Nie czekając na dane rozładunkowe z ostatniej
dostawy październikowej (trwa rozładunek - [257.] /GG Knutsen OAS/2 i
jego wielkość jest nieistotna) można stwierdzić, że import LNG w tym miesiącu
jest spory, to jednak nie będzie w 1-szej trójce tych największych miesięcznych:
1.
XII-2020 / 7 dostaw - jedyny dotychczas taki miesiąc / 7808 GWh,
2.
VII-2023 / 6 dostaw / 7013 GWh,
3.
X -2022 / 6 dostaw / 6982 GWh.
Oczywiście w tych miesiącach ↑, było po 2
zawinięcia Q-Flex, tak jak i w kończącym się X-2023.
Ale teraz zbraknie 40-50 >70 GWh za sprawą chudego
spotu [254.]/Gaslog Westminster/966 GWh.
X-2023 to 1-szy (jedyny)
miesiąc z 6-ma odbiorami i bez debiutu LNGC!
W X-2023 zawinęły 2 Q-Flex, każdy po raz
3-ci i 4 konwencjonalne metanowce, każdy po raz 2-gi! Tym samym pomimo braku
debiutu, dla obserwatorów ruchu metanowców w Świnoujściu, miesiąc nie był
nudnym. Ale NUDA nadchodzi!
Przypomnę, że IX-2023, też z 6-ma odbiorami,
miał rekordową liczbę aż 4-ch debiutów metanowców i może to zostać
historycznym wynikiem!
Natomiast w XII-2022 na 7 dostaw - jedyny
dotychczas taki miesiąc(!), były 2 debiuty LNGC.
Import LNG w X-2023 (mimo 6-ciu dostaw)
zmonopolizowali tylko 2 wytwórcy(!): Sabine Pass x4 ład. (2 kontraktowe
+ 2 spotowe) i Ras Laffan x2. NUDA!. Nadal brak dostaw z Calcasieu Pass!
Więcej ↓.
Ten dualistyczny import trwa od połowy IX i
potrwa min do końca 1-szej dekady XI - obejmie min 7 dostaw z Sabine Pass + min
2 z Ras Laffan. Trzecia katarska ETA 16.11.(↓) może zostać oddzielona dostawą skądś
w dniach 10/11.11.
Co przypłynie w ostatnich 2-ch miesiącach roku:
- 2 a może 3(?) ładunki z Ras
Laffan, jako uzup. do 18/19-tu w roku. Płynie Al Ghariya/4 ETA 16.11.
- 3 ładunki od CMI z kontraktu
długoterminowego -uzup. do 21 w roku. Płynie Asklipios/3 ETA 05.11.
i
-- powinny być dostawy z Calcasieu Pass, ale
mam wątpliwości, są wyrażone w [**]. Dodatkowo:
W VIII - IX, GG Knutsen OAS zrealizował 2
dowózki z Calcasieu Pass do: Rotterdamu i współdzieloną Rotterdam/Lubmin (FSU
Seapeak Hispania). Czy były to dostawy w ramach naszego kontraktu z
Venture Global?
-- czy zwózki z Freeport się zakończyły? W
ramach czego były te dostawy?↓
W III kw. były 4 ([236.]; [240.]; [242.]; [249.]) +
2 dowózki przez LK Knutsen OAS, jedna do Isle of Grain i trwająca do
chorwackiego Omisalj(!): załadunek Freeport 23-25.09. > postój redowy
przy Algeciras 16-18.10. > postój redowy przy Kalamata od 23.10. i trwa >
rozładunek Omisalj ETA 08.11. Czyli dowózka USA-Chorwacja w 46 dób! Inne
metanowce w tym czasie dokonują 1,5 podróży okrężnej przez Atlantyk. Zmarnowany
cały 1 miesiąc!
-- i czy coś skądś?
Czyli tylko 5 dostaw jest precyzyjnie określonych do końca roku. Liczba odbiorów na koniec X-2023 wynosi 51, +5 powyższych, daje min 56, ale jest jeszcze 5-7 wolnych terminów! Przypomnę, w 2022 roku było 58 dostaw! Na obecny deklarowano 64! (wiceprezes GAZ-SYSTEM Artur Zawartko 21.02.2023).
W XI-2023 Świnoujście nie odwiedzi żaden z 3-ch (↓!)
„nasz” metanowców! Wypłynięcia GG Knutsen OAS w dniu 01.11. do tego nie
wliczam.
SB
Knutsen OAS jest już
„nasz”! 26.10. oficjalnie został przekazany armatorowi w stoczni HSHI. 27.10. wypłynął
z Mokpo chyba po załadunek „balastowy” LNG - stoi na redzie Terminalu LNG w
Gwangyang. Kiedy przypłynie do Świnoujścia? Najwcześniej z końcem 2023 roku
i byłby to rekord pośpiechu wśród „naszych”! Podobno ostatnie próby morskie
przechodzi 4-ty„nasz” IL Knutsen OAS.
Liczę na to, że litera „L”
inaugurująca sekwencję nazewniczą „naszych” LNGC (od LK), oraz zawarta w
czwartej nazwie (IL), tym razem definitywnie zakończy ten marazm nazewniczy!
Wacław
Sałaban, koniec października 2023 roku
Super sposób prezentacji nowych treści
OdpowiedzUsuń