W swoim 2-gim zawinięciu (26.05.o h0507 - początek w porze nocnej) ze [167.] dost., 19 tegoroczną, po 19 dn. od jubileuszowej 100-ej z Kataru, GasLog Gladstone domknął 50-kę wytworzoną w USA.
Ilościowa proporcja 100 : 50, energetycznie
staje się … dysproporcją (100 x1400) : (50 x1030) z uwzględnieniem średnich
ładunków w GWh. Dodatkowo 2 ładunki zakupowo były nie nasze (pośrednictwo
technologiczno-logistyczne dla Ukrainy)*, oraz nieoczywiste są kwestie sprzedażowe
znacznej części dostaw, tj. pośrednictwo handlowe (↓więcej).
To przypomnienie (uświadomienie!) jest w kwestii
wygłaszania i twierdzenia, że …LNG importujemy z USA, Kataru i z innych
krajów… - nie jest to też alfabetyczne ujęcie! Dodatkowo, ta sytuacja
potrwa jeszcze sporo lat w historycznym rozliczeniu bilansowym.
50 ładunków LNG z USA w Terminalu Świnoujście
50 ładunków z USA - NIE 50 dostaw od USA, gdyż
amerykańskość tych ładunków jest wyłącznie wytwórcza. Natomiast sprzedawcami
nie były wyłącznie podmioty amerykańskie! W istotnej części sprzedającymi byli
pośrednicy handlowi i reeksporterzy w ilości precyzyjnie nie do określenia,
gdyż od kilku lat, od
poł. 2019 roku zaprzestano nawet napomykać o faktycznych sprzedawcach tych
dostaw.
Było i trwa zapotrzebowanie polityczne na nadymanie
wielkości importu LNG z USA, który obecnie, w ramach kontraktów
długoterminowych, jest
mizerią! Potęgą będzie, ale …za 2-4 lata! Kiedy rocznie zdystansuje import
katarski, możliwe że nawet w proporcji 7:2 (w mln t/r).
↑ ***** *** ↓
Inauguracja importu z USA nastąpiła w VI 2017 roku, ładunkiem z terminalu Sabine Pass (↓). Był to debiut wytwórczy i sprzedażowy Cheniere Marketing International. Z tym wizytówkowym ładunkiem jest związane medialne łgarstwo o rzekomo pierwszej amerykańskiej dostawie LNG do Europy. Po czasie prostowane, że do środkowej Europy (na Bałtyk). Inauguracja LNG/USA w Kłajpedzie nastąpiła 2 miesiące później - w VIII 2017. Pierwszymi były terminale w basenie śródziemnomorskim (1-2), oraz 2-3 doby wcześniej Zeebrugge lub Rotterdam.
W 5 lat - 50 ładunków - dowiezione przez 43 różne LNGC.
terminal
debiut / dost.ogółem - LNGC liczba ładunków
Sabine
Pass w okolicy Port Arthur 07.06.2017 / [16.] - Clean Ocean 24
Cove
Point w Zatoce Chesapeake 13.12.2018 / [46.] - Hoegh Gallant 7
Hackberry w okolicy Lake Charles 18.02.2020 / [84.] - WilPride 4
Freeport 13.03.2020 / [87.] - British Diamond 7
Ingleside w okolicy Corpus Christi 01.04.2020 / [89.] - Oak Spirit /2 6
Elba-Savannah 16.02.2021 / [116.] -
Minerva Psara 1
Calcasieu
Pass przy Cameron 14.05.2022 / [165.] - Maran Gas Apollonia /3 1
Czyli PGNiG/Świnoujście importowało LNG z wszystkich istniejących masowych terminali wytwórczych LNG w USA.
Szczególne dostawy spośród 50-ki:
Największy ładunek: 169 643 m3 (1130
GWh), [158.]/28.03.2022, Celsius Charlotte z Sabine Pass.
Najmniejszy ładunek: 128 467 m3 (856
GWh), [50.]/27.01.2019, Iberica Knutsen z Sabine
Pass.
1-sza dost. z kontr. długoterminowego: 164,198 m3 (1094GWh),
[65.]/25.07.2019, Oak Spirit z Sabine Pass.
Ładunki dla Ukrainy: [74.]/19.11.2019, Patris z Sabine Pass, [153.]/25.02.2022, Castillo de
Caldelas z Ingleside.
Rekordowe oczekiwanie na rozł. na redzie
Świnoujścia: 23,5 dób - [61.]/07.06.2019, Maran Gas Sparta z Cove Point.
Najczęstszy realizator dostaw: Maran Gas Apollonia
x3: [85.]-Cove
Point; [114.]-Sabine Pass; [165.]-Calcasieu Pass.
5 LNGC było dwukrotnie i aż 37(!) tylko
jednokrotnie.
***** ***
Co
dalej na przełomie V/VI 2022:
Wacław Sałaban, maj 2022 roku.
PS 500 wpis na MORSKOSCI!! + 701 na MORSKOŚCI!
* pomijam dowózkę LNG z Freeport przez Aristidis I - była do
Kłajpedy, dla PGNiG + inne podmioty z Krajów Bałtyckich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,