Komunikat prasowy z 30.09.2025 r.
ORLEN
wchodzi na kolejny rynek. Po raz pierwszy dostarczył LNG do Japonii
[cytaty:]
ORLEN zrealizował kontrakt na dostawę 100 mln m sześc. gazu ziemnego do Japonii – jednego z największych ośrodków importu skroplonego gazu na świecie. … Kontrahentem jest Osaka Gas, a LNG dostarczyła najnowsza jednostka z floty ORLEN – gazowiec Ignacy Jan Padarewski.
– ORLEN po raz pierwszy w historii dostarczył LNG na rynek japoński. … Umowa z Osaka Gas to ważny krok w ekspansji zagranicznej z potencjałem do dalszej współpracy … .
Dostawę zaplanowaną na 30 września dostarczy gazowiec Ignacy Jan Paderewski – najnowsza jednostka we flocie ORLEN. To jednocześnie 41. ład. odebrany przez londyńskie biuro handlowe ORLEN własnym statkiem i 15 w tym roku. Wzrost skali działalności oraz elastyczne reagowanie na potrzeby rynku jest możliwe dzięki własnym zasobom logistycznym - to obecnie 6 gazowców, wykorzystywanych do transportu LNG, które od początku 2025 r. dostarczyły już do regionu około 700 tys. ton LNG. Gazowiec Paderewski rozpoczął działalność w pierwszym półroczu 2025 roku w Azji i już kilka miesięcy później powrócił do regionu z ładunkiem LNG z USA, wzmacniając efektywność operacyjną działalności handlowej.
Współpraca z rzetelnymi partnerami, takimi jak Osaka Gas, pozwala tworzyć trwałe i efektywne relacje na globalnym rynku LNG. Dysponujemy portfelem kontraktów na poziomie ok. 6,5 MTPA w najbliższych latach, co daje nam elastyczność i możliwość dostarczenia ładunków na najbardziej perspektywiczne rynki. Transakcje takie jak dostawa do Japonii są naturalnym elementem realizacji strategii umacniania pozycji handlowej… .
... Pierwsza umowa stanowi ważny
krok w realizacji strategii ekspansji międzynarodowej i podkreśla rosnące
znaczenie Grupy ORLEN.
- - - - - -
Powyższy komunikat został opublikowany z okazji zawinięcia 30.09. „naszego” metanowca IJP Knutsen OAS do japońskiego terminala Sakai Senboku, z ładunkiem LNG z Calcasieu Pass, tj. po odbiorze w dn. 12-13.08. w ramach kontraktu z Venture Global - formuła FOB. Tym samym jest to dostarczenie LNG w formie jednorazowej dostawy spotowej. Co potwierdzają w komunikacie … użyte sformułowania (x5)↑. Ale w dość obszernym komunikacie nie użyto określeń eksport/reeksport!
W kwestii dotychczasowych poczynań „naszego” 6-go i najmłodszego LNGC, poniżej
zamieszczam przypomnienie krótkiej jego historii eksploatacyjnej, trwającej niecałe
4 miesiące.
IJP
Knutsen OAS po oddaniu
do eksploatacji, 12.06.2025 r. wypłynął ze stoczni HSHI w Mokpo, do
japońskiego Terminala LNG Hibiki w Kitakyushu (14-17.06.). Po małym
załadunku (zanurzenie tylko 9,9 m) udał się na kotwicowisko przy Yeusu-Korea,
skąd 18.06. obrał kurs na Singapur, który trawersował 25.06. Czyli mały
załadunek LNG w Japonii miał na celu zabezpieczenie zachowania stosownej
temperatury w zbiornikach, przed odległym w czasie załadunkiem - za 2 miesiące!
Na Atlantyk wpłynął 10.07. Po 3-ch tygodniach
trawersowania Atlantyku i Morza Karaibskiego, 01.08. podpłynął pod Dominikanę (na
redę San Pedro de Macoris) - na 2h (aprowizacja?). W dn. 12-13.08. w Calcasieu
Pass dokonał 1-szy załadunek eksploatacyjny/komercyjny z przeznaczeniem dla
japońskiego terminala Sakai Senboku.
W kwestii odebranych ładunków (x41, w tym 15 tegorocznie)
„naszymi” metanowcami + dostarczenie przez nie w tym roku do regionu około 700 tys. ton LNG, tj. 10 ładunków!
Licząc
po datach załadunków „naszych” LNGC (od II-2023), realizacja przez IJP
Knutsen OAS dost. spotowej do Japonii jest 70-tą!
Licząc
po datach rozładunków wszystkich „naszych” (do 30.09.2025), owa 1-sza komercyjna
realizacja IJP Knutsen OAS jest 74-tą!
