piątek, 11 lutego 2022

Castillo de Caldelas płynie na Bałtyk

Zapowiedź zawinięcia tej jednostki została zamieszczona przez Stację Pilotów 08.02., jeszcze podczas trwającego załadunku w Ingleside (08-09.02.). Ogłoszone ETA 25.02. - dla tej dostawy dla Energy Resources of Ukraine (ERU Europe GmbH / ERU Trading LLC) z Ukrainy. Tym samym, korekcie podlega przypuszczenie w „Global Sea Spirit płynie na Bałtyk”, zawarte w 2 akapicie po *****  ***.


Będzie to kolejny rzadki* typ metanowca na Bałtyku -zbudowany przez
Imabari Shipbuilding Group, stocznię Saijo, i oddany do eksploatacji w VI 2018, o dość dużej pojemności 178 800 m3 (178 817). Castillo de Caldelas ma jednostkę siostrzaną Castillo de Merida (z III 2018).

Ładny dziób i linia, fajna pawęż oraz rufa (↓) i jak tę konstrukcję porównać z toporną „173 400”/ DSME?

Castillo de Caldelas pływa pod banderą Malty, na kominie nosi znak ENE (istotne), ale wg. różnych źródeł armatorem/właścicielem/operatorem są wymieniani w różnych konfiguracjach: Empresa Naviera Elcano / Elcano Shipping Company / Caldelas LNG Shipping LTD / La Arena Navigation (?).
Na dodatek, podobno jednostka jest wyczarterowana przez Naturgy Energy Group SA (Barcelona) -dawniej Gas Natural Fenosa i zadedykowana do wywózki hiszpańskiego importu od Cheniere z Sabine Pass, wg. innego źródła jest wyczarterowana przez Endesa SA (Madryt). Te oba podmioty nie tylko z sobą konkurują!
Generalnie, jest wysoce prawdopodobne, że od amerykańskiego wytwórcy hiszpański reeksport, przez polskie pośrednictwo technologiczne (rozładunek > regazyfikacja > tłoczenie rurowe), dotrze do … ukraińskiego konsumenta.

Podsumowanie lutego:
po Al Ghashamiya/6 z [151.]/96, przypłyną Global Sea Spirit - [152.] i Castillo de Caldelas z [153.], stosownie 41 (6 z Freeport) i 42 (6 z Ingleside) amerykańską wytwórczo dostawą - obie spotowe.
O marcu w kolejnym wpisie.

Wacław Sałaban, luty 2022 roku.

* Od 29 XI 2021 do 25 II 2022 roku (< 3 miesiące) nawiedziły/ą Świnoujście 3 nietypowe i stosunkowo nowe metanowce: Pan Europe [Hudong-Zhonghua - 2018]; Energy Innovator [Japan Marine United stocznia w Tsu - 2019]; Castillo de Caldelas [Imabari Shipbuilding Group stocznia w Saijo - 2018]. Poprzednie 1,5 roku (od VIII 2020) zwinięcia do Świnoujścia zdominowały wyłącznie LNGC z koreańskim rodowodem, tzn. ze stoczni: DSME, HHI, HSHI i SHI.


2 komentarze:

  1. czy ktoś ma info jak wyglądały pobyty AL GHARRAFA i ONAIZA w chinach? Zdarza się że odświeżam strony AIS i ponad 3 razy dziennie a nie zarejestrowałem żeby były w porcie tylko od razu w drodze do Kataru. Oprócz strony gdzie mam wszystkie q-flexy na 1 mapie mam też odpalone każdy w oddzielnej zakładce z podziałem na grupy(do PL,do...-jeśli sygnalizuje suez czyli może to być następna do Polski,w Katarze,do Kataru, U innych,Do innych) Dwóch powyższych nie przenosiłem z grupy "Do innych" do grupy "u innych" sam pobyt w porcie też nigdy nie trwa 1 godziny więc "jak one to zrobiły?"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie one to zrobiły. To system zbierania informacji z AIS działa/nie działa. Dane z 2 różnych portali AIS:
      Onaiza w Caofeidian: 03.02.h0014 - 04.02.h0449 (UTC). Na redzie oczekiwał na wejście od 02.02.h0941.
      Al Gharrafa w Caofeidian – wypłynięcie 12.02.h1333 (UTC+8). Innych danych nie ma – może za 2-3 dni?

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,