niedziela, 4 grudnia 2022

200 dostaw w 7 lat

Od 11.12.2015 do 02.12.2022 roku, łączny import LNG przez Terminal Świnoujście = 244,04 TWh = 36,64 mln m3 LNG = 15,76 mln ton LNG. W ziemnym gazie jest to 21,26 mld m3 - to tyle co około całoroczne krajowe zużycie w 2021 roku*.

Liczba dostaw w poszczególnych latach:

2015 x1 (rozruchowa), 2016 x9 (1x rozruchowa, komercyjne od VI); 2017 x14;
2018 x23 (1-szy rok kontraktu Qatargas-2); 2019 x31; 2020 x35; 2021 x35; 2022 (do 02.12.) x52.
1-sze 100 dost. odebrano w okresie 11.12.2015-04.07.2020, tj. w 4,5 lat (1-sze ½ roku trwał rozruch tech.).
2-gie 100 dostaw odebrano w okresie 05.07.2020-02.12.2022, tj. w 2 lata i 5 miesięcy.
Kolejne 200 dostaw w następne 3 lata (!), czyli [400.] ładunek powinien dotrzeć w IV kw.2025 roku(?).

Widok na Terminal Świnoujście (3 zbiorniki lądowe) z wnętrza basenu Gazoportu.

Liczba dostaw od poszczególnych eksporterów-wytwórców /z terminali = wymiar importu w %:

110 dostaw z Kataru / Ras Laffan (56x Q-Flex/SHI/HHI, 54x Q-Flex/DSME) = energetycznie 63%,
 72 ład. wytworzone w USA (wszystkie masowe terminale eksportowe) / Sabine Pass x30; Calcasieu Pass x11; Ingleside x10; Freeport x7; Cove Point x7; Hackberry x6; Elba-Savannah x1; razem = 30%,
 12,4 dostaw norweskich / Melkøya (1 ładunek współdzielony, oraz od IX 2020 ↓ bez dostaw) = 5%,
   3 ładunki nigeryjskie / Bonny = >1%,
   2 ładunki z Trynidadu-Tobago / Point Fortin = <1% wymiaru energetycznego.
Za ok. 1,5 roku nastąpi zrównanie w liczbie dostaw katarskich i wytworzonych w USA, ale zrównanie tych importów w wymiarach wielkościowych, nastąpi dopiero za kilka kolejnych lat - pod koniec obecnego 10-lecia. Średni ładunek z terminalu amerykańskiego jest istotnie mniejszy od ¾ średniego ładunku z Ras Laffan [1027 (w GWh) < 1397 x ¾].

21.08.2020 - ostatnia dostawa norweskiego LNG do Terminalu Świnoujście - Arctic Princess ze [104.].
Po reaktywacji terminalu Melkøya w VI-2022 (po pożarze w IX-2020), PGNiG odebrało 2 norweskie dostawy
(w VII i IX-2022 dla Ściany Wschodniej), ale za pośrednictwem FSRU Independence/Kłajpeda.  

Liczba metanowców:

110 ładunków z Kataru dowiozło 28 metanowców kl. Q-Flex (spośród 31), czyli prawie 4 ład./Q-Flex (Al Nuaman x9 ↓). Pozostałe 90 dost. zrealizowało 60 innych różnych metanowców (1,5 ład./LNGC).
Łączna liczba 88 różnych jednostek daje znaczną różnorodność dowózkarzy LNG do Gazoportu Świnoujście - tylko 2,3 ład./LNGC! Proporcja dla Kłajpedy 136/45, czyli 3 ład./LNGC.

Spracowana gruszka dziobowa Al Nuaman. 10.09.2022 - wypłynięcie po 9-tym pobycie w Świnoujściu - [186.].
Wszystkie zdjęcia z kolekcji Krzysztofa Kosta [Gazowce Statki Promy i Żaglowce]. Dziękuję.

Wacław Sałaban, grudzień 2022 roku.

* WRESZCIE! Wreszcie rzetelność informacyjna, bez niepotrzebnego pompowania wyników Terminala Świnoujście i zakupów PGNiG! Oby Biuro Prasowe PGNiG na stałe się … zreflektowało!
Jeden niuans (↓rys.): [(365-30)/52 dostawy = co 6,44 dób)], aby zaokrąglić do „średnio co 6 dni”, to w XII powinno zostać odebranych min 9 dostaw (?). W 2022 roku bez stycznia i do początku XII, dostawa była co ok. 6 dni.
Natomiast PKN ORLEN pieprzy w swoim komunikacie (01.12.): „… zawinął gazowiec Seapeak Creole z ładunkiem ok. 75 tys. ton LNG z USA, co odpowiada ok.  95 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.”! Obie wartości istotnie zawyżone i ze sobą rachunkowo nie … powiązane! 0-bajtek!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,