piątek, 30 grudnia 2022

Sasinada?

Wbrew pozorom będzie o logistyce metanowca Q-Flex w zimowym szczycie handlu LNG.

Od momentu opłynięcia Ziemi (przez Kanał Panamski) oraz debiutu Q-Flex w terminalu Sabine Pass (wszystko w wykonaniu Al Safliya we IV-VI 2019), sporadycznie jednostki tej klasy przypływając do Europy, po rozładunku realizowały drogę powrotną przez Atlantyk do Sabine Pass na załadunek, oraz następnie przez Kanał Sueski (zawsze!) do Indii (Hazira x2, Kochi, Dahej), Pakistanu lub Kuwejtu.

Obecnie Al Khattiya w takiej marszrucie (z 7-mym zawinięciem Q-Flex do Sabine Pass) po minięciu Sycylii popłynął na …Adriatyk! Do LNG Croatia przy Omišalj - wyspa Krk (rozładunek 29-31.12.).

Katarski metanowiec w zimowym szczycie eksportu LNG z Ras Laffan, obsługuje amerykański eksport z Sabine Pass do Chorwacji! Zaoszczędzony odcinek marszruty z typowej podróży powrotnej, to odległość niespełna La Manche - Gibraltar (tylko 2 doby żeglugi)!

Kolejny Q-Flex, tym razem Al Oraiq, po rozładunku w Świnoujściu w dniach 05-06.12. również popłynął do Zat. Meksykańskiej. W krótkoczasowym komunikacie w AIS (na początku trawersowania Atlantyku) głosił port docelowy Cameron(!) - ETA 21.12., co oczywiście nie było jednoznaczne, czy wskazuje terminal Calcasieu Pass (nieopodal Cameron), czy terminal w Hackberry (nieopodal Lake Charles) o nazwie Cameron? Zawinięcie do każdego z nich byłoby tam debiutem Q-Flex!

Al Oraiq po wpłynięciu do NW części Zatoki Meksykańskiej, stanął 22.12. na kotwicy w pobliżu nieczynnego (po pożarze) terminalu Freeport, a w równej odległości od Ingleside oraz „zgrupowania” terminali; Sabine Pass / Calcasieu Pass / Hackberry. Po 1,5 doby (24.12.) przestawił się na NE - na odległą redę „zgrupowania” terminali, gdzie dryfował przez ponad 2 doby. Wieczorem 26.12. niespodziewanie obrał kurs na …Gibraltar! Z zanurzeniem 9,8m - pod balastem.
Czyżby, 2-krotne trawersowanie Atlantyku dla spędzenia świąt w Zatoce Meksykańskiej? W tym czasie na redzie i w terminalu Ras Laffan były tylko pojedyncze Q-Flex, oraz żadnego Q-Max! Trwa zimowy szczyt rozwozowy LNG z Kataru.

*****  ***

Początkowo, za sprawą portu docelowego „Cameron”, wręcz podejrzewałem o „prężność” 0-bajtkowy koncern, ale czyżby w organizację tej nietypowej logistyki włączył się sprawny inaczej, chełpliwy organizator polityczny?

W historii Terminalu Świnoujście były 3 oficjalnie zapowiadane i nie odebrane ostatecznie dostawy:
- Energy Liberty, ładunek z USA - CovePoint.
- BW Magnolia, z USA - Calcasieu Pass, ETA 13.12.2022.
- Golar Celsius, z Egiptu - Idku, ETA 25.12.2022.

Wacław Sałaban, grudzień 2022 roku.

PS Trwa fascynujący wyścig! Czy Maran Gas Apollonia zdąży przed końcem 2022 roku wpłynąć do Gazoportu Świnoujście i zostać rozładowanym do h0600 - 01.01.2023 roku (koniec doby gazowej 31.12.)? Dopłynąć zdąży, wpłynięcie mogą uniemożliwić lub opóźnić warunki hydrometeorologiczne, a h0600 - 31.12., to graniczny moment! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,