wtorek, 31 października 2023

X-2023

Nie czekając na dane rozładunkowe z ostatniej dostawy październikowej (trwa rozładunek - [257.] /GG Knutsen OAS/2 i jego wielkość jest nieistotna) można stwierdzić, że import LNG w tym miesiącu jest spory, to jednak nie będzie w 1-szej trójce tych największych miesięcznych:
            1. XII-2020 / 7 dostaw - jedyny dotychczas taki miesiąc /  7808 GWh,
            2. VII-2023 / 6 dostaw / 7013 GWh,
            3.  X -2022 / 6 dostaw /  6982 GWh.
Oczywiście w tych miesiącach ↑, było po 2 zawinięcia Q-Flex, tak jak i w kończącym się X-2023.
Ale teraz zbraknie 40-50 >70 GWh za sprawą chudego spotu [254.]/Gaslog Westminster/966 GWh.

X-2023 to 1-szy (jedyny) miesiąc z 6-ma odbiorami i bez debiutu LNGC!
W X-2023 zawinęły 2 Q-Flex, każdy po raz 3-ci i 4 konwencjonalne metanowce, każdy po raz 2-gi! Tym samym pomimo braku debiutu, dla obserwatorów ruchu metanowców w Świnoujściu, miesiąc nie był nudnym. Ale NUDA nadchodzi!
Przypomnę, że IX-2023, też z 6-ma odbiorami, miał rekordową liczbę aż 4-ch debiutów metanowców i może to zostać historycznym wynikiem!
Natomiast w XII-2022 na 7 dostaw - jedyny dotychczas taki miesiąc(!), były 2 debiuty LNGC.

Import LNG w X-2023 (mimo 6-ciu dostaw) zmonopolizowali tylko 2 wytwórcy(!): Sabine Pass x4 ład. (2 kontraktowe + 2 spotowe) i Ras Laffan x2. NUDA!. Nadal brak dostaw z Calcasieu Pass! Więcej ↓.
Ten dualistyczny import trwa od połowy IX i potrwa min do końca 1-szej dekady XI - obejmie min 7 dostaw z Sabine Pass + min 2 z Ras Laffan. Trzecia katarska ETA 16.11.(↓) może zostać oddzielona dostawą skądś w dniach 10/11.11.

Co przypłynie w ostatnich 2-ch miesiącach roku:

- 2 a może 3(?) ładunki z Ras Laffan, jako uzup. do 18/19-tu w roku. Płynie Al Ghariya/4 ETA 16.11.
- 3 ładunki od CMI z kontraktu długoterminowego -uzup. do 21 w roku. Płynie Asklipios/3 ETA 05.11.
i
-- powinny być dostawy z Calcasieu Pass, ale mam wątpliwości, są wyrażone w [**]. Dodatkowo:
W VIII - IX, GG Knutsen OAS zrealizował 2 dowózki z Calcasieu Pass do: Rotterdamu i współdzieloną Rotterdam/Lubmin (FSU Seapeak Hispania). Czy były to dostawy w ramach naszego kontraktu z Venture Global?
-- czy zwózki z Freeport się zakończyły? W ramach czego były te dostawy?↓
W III kw. były 4 ([236.]; [240.]; [242.]; [249.]) + 2 dowózki przez LK Knutsen OAS, jedna do Isle of Grain i trwająca do chorwackiego Omisalj(!): załadunek Freeport 23-25.09. > postój redowy przy Algeciras 16-18.10. > postój redowy przy Kalamata od 23.10. i trwa > rozładunek Omisalj ETA 08.11. Czyli dowózka USA-Chorwacja w 46 dób! Inne metanowce w tym czasie dokonują 1,5 podróży okrężnej przez Atlantyk. Zmarnowany cały 1 miesiąc!
-- i czy coś skądś?

Czyli tylko 5 dostaw jest precyzyjnie określonych do końca roku. Liczba odbiorów na koniec X-2023 wynosi 51, +5 powyższych, daje min 56, ale jest jeszcze 5-7 wolnych terminów! Przypomnę, w 2022 roku było 58 dostaw! Na obecny deklarowano 64! (wiceprezes GAZ-SYSTEM Artur Zawartko 21.02.2023).

W XI-2023 Świnoujście nie odwiedzi żaden z 3-ch (↓!) „nasz” metanowców! Wypłynięcia GG Knutsen OAS w dniu 01.11. do tego nie wliczam.
SB Knutsen OAS jest już „nasz”! 26.10. oficjalnie został przekazany armatorowi w stoczni HSHI. 27.10. wypłynął z Mokpo chyba po załadunek „balastowy” LNG - stoi na redzie Terminalu LNG w Gwangyang. Kiedy przypłynie do Świnoujścia? Najwcześniej z końcem 2023 roku i byłby to rekord pośpiechu wśród „naszych”! Podobno ostatnie próby morskie przechodzi 4-ty„nasz” IL Knutsen OAS.
Liczę na to, że litera „L” inaugurująca sekwencję nazewniczą „naszych” LNGC (od LK), oraz zawarta w czwartej nazwie (IL), tym razem definitywnie zakończy ten marazm nazewniczy!

Wacław Sałaban, koniec października 2023 roku

1 komentarz:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,