poniedziałek, 9 maja 2022

Al Shamal w setnym zawinięciu Q-Flex

Al Shamal wybił się na kolejną szczególną jedn. floty Q-Flex w kontekście świnoujskiego terminalu, po Al Nuaman. Przypomnę te szczególności obu LNGC.
Al Nuaman to pierwszy metanowiec w Gazoporcie, zarazem 1-szy Q-Flex, dowiózł też drugi ładunek technologicznie rozruchowy i trzeci jako 1-szy tzw. komercyjny, oraz jedyny spotowy z Ras Laffan.
Z pierwszej 10-ki dostaw (do końca 2016 roku) dowiózł 5! Trwale lideruje w liczbie zawinięć wśród WSZYSTKICH metanowców (8-krotnie) - choć ostatnio (od 3 lat) nie gościł na Bałtyku.
Al Shamal dzierży bezwzględny rekord wielkości dostarczonego ładunku do Terminalu Świnoujście, tj. 1452,739544 GWh. To, że mam względem tego rekordu pewne wątpliwości nie zmienia tego stanu. Teraz stał się dostawcą 100 ładunku z Kataru.








Wpłynięcie nastąpiło 07.05. o h0850 - typowo i bez okolicznościowego eventu plażowego. Setkę uświetniono komunikatem PGNiG [07.05.2022 Setna dostawa LNG z Kataru dla PGNiG], dość merytorycznym, bez matactw, ale:
- czy celowo rozstawiono dwie kluczowe liczby „100” i „164”, na początku i na końcu komunikatu?
- użycie liczb: ok. 90 tys. ton, czyli blisko 200 tys. m sześc. LNG (przy średniej 210 tys.m3 z wszystkich 100 dostaw i przy najmniejszym ładunku >204 tys.), do zwymiarowania ładunku dostarczonego przez jeden z najpojemniejszych Q-Flex jest nieprofesjonalne,
- podobnie z zaokrągleniem: …wynosi obecnie ok. 20,9 mln m sześc. LNG., gdy jest to 20,97, czyli matematycznie przy dalszym zaokrągleniu to 21,0 mln m3 LNG.
Na koniec, rachunek sprawdzający na podanych liczbach: 20,9 mln: 100 dostaw = średnia 209 tys. a nie blisko 200 tys. + Al Shamal jest w grupie 5 najpojemniejszych z 31 Q-Flex i zawsze dowozi ładunek znacznie większy od średniej. Oczywiście, multum mediów (kopiuj/wklej) w sobotę rozpisało się powielaczowo i bezkrytycznie, cytując powyższe nieprecyzyjności.

Uzupełnienie do treści komunikatu ↑ w kwestii współpracy PGNiG - Klaipėdos Nafta:
06.05. (h1630) zawinął do Kłajpedy Aristidis I z LNG z Freeport. Pechowo obserwowałem żeglugę tego metanowca - uchwycone zdjęcia (x4) z kamer na Sprogø i Storebæltsbroen (05.05. h1330) w dziwny sposób znikły w laptopie przed zapisaniem (pegasus?), natomiast kamera w Kłajpedzie podczas wpływania LNGC nie działała.
Dobę przed zawinięciem strona litewska (ministerialnie) zapewniła, że rezerwacja przepustowości w Kłajpedzie przez PGNiG dotyczy 6 dostaw, zakupionych z przeznaczeniem dla; Ściany Wschodniej wraz z tłoczeniem świeżo położoną gazrurką Litwa-Polska, oraz do konsumpcji przez podmioty z Krajów Nadbałtyckich i Finlandii. To z uwagi na małą konsumpcję gazu ziemnego na NE Polski, do czasu uruchomienia elektrowni gazowej Ostrołęka (znanej z zawalenia się koncepcji węglowej i zburzenia dwóch wież). Realizacja odbioru/regazyfikacji/przetłoczenia owych 6 ładunków prawdopodobnie odbędzie się do końca roku gazowego 2022, tzn. do końca IX, z rozłożeniem po 1 dostawie w miesiącach V i VII-IX, oraz z dwoma w VI.
Dobrze że, PGNiG wykorzystała szansę handlową, po wojennej całkowitej zapaści małomasowego importu LNG do Kłajpedy z Wysocka, i jako większy detalista na światowym rynku, przejęła wspólną z Klaipėdos Nafta obsługę mniejszych detalistów nadbałtyckich masowymi ładunkami.

Aristidis I tuż przy burcie FSRU Independence - cumowanie 06.05.2022 roku ok. h1800.

Wypłynięcie Al Shamal nastąpiło 08.05./h1415. Była to dostawa: [164.], 100 z Kataru i przez Q-Flex, 16 w 2022 roku. Która dostawa w kwartale/miesiącu jest tu nieistotne. Wymiarowo było to 1416 GWh / ok.213 tys.m3 LNG / ok.92 tys. ton. MORSKOŚCI!! uczci 100 dostaw z Ras Laffan kolejnym wpisem.

Wacław Sałaban, maj 2022 roku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,