Na podstawie śladów obu jednostek w AIS.
Zła v brak obserwacji =
nadmierne zbliżenie
+
brak komunikacji między
statkami = znoszące się manewry „ostatniej chwili”
i pechowo,
zamiast otarcia,
taranowanie oraz zatonięcie jednostki,
w konsekwencji śmierć
marynarza, 4 osoby zaginione, 2 uratowane!
Moment kolizji: 24.10. pora nocna - tuż przed
h0500 UTC+2.
Średnie warunki hydrometeorologiczne przed i w
momencie kolizji (wiatr/fala/widoczność).
Pozycja kolizji: 54O01,5’N; 007O38,6’E
- oba statki płynęły po krzyżujących się torach wodnych.
Brak wiedzy o ewentualnych ograniczeniach lub
upoważnieniach jednostek.
Z prawem pierwszeństwa:
POLESIE (190x28m / 2009) w
drodze z Hamburga (odejście 23.10./h2000) do A Coruna.
Wartości tuż przed manewrem „ostatniej chwili”: KDd = 270O / v:
11 w. Zanurzenie 10 m. - pełny załadunek.
Z obowiązkiem ustąpienia drogi - zatonął:
VERITY (91x14m / 2001) w drodze
z Bremen (odejście 23.10./h2000) do Immingham.
Wartości tuż przed manewrem „ostatniej chwili”: KDd = 330O / v:
8 w. Zanurzenie 5,3 m. - pełny załadunek.
Dodatkowa okoliczność obserwacyjna:
- obie jednostki były po długotrwałych nocnych manewrach
wyjściowych z portów na otwarte morze - manewrowanie w „wąskich przejściach”,
każda z jednostek po ok. 6h:
oba odcumowania h2000 i manewrowanie do ok. h0200 (UTC+2). Po wyjściu na otwarte morze pewnie mało
liczne obsady na mostkach i rozprężenie załogi po intensywnej ½ nocy.
Klasyczna konsekwencja nie skonsultowanych wzajemnie
↓ manewrów „ostatniej chwili”, wykonanych przez jednostki mechaniczne:
- „prawy” (przy kursach kolizyjnych) w „ostatniej
chwili” wykonuje zwrot w lewo, w celu ominięcia za rufą jednostki nie ustępującej
w prawie do pierwszeństwa drogi,
- jednostka będąca w obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
„prawemu”, wykonuje gwałtowny skręt w prawo, aby przejść za rufą „prawego” - posiadającego prawo drogi.
Uwaga: manewrów „ostatniej chwili” się nie ocenia - nie ma możliwości precyzyjnego odtworzenia wszelakich okoliczności i uwarunkowań przy podejmowaniu decyzji oraz dokonywaniu wyboru takiego manewru! Szerzej i dobitniej o tym w [Manewrów ostatniej chwili się nie ocenia! …]
Ale manewry „ostatniej chwili” są konsekwencją
wcześniejszych zachowań, np.:
- braku ciągłej (stałej) obserwacji na obu
jednostkach (obserwacja oczna + AIS), doprowadzającej do nadmiernego zbliżenia
się statków. Dodatkowo pewnie brak komunikacji pomiędzy jednostkami spowodował podjęcie
decyzji o manewrach „ostatniej chwili” wzajemnie się znoszących!
Za kilkadziesiąt miesięcy będzie gdzieś stanowisko stosownej komisji/ instytucji orzekającej w sprawie wypadków morskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,