Nie zadebiutował! Nie przywiózł 8 dostawy z Cove
Point! Ale 23 doby kotwiczył na Bałtyku - Zatoce Pomorskiej, na redzie
Świnoujścia, w oczekiwaniu na decyzję o rozładunku. Nie nastąpiła!
Nie wiedziałem, nie podejrzewałem, nie
przeczuwałem, ale wpisu zapowiadającego Energy Liberty też nie
publikowałem. Wyczekiwałem na podsumowanie tej dostawy.
Przypomnę, Energy Liberty po załadunku w dn.
27-28.04. i wypływając
z Cove Point, w swoim AIS zakomunikował i beznamiętnie głosił Świnoujście
ETA 13.05. h0400, pomimo ewidentnych faktów zaprzeczających owemu terminowi
zawinięcia.
Energy
Liberty po
osiągnięciu Skagerraku, od północy 09/10.05. rozpoczął pętanie się wte i wewte,
w oczekiwaniu na …? Czyżby dowództwo metanowca, reprezentujące armatora i interes
właściciela ładunku (japoński, hinduski reeksport?), podjęło decyzję o nie
wpływaniu w Kattegat i Wielki Bełt, z koniecznością zakupu pilotażu przez wody
duńskie, w niepewności, czy kupujący odbierze wieziony ładunek? Lepiej
wyczekiwać na ostateczną decyzję sprzedażową bez ponoszenia dodatkowych kosztów
wpływania i powrotu z Bałtyku! Jednak po 1,5 dobie nastąpiła decyzja o
wpływaniu na Bałtyk i 12.05. przepłynął Wielki Bełt (↓) głosząc ETA 13.05.
h2000 (+16h od początkowej wersji). 13.05. o h0600 zakotwiczył na redzie
Świnoujścia. W owym czasie tylko UM sygnalizował jego przypłynięcie.
Energy Liberty po 17 dobach „parkowania” w Zatoce Pomorskiej w oczekiwaniu na rozładunek, poderwał kotwicę i odpłynął. Nie podając w AIS dokąd. Dopłynął do Arkony i zawrócił na E, na redę przy pławie N1. Czy był to brak pilotów na przejście Wielkiego Bełtu? Po tym kilkugodzinnym rekonesansie 30.05. dalsza cierpliwość była zdecydowanie krótsza.
05.06. o h0840, czyli po łącznym wyczekiwaniu 23 doby 2h 40’ (mniej od 23,5 dób!), podniósł kotwicę w Zatoce Pomorskiej (przy pławie N1) i obrał kurs przeciwny od kierunku do Świnoujścia - popłynął do … Isle of Grain. Ale nie bezpośrednio! Najpierw przepływając pomiędzy …Orkadami - Szetlandami i opływając Wyspy LB, popłynął do …Gibraltaru! Gdy publikuję ten wpis EL dopływa do Skały.
Kotwicząc na redzie Świnoujścia załoga EL obserwowała
mijające ich na wejściu i wyjściu po rozładunku kolejno: Maran Gas Apollonia
14-15.05.; Flex Ranger 20-21.05.; GasLog Gladstone 26-27.05.;
GasLog Westminster 31.05-01.06.; GasLog Glasgow 03-04.06., natomiast
z Duhail (ETA 07.06.) mijał się na kontrkursach (oba z ładunkiem) w ½
Kattegatu po zawróceniu z Bałtyku. Czyli tandem Dominion Energy - MOL
LNG Transport całkowicie przegrał (6:0) i się …wycofał.
Przypomnę, podmiotami awizującymi przypłynięcie i
ewentualne zawinięcie do gazoportu były Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd
Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, natomiast Stacja Pilotów się nie
…zająknęła.
***** ***
Oczywiście nikt nie wyjaśni, co nastąpiło? Dlaczego
zarządca LNGC poniósł koszt dwukrotnego pilotażu przez Cieśniny Duńskie, zmarnowania
bezproduktywnie łącznie 1,5 miesiąca (liczone od trawersu Szkocji w drodze na
Bałtyk po dopłynięcie do Isle of Grain) w eksploatacji nowoczesnego LNGC ze znaczną
stawka dobowego czarteru. Ciekawe co z opłatą redową przy N1 - gratis?
Ja
pozostanę przy swoim uzasadnieniu: ruble!
Tym samym, na razie nie ma 8 dostawy z Cove Point. Poprzednią z tego transatlantycko najbliższego nam terminala dowiozła siostrzana jednostka Energy Innovator: [150.]/18.01.2022. Natomiast Energy Liberty skutecznie gościł już na Bałtyku w Kłajpedzie (V 2020↓) z ładunkiem z Sabine Pass.
Podobne wielkościowo jednostki ale o różnych konstrukcjach zbiorników: pryzmatyczne i membranowe.
Wzniosłość i skosy pokryw podpowiadają rodzaje zastosowanych zbiorników. Istotą pryzmatycznych jest
przeciwdziałanie chlupaniu w zbiornikach - efekt rezonansu przechyłów z falowaniem cieczy w zbiornikach.
Dla tych co planowali bezpośrednie
obserwowanie wejścia/wyjścia Energy Liberty do Świnoujścia:
https://www.youtube.com/watch?v=zvy1Ovp39vo&list=RDCMUC3hFt_sJjEoeXkxWVreowDw&index=1
+ https://www.youtube.com/watch?v=zvy1Ovp39vo
↓ - oba filmy długie [po 30’36”] i
ciekawe!
O nietypowej konstrukcji grupy metanowców Energy Liberty, Energy Innovator (Energy Universe, Energy Glory) jest w [*] pod wpisem: Energy Innovator wiezie 150 dostawę LNG.
Wacław Sałaban, maj 2022 roku.
Ale heca. Teraz płynie do Hiszpanii hehe
OdpowiedzUsuńCzyli Brytole też nie uzbierali rubli ...
UsuńNie jestem stuprocentowo pewien ale chyba było to tak że kierował się do Hiszpanii ale zmieniło się na UK czyli by wychodziło ze Hiszpańce nie uzbierali rubli
Usuń