Nie ważne do czego odnosząc ↑, w tym komunikacie
jednoznacznie zakomunikowano, że >40% zajętości „naszych” 6-ciu metanowców
nie było pod zarządem londyńskiego biura handlowego ORLEN! Co potwierdza fakt,
że przed opisywaną dostawą do Japonii, wcześniej „nasze” dokonały 3 dostawy do Japonii z:
Bonny/Nigeria
(poz.30); Freeport/USA (poz.35); Darwin/Australia (poz.45).
Realizacje „naszych”, nie będąc pod zarządem
operacyjnym czarterującego te metanowce, jest dość łatwo wytypować, np. poz. 14;
17-19; 25; 28-33; 35-38; 40; 45; 47; 50; 56-57; 62; 64 i 71.
Analizując szczegółowo listę
zajętości „naszych” (od II-2023 do teraz) też dość łatwo można wytypować owe
„41” i to z uwzględnieniem „15-tki” tegorocznej, oraz owe około 700 tys. ton
LNG (tj. 10 ładunków) do regionu od początku 2025 r.
Wśród owych „41”
odebranych ładunków, dotychczas „nasze” LNGC dostarczyły 18 do Świnoujścia. Są też 3 nasze odbiory z Calcasieu
Pass (po IV-2025), a dostarczone przez „nasze” do: Kłajpedy (poz.60); Brunsbuttel
(poz.65) i Sakai Senboku (opisywana dowózka/poz.70).*
Natomiast w tym roku - przez 9 miesięcy, flota 5-ciu
„naszych” (nie liczę najmłodszego), będąc w naszym zarządzie operacyjnym,
dowiozła do „regionu” 15 dostaw, tzn. statystycznie każda jednostka dokonała
1-ną realizację na kwartał - efektywność … dla bezpieczeństwa narodowego!
Jednostki Q-Flex mają lepszą efektywność dowożąc LNG z Kataru do Europy wokół
Afryki - wte i wewte w 2,5 miesiąca wraz
załadunkiem/wyładunkiem.
Nasuwają się pytania;
- w
czyim zarządzie operacyjnym pływały „nasze” (przez nas czarterowane) przez pozostałe >40%
dotychczasowej zajętości? Przypomnienie: to jest konsekwencja rolowania nas
na obu kontraktach ↓ przez Venture Global!
- w czyim zarządzie operacyjnym rozwożą spoty z
Plaquemines od Venture Global? 30.09. nastąpiło 7-me zawinięcie „naszego”
do tego terminala (poz.77)!
Na koniec napomknięta kwestia kontraktów na ok. 6,5 MTPA.
Kontrakty w realizacji:
- 2 z QatarEnergy (Qatargas-1/2)/DES, nominalnie po
1 mln ton/rok, faktycznie 1,66 mln t/r łącznie (realizacja po 5 mln ton w
3-ch kolejnych latach od 2018 r. - na podstawie obserwacji).
- Cheniere Marketing International/DES z Sabine Pass/Ingleside
1,45 mln ton/rok.
- Venture Global z Calcasieu Pass/FOB, 1,5
mln ton/rok (realizowany od IV-2025, z ponad 2-letnim opóźnieniem).
Kontrakty przed realizacją:
- Venture Global z Plaquemines/FOB, 4 mln ton/rok (trwa opóźnienia w
realizacji - wg. zapowiedzi VG do poł. 2027 roku!).
- Sempra Infrastructure/FOB, 1 mln ton/rok (planowo
od 2027 roku).
Czy 6,5 MTPA jest w odniesieniu wyłącznie do
formuły FOB (1,5+4+1) i ew. możliwości reeksportu?
Wacław Sałaban, październik 2025 roku.
PS „Nasz” 6-ty został nazwany w hołdzie Pianiście i Lobbyście. Lobbowanie zainaugurował w Japonii, ale mam problem ze związkiem … pianina z metanem (?)!
* w przypadku Kłajpedy, raczej nie ma wątpliwości,
że to LNG było dla nas (Ściana Wschodnia), natomiast w przypadku Brunsbüttel,
uzasadnieniem wykonania dla nas usługi (odbiór/regazyfikacja/przetłoczenie),
jest ewentualna dodatkowa usługa … magazynowania [wyjaśnienie w PS]!
Co do realizacji do Japonii, nie zakładałbym, że jest to reeksport, a raczej biznes
na zasadzie podmiany dostaw; my wam teraz z/do … , a wy nam potem z … do
Świnoujścia/Kłajpedy. Model biznesowego rozliczenia z wirtualnym …
magazynowaniem!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,