niedziela, 18 grudnia 2022

Tembek po raz 6

5-te (w X z [189.]) i 6-te (obecne z [203.]) zawinięcie na Bałtyk tego Q-Flex, przedziela zrealizowana dowózka do Bangladeszu. Jest 11-tym LNGC z min 6-ma zawinięciami do świnoujskiego gazoportu. Wpłynął 16.12./h0855, wypłynął 17.12/h1540. Dostarczył typowy dla siebie ładunek 1408 GWh.

Dostawa: [203.] / 55 tegoroczna / 4 (w połowie miesiąca) z 7 w XII / 112 katarska, zarazem ostatnia tegoroczna. Prawdopodobnie płynie już inaugurująca 2023 rok - podejrzewam o to Al Ghashamiya (7 zawinięcie) - ewentualne ETA ok. 05.01.
Dobrze, że nadchodzi ocieplenie i przerwa w mrozie, co przy obecnej intensywności dostaw LNG (7 w XII), umożliwi odtworzenie zapasów w „Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem” do 100% napełnienia - stan na 17.12. wynosił 96% (35052,5 GWh).



Dowieziona dostawa jest 18-tą tegoroczną z Ras Laffan co jest typową ilością. Nietypowy był w 2022 roku rozkład katarskich ładunków, tj. rozgęszczenie dostaw w II kw. (4 zamiast 6) i ich zagęszczenie w III i IV kw. o po +1 ładunek ↓.  

Rok 2022 w realizacji dowózek przez Q-Flex, w ramach katarskich kontraktów, uwydatnił wyraźny podział tej floty na dwie grupy w liczbie (częstotliwości) zawinięć na Bałtyk - liczone przez 7 lat funkcjonowania Terminalu Świnoujście. 14 jednostek przypływało 5÷9-krotnie, 14 Q-Flex bywało tylko 1÷3 razy, przy 3-ch które jeszcze nie odwiedziły Świnoujścia.

Wacław Sałaban, grudzień 2022 roku.

PS Stwierdzenie w jednym z portali morskich z 29.11.2022 roku: „…O ile ładunek gazowca Tembek nie jest przeznaczony dla terminalu w Kłajpedzie …”. Zawinięcie Tembek do burty FSRU Independence było niemożliwe i wykluczone, gdyż:
1. umowa dotycząca usługi odbioru/regazyfikacji/przetłoczenia przez Klaipedos Nafta na rzecz PGNiG, zakończyła się z końcem IX-2022, a nowa zacznie obowiązywać od 01.01.2023 roku,
2. z uwagi na wielkość, wpłynięcie Tembek (Q-Flex) do Kłajpedy nie jest możliwe,
3. z uwagi na pojemność Tembek, ewentualny rozład. do FSRU musiałby odbyć się na raty w odstępie kilkudobowym (+↓),
4. dostawy katarskie są w ramach formuły DES, czyli rozładunek (kosztowo po stronie dostawcy) musi odbyć się zgodnie z umową w terminalu odbiorcy określonym w tej umowie, a sam ładunek staje się własnością odbiorcy po przekroczeniu zacisków przyłączeniowych do instalacji w terminalu odbiorczym, oraz rozładunek po przekroczeniu określonego w umowie czasu trwania (max 36h?) podlega dodatkowej opłacie.


Mistrzostwa Świata w Rzutach Karnych w Katarze zakończone!
Takie mistrzostwa, jaki gospodarz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,