poniedziałek, 23 października 2023

Flex Vigilant drugim razem

Flex Vigilant jak poprzednik Gaslog Westminster/[254.], również opóźnił zawinięcie do Świnoujścia, ale tym razem ewidentnie z powodu sztormu z wiatrem 9-10oB (szk. do 11) z …E - w październiku!!!

Było to za sprawą stacjonarnego niżu z centrum nad S-Anglią i La Manche (978 hPa). Stacjonarnego, bo zablokowanego przez zagrodę wyżową, rozciągającą się od … Jan Mayen, przez Skandynawię, po Morze …Kaspijskie! Dla Bałtyku to TLEN - w efekcie przepłukania Jego niecki, tak jak kiedyś tam*!
Jak było poważne zagrożenie sztormem Babet/Viktor dla Zatoki Pomorskiej, świadczyły zachowania 2-ch metanowców: 


- Flex Vigilant nie zakotwiczył na odległej redzie Świnoujścia przy pławie N-1, tylko w nocy 19/20.10. dopływając do Zat. Pomorskiej popłynął na E - w kierunku środka Południowego Bałtyku,
- FSU Seapeak Hispania, bazujący na redzie Sassnitz, po 10-ciu miesiącach kotwiczenia (od 20/21.12.2022), tej że nocy poderwał kotwice i wyruszył też na środek Płd. Bałtyku, pomiędzy naszym wybrzeżem a Bornholmem! Natomiast 3 Coral+ odlichtowujące FSU schroniły się w niemieckich portach.
Na początku kolejnej nocy (20/21.10.) w Świnoujściu wiało 20 m/s (szkw. do 30)! Nad ranem 21.10. gwałtownie zdechło.

Ostatecznie Flex Vigilant zawinął 21.10./h1630 po 38h odwlekania - wpływał przy sporym zamgleniu. Wody pod stępką nie brakowało 543 cm! 21.10. w trakcie kulminacji nawiania wody do Z. Pomorskiej, jej stan w Świnoujściu osiągnął 594 cm (h0300-0500) i przekroczył stan alarmowy (580).

W podobny czasie do zawinięcia LNGC FV, na swoje kotwicowisko na redzie Sassnitz, powrócił FSU Seapeak Hispania - jego wycieczka po Południowym Bałtyku, z przepłukanie zarośniętego kadłuba po 10 miesiącach postoju(!), trwała 40h.


Kształt pawęży Flex Vigilant jednoznacznie wskazuje macierzystą stocznię.

Wypłynął 22.10./h1650, po 24h 20’ i rozładunku 1059 GWh (raty dobowe: 585+474).
Statystycznie: [255.], 49-ta tegoroczna, 4-ta w X z planowanych 6-ciu. Dodatkowe statystyki:
- po zrównaniu liczby dostaw (Katar: Reszta Świata po 127) po poprzedniej z USA, obecna [255.] 1-szy raz przeważyła tę proporcję na stronę ! Na krótko ([256.] - Al Kharsaah ETA 26.10.), ale potem (w XI) już będzie ostateczne przeważenie.
- dodatkowo ostatnia dostawa była jubileuszową 50-tą z Sabine Pass i 106-tą wytworzoną dla nas w 7-miu terminalach amerykańskich.
- to po tej dostawie, a dokładnie w 2-giej dobie jej rozładunku (na jej początku), tj. 22.10.2023 roku, Terminal Świnoujście osiągnął historyczne 20 mln/ton zaimportowanego LNG! W < 8 lat. [9-ty akapit: →
19.10.2023 Dwa kolejne gazowce we flocie ORLEN - koncern umacnia pozycję na globalnym rynku skroplonego gazu]

Wacław Sałaban, październik 2023 roku.

* w trakcie 2,66 lat, na ten wpis było 10,6 tys. wejść - to blogowy rekord, na 2-gi w liczność odwiedzin, z zakładki o LNG na morzu, było tylko 2,5 tys. odwiedzin. 

1 komentarz:

  1. Kapit GAC Asklipios LNG s-zb r spodz.05.11.g.00.01 wg. dyspozytora

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,