w swoim debiucie z dostawą [168.]/31.05.2022r.
z Ingleside, rozładował LNG o wymiarze energetycznym 1099,986828 GWh, czyli do
osiągnięcia granicy 1100 GWh zabrakło obliczeniowo … 2 kubiki LNG! Obecnie jest
to wielkościowo
16-ty ładunek dowieziony nie przez Q-Flex, a w momencie tego odbioru był
6-tym.
Jak już wspomniałem LK KOAS na 12.10. z dostawą od VG. No i jak wspominałem dostawy od VG idą jako FOBy w różne miejsca, ORLEN pochwalił się, że dostarczył 100 mln m3 gazu do Japonii. A były już dostawy, które były wstępnie planowane do SWI a popłynęły gdzie indziej to naskoczono tu na mnie, że nie ma na to podstaw i że to spoty... :)
OdpowiedzUsuńJa uznaję i szanuję anonimowość Czytelników oraz Komentatorów! Żądam poszanowania mojej zasady zamieszczania informacji na blogu wyłącznie ze źródeł weryfikowalnych! Gdyż, … pisać każdy może! Wystarczy dopisać; „nieoficjalnie …”. Zamiast: ja/anonimowy miałem lub mam rację!
Usuń-
Nasze odbiory w formule FOB, są ewentualnie dostarczane przez nas jako spoty w formule DES!
Dwa takie możliwe przypadki zostały stosownie na blogu opisane z zastrzeżeniem prawdopodobieństwa. Wyjątkowy komunikat Orlen-u dotyczy 3-go przypadku - do Japonii.
Ja już kiedyś tu pisałem że najpewniej Orlen czasem zarabia sobie na fob-ach od vg sprzedając je z zyskiem na spocie aby sobie zrekompensować stratyv wynikle z potrzeby kupowania spotów bo nie otrzymywali kontraktowych
OdpowiedzUsuń