Flex Vigilant jak poprzednik Gaslog Westminster/[254.], również opóźnił zawinięcie do Świnoujścia, ale tym razem ewidentnie z powodu sztormu z wiatrem 9-10oB (szk. do 11) z …E - w październiku!!!
Było to za sprawą stacjonarnego niżu z centrum nad
S-Anglią i La Manche (978 hPa). Stacjonarnego, bo zablokowanego przez zagrodę
wyżową, rozciągającą się od … Jan Mayen, przez Skandynawię, po Morze …Kaspijskie!
Dla Bałtyku to TLEN - w efekcie przepłukania
Jego niecki, tak jak kiedyś tam*!
Jak było poważne zagrożenie sztormem Babet/Viktor
dla Zatoki Pomorskiej, świadczyły zachowania 2-ch metanowców:
- FSU Seapeak Hispania, bazujący na redzie Sassnitz, po 10-ciu miesiącach kotwiczenia (od 20/21.12.2022), tej że nocy poderwał kotwice i wyruszył też na środek Płd. Bałtyku, pomiędzy naszym wybrzeżem a Bornholmem! Natomiast 3 Coral+ odlichtowujące FSU schroniły się w niemieckich portach.
Na początku kolejnej nocy (20/21.10.) w Świnoujściu wiało 20 m/s (szkw. do 30)! Nad ranem 21.10. gwałtownie zdechło.
Ostatecznie Flex Vigilant zawinął 21.10./h1630
po 38h odwlekania - wpływał przy sporym zamgleniu. Wody pod stępką nie
brakowało 543 cm! 21.10. w trakcie kulminacji nawiania wody do Z. Pomorskiej,
jej stan w Świnoujściu osiągnął 594 cm (h0300-0500) i przekroczył stan alarmowy
(580).
W podobny czasie do zawinięcia LNGC FV, na swoje kotwicowisko na redzie Sassnitz, powrócił FSU Seapeak Hispania - jego wycieczka po Południowym Bałtyku, z przepłukanie zarośniętego kadłuba po 10 miesiącach postoju(!), trwała 40h.
Wypłynął 22.10./h1650, po 24h 20’ i rozładunku 1059
GWh (raty dobowe: 585+474).
Statystycznie: [255.], 49-ta
tegoroczna, 4-ta w X z planowanych 6-ciu. Dodatkowe statystyki:
- po zrównaniu liczby dostaw (Katar: Reszta Świata po 127) po poprzedniej z USA,
obecna [255.] 1-szy raz przeważyła tę proporcję na stronę RŚ! Na
krótko ([256.] - Al Kharsaah ETA 26.10.), ale potem (w XI) już będzie ostateczne
przeważenie.
- dodatkowo ostatnia dostawa była jubileuszową 50-tą
z Sabine Pass i 106-tą wytworzoną dla nas w 7-miu terminalach
amerykańskich.
- to po tej dostawie, a dokładnie w 2-giej dobie
jej rozładunku (na jej początku), tj. 22.10.2023 roku, Terminal Świnoujście
osiągnął historyczne 20 mln/ton zaimportowanego LNG! W
< 8 lat. [9-ty
akapit: →
19.10.2023
Dwa kolejne gazowce we flocie ORLEN - koncern umacnia pozycję na globalnym
rynku skroplonego gazu]
Wacław Sałaban, październik 2023 roku.
* w trakcie 2,66 lat, na ten wpis było 10,6 tys. wejść - to blogowy rekord, na 2-gi w liczność odwiedzin, z zakładki o LNG na morzu, było tylko 2,5 tys. odwiedzin.
Kapit GAC Asklipios LNG s-zb r spodz.05.11.g.00.01 wg. dyspozytora
OdpowiedzUsuń