niedziela, 29 maja 2022

Duhail po raz 6

07.06. zawinie do gazoportu Duhail i będzie to jego 6 zawinięcie, czym dołączy do grupy Q-Flex z największą liczbą odwiedzin (6x6-krotnie +1x8). Od początku 2019 roku, mimo debiutu we IX tego roku, jest metanowcem najczęściej zawijającym do Świnoujścia.
Będzie to też kolejna para zawinięć tego Q-Flex - raz za razem (bez realizacji dowózki do innego importera): 17.04./[160.] i 07.06./[170.], uprzednio były to dostawy 26.12.2019/[78.] - 07.02.2020/[83.].
Duhail w tym względzie nie jest monopolistą - Arctic Princess i Al Gattara, mają po 1 parze takich zwózek.

Dodatkowo teraz zainauguruje 2 setkę dostaw katarskich. Przy obecnej intensywności odbioru LNG (od 2018) z obu kontraktów z Qatargas, do końca ich trwania (VI-2034) będą pełne 3 setki (ok. 320 ładunków). Jest jeszcze jakaś szansa, że 4 ost. Q-Flex nie będące w Świnoujściu, wpłyną na Bałtyk.
Ale uwaga, wątpię aby tę 3-cią setkę realizowały starawe Q-Flex (wtedy będą miały >20 lat), raczej obsługę najodleglejszego klienta przejmie nowopowstająca część floty Nakilat. A jakie to będą kubaturowo jednostki, obecnie jawnie nie wiadomo.

*****  ***

Co jest z Energy Liberty? Będąc w oczekiwaniu od 13.05. na decyzję o zawinięciu/rozładunku, został już przez 3 metanowce wyprzedzony na redzie Świnoujścia, a kolejne 3 LNGC (↑) są awizowane w krótkich odstępach sugerujących dalsze przeczekiwanie. Prawdopodobnie również rekord warowania na redzie, dotychczas wynoszący 23,5 doby w wykonaniu Maran Gas Sparta [61.] z przełomu V/VI 2019 (jedyny dotychczas taki postój nie powodowany warunkami hydrometeorologicznymi), zostanie obalony. Obie te dostawy, była i obecna, są z Cove Point. To chyba nie przypadek? 
A może to kwestia zaufania biznesowego? Podejrzenie; po historii pewnej dostawy spotowej, zawróconej spod terminalu importowego na Środkowym Wschodzie, wraz z konsekwencją zapłaty kar umownych za niedostarczenie ładunku, oraz zawrócenie owej dost. do Europy wraz z drugą przeprawą kanałową! A to wszystko, bo się znacznie …opłacało sprzedawcy ładunku, o czym oficjalnie poinformował. Może tym razem jest to odsprzedaż hinduska - reeksport (ostatni akapit) i wymagane jest rozliczenie zakupu w …rublach? Indie rubli potrzebują do handlu z rosją i kacapami. Błąd? Nie dostrzegam! Skup rubli pewnie jeszcze poTRWA.
Trywialna filozofia wyjaśnienia jako tymczasowy magazyn pływający LNG nie trzyma się kupy, gdyż w magazynach lądowych terminala ów ładunek spokojnie mógł zalegać, bez kolizji z planem odbioru kolejnych dostaw po 13.05. Również stosowne rozsunięcia o 1 dobę rozładunków [165.]-[166.]-[167.], umożliwiały „wciśnięcie” odbioru dostawy z Cove Point.

Wacław Sałaban, koniec maja 2022 roku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